bett bett å åter bett blir galen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare *fia*
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 012
F

*fia*

kollat tänderna å ska ha ut tandläkaren igen i maj.

min dam e väldigt speciell, känslig, men börjar bli stor dam nu.

Red med hackamore förut men sen blev hon för stark å krulla ihopp sig för mycket i dressyren.

testa då vanligt 3 delat funka ett tag men sen ville hon inte ta stöd alls bara tjaffsa imot, de va då tandläkaren fick komma å kolla, inget alls inga vassa kanter osv.

testa en rak stång -HATA HATA HATA, låna kompisen raka happy mouthain -HATA, tredelat med platt platta, droppe, fasta ringar, upphöjd mitten mojs.

sen testa vi silikonbett funka njaaa inte bra alls då hon drog iväg i hoppningen SUCK.

leta i garderoben å tog fram ett gammalt goding 80tals bet, tjockt brett å tvådelat, detta funkar bättre än dom andra men de e tjaffs där med.

tänkte om de kanske va någon som hade liknande problem, lr om det är någon som vet NÅGOT bett som dom lättare tar till sig..

jag vill ju ha den där underbara känslan jag har med hacket, bara flyter på.. suck så jobbigt.

funderar på dom där 3 delade med lösa koppar rullar i mitten.

kan till lägga att hon annars e väldigt trevlig i munnen så vill inte sätta i något skarpt.

har testat olika nosgrimmor, givet vis bettringar, å testat betten mer än 3 veckor var.

men man vill ju ha ett bett hästen tycker om å söker sej mot.

SUCK hjälp mej!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: bett bett å åter bett blir galen

Min förra häst kunde bli rätt så stark.. henne red jag på kulbett :p funkade fint för henne. Inte för att detta hjälpte dej förstårs..:o

Nu är jag så där tråkig...när alla bett krånglar på något sätt brukar inte problemet ligga i hästens mun utan ryttarens hand.
Givetvis kan det vara något i munnen som behöver fixas också.

nja från å till hon har svårt att ta till sig bettet å stödja på det, som jag ink tränaren uppfattar det så gillar hon bett med lite hävstång, men jag vill ju ha ett jag kan tävla dressyr med.

det är då inte min hand de kan jag lova, jag e extremt mjuk i min hand, har en ledsjukdom så kan inte sitta å hänga i hennes mun lr nått sånt.

sen så spelar de ingen roll om det är jag lr någon som e duktigare än mig som sitter på henne samma tjaffs.

funderar på om det är psykologiskt nu att hon bara helt enkelt inte vill ha bett.

men det måste vett finnas något bett som är bra för hästar som har svårt att ta stöd på bettet??

har ett gammal 2 delar med lösa rullar längs hela med d ringar får man tävla med det i DRESSYR? inte värt å testa om man inte får det

Okej. Nej med ledsjukdomar är det svårt att bli hård i handen.

Vad menas med att stödja? Det är ett fult ord i min bok som betyder att ryttaren delvis bär hästens huvud (och döljer fel baktill) och då menar jag inte med flera kilo utan mindre mängder tryck.
Kan det inte bara vara så att hon är så känslig att hon inte behöver ha ett tryck i munnen utan lyssnar på att man bara rör tygeln?
En av hästarna hemma är precis sådan. Han kan ta kontakt och söka fram och ner, men mer "tryck" än det fungerar inte.

Men vill man tävla dressyr blir det svårare då de kräver att man har ett visst tryck ("spända" tyglar).

provat en smalt tvådelat med fasta ringar?
Tredelade bett fungerar inte alls på min häst.

, som jag ink tränaren uppfattar det så gillar hon bett med lite hävstång, men jag vill ju ha ett jag kan tävla dressyr med.

Varför inte prova att rida på stångbett en period och sedan gå tillbaka till tränsbett?

Funkade utmärkt på min travare som var såpass orolig på tränsbett att det knappt gick att skola henne öht. På stångbett kunde hon dock koppla bort bort "muntjafset" och lära sig övriga hjälper i lugn och ro.

Sedan funkade hon på tränsbett, t.o.m det tvådelade som hon skydde som pesten till en början.:)

Nu kanske ni inte är på sådan basicnivå som hon var på, men det kanske kan vara värt att testa?
Jag tycker inte att man ska tvinga på hästen en viss betsling till varje pris, utan hellre låta bli att tävla en period isf för att försöka komma tillrätta med problemet.

asså med mena med stödja menar jag att jag vill att hon ska söka sig ner å ta kontakt inte hänga, inte tjaffsa utan lita på handen å lägga mer energi att slappna av ist för att bröta å tjaffsa.

två smalt med fasta ringar, hon gillar inte fasta ringa å inga smala bett, vill ha tjocka tyvärr, detta jag har nu e så tjock att blä jag skulle aldrig andvända de om hon inte gillar de som hon nu gör.

vet inte va jag ska göra, dom flesta säger tredelat men de diggar hon inte, spelar ingen roll hur tjocka osv.

gick efter de gamla tänket eftersom de nya tänket inte funkade, jag menar nu för tiden får man lära sig att smala tredelade bett e bäst å snällast för dom ligger bäst i munnen.

de gamla tänket va ju så tjock som mögligt desto mildare.

vi ska inte tävla nu men hon måste ju komma ut i dressyren i sommar, har ju vissa mål jag ska gå¨igenom me henne innan sommaren e slut hon e trots allt 5 år nu i år.

men så klart vill jag få bukt på problemet å få henne att slappna av så mycket som möjligt som hon gör med hackamoret.

å jag måste ha ett bett som e godkänt i dressyr eftersom hon förhoppningsvis ska kvala fältävlan i sommar..

några bett tipps måste ni vell ha, testa pessoabett ponny pessoa med tredelat gick la ok men d ekändes mer som hon krökte massa på nacken å krulla ihopp sig.

vill ha ett så milt bett som möjligt som man får lov att tävla dressyr på

FÖRSLAG??

men om du ska ha ett som är godkänt så är det väl 3 delat som gäller tror jag? I dressyren!!!

Har du provat att rida din häst på mylersbetten? Alla hästar jag provat det på har funkat jättebra. Det finns ju olika modeller så något kanske passar din häst..

Bara en tanke..

Lycka till!

Sorgligt att man måste ha bett i dressyr. Annars hade förslaget varit att prova något annat bettlöst än hack. Kan inte komma på något mildare än de redan uppräknade :confused:

Liknande trådar

Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 027
Senast: Líf
·
Utrustning Jag är lite intresserad av att veta vilket eller vilka bett ni använder på era hästar. varför använder ni dessa bett? finns de... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 755
Senast: Kiwifrukt
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 091
Senast: scizofren
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på... 2
Svar
31
· Visningar
6 871
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka