Bukefalos 28 år!

Bett för dressyrtävling

Niki

Trådstartare
Jag brukar visserligen inte tävla dressyr men undrar (eftersom jag inte hittar TR någonstans på nätet) vilka bett som är godkända att tävla stor häst i dressyr på?

Just nu rider jag på ett tredelat westernbett med kindkedja och skänklar och funderar på vilket bett som skulle vara mest likt om jag skulle få för mig att åka på någon lättare dressyrtävling.

Någonstans i bakhuvudet har jag även en känsla av att man inte får rida på bett med flera sorters metall i - stämmer det? :confused:
 
På stallbacken.com finns en del regler. Där står detta:

I lätta klasser (t.o.m. LA:4), samtliga ponnyklasser och Msv B för unga hästar avd A: träns med bett, nosgrimma samt tyglar. Bettet ska vara ledat (en eller två leder, dvs två- eller tre-delat, tredelat ska ha rundad mittdel) och gjort av enbart metall, eller hård oböjlig plast och får vara täckt med gummi. Böjligt gummibett är inte tillåtet.

I svårare klasser (MsvB:2 och högre) för häst: kandar av läder, med tyglar av läder och bett i enbart metall eller hård, oböjlig plast. Bettet får vara täckt med gummi. Böjliga gummibett är inte tillåtna. Stångens underskänkel får vara max 10 cm. Bridongringen får vara max 8 cm. På kedjan är skyddshylsa (tunnel) tillåten
 
De träns du får rida i är tvådelat tredelat, eggbett och kandar (bridong och stång.)
 
Läste för länge sedan (7 år?)i TR att man var tvungen att ha sadel och stigbyglar, men jag tror inte det stod något om sadelgjord och stigläder.... :D
 
Tack för svaren angående bett, men jag är fortfarande lite konfunderad, man kan inte ha kandartång eller pelham eller andra bett med skänklar i lägre klasser? Eller har jag förstått er fel?
Bara "vanligt" två eller tredelat bett är ok (+ eggbettet)? :) :confused:
 
Endast 2- och 3-delade tränsbett är tillåtna i lätta klasser. Bett med fasta ringar får endast vara 2-delat. Det står lite luddigt, men det är säkrast att låta bli de 3-delade betten med fasta ringar.

Pelhamstång är aldrig tillåten.

mvh Jessica
 
Du får inte ha någon form av stångbett innan MSV (LA:5 är det väl kanske nu förtiden?!). Sen måste du å andra sidan ha kandar, dvs stång+bridong i de högre klasserna.
Du får med andra ord inte ha pessoa-bett ellar annat bett med hävstångsverkan heller, utan endast "vanliga" två eller treledade tränsbett.
 
Då var det precis som jag misstänkte...

Och jag som skulle vilja ha kindkedja, det verkar få min häst att inte lägga tungan över bettet vilket hon gärna gör annars...
:(
ja, ja vi får väll se om det blir någon dressyr, men det är bra att veta innan man anmäler sig till något. :banana:
 
Har du ingen klubb i närheten som har "staketträning" eller träningstävling så du slipper åka ut på en riktig tävling för att testa?
Om hästen lägger tungan över bettet så passar inte bettet eller så har du för hård hand eller för hårt åtdragen nosgrimma. Det tar ett tag att jobba bort men det går ;)
Hoppas ni löser det och kommer ut på tävlingsbanorna!
 
Tack för tipsen! :banana:

Det är någon sådan träning jag skulle vilja åka på, men jag skulle vilja veta innan vilka bett som är tillåtna så man kan träna på hemma innan dess. Jag har lite svårt att åka ut, har ingen transport eller dragkrok så man vill förbreda sig väl innan...

Måste bara säga att jag nog inte kan påstå att nosgrimman sitter åt för hårt - jag brukar inte rida med någon alls och för det mesta rider jag mer med westernlängden på tyglarna än dressyrlängden... (Det måste jag också träna på innan ev dressyrtävling )Mitt tredelade bett är lika långt och brett som det med kindkedja och stångbett. Ovanan att lägga tungan över bettet har hon nog snarast skaffat sig under sin travkarriär. Nu har hon inte gjort det på länge, men är rädd att hon kanske gör det på tävlingsbanan dvs en främmande miljö/ lite stressande.
Och binda fast tungan lär man ju inte få göra... :)
 
Bettet är utprovat enligt "de nyare tandläkarerönen" dvs det sticker inte ut något extra på sidorna. Bettet hon la tungan över mest på var längre, men de berättade att hon kunde lägga tungan över bettet och bara gå dit hon kände för när de körde...Med mitt tredelade kan hon lägga tungan över och dra tyglarn långsamt ur händerna när man kräver samling. Tredelade med kindkedja (och lika långt som det andra tredelade) har hon aldrig lagt tungan över bettet på.

och, hon är kollad under våren i munnen, tandläkaren sa att så fina och mjuka mungipor som hennen var det inte ofta man såg...trots att jag red på ett bett de egentligen inte var riktigt förtjusta i (tredelat med skänklar). :)
 
Min förra häst som var totalförstörd i munnen när jag fick honom, och det tog ett halv år (ett ett antal bett :smirk:) innan jag fick ordning på det, men det går så ge inte upp!!!
Det är bara att träna på :D
Prova ett tredelat Mylerbett med vanliga ringar. Du får visserligen inte tävla på det än, men det var det bettet som jag fick honom ridbar på, sen fungerade han även på vanligt tre-delat bett.
Hoppas du hittar något som fungerar!
 
Tack för alla ideer!

Problemet är bara att hon går bra på nuvarande bett men det får jag varken tävla dressyr eller hoppning på...
:)
 
Varför föår du itne tävla hoppning med det? På storhäst är ju betslingen i hoppning i princip fri bara det inte gör illa hästen.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: Freazer
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 514
Senast: Lycan
·
Dressyr Av anledning av en annan tråd lusläste jag om betten som är godkända att tävla med i dressyr. Har jag förstått det rätt om tvådelat med...
Svar
9
· Visningar
3 759
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp