Bett förslag önskas!

diabla

Trådstartare
Jag har en känslig liten dam som är mjuk och fin i munnen i vanliga fall, men i hoppning blir hon JÄTTE stark och drar och har sig och jag kan verkligen inte kontrollera henne! höll nästan på att rida över tränaren i går på hopplektionen! nu har jag ett vanligt två delat träns bett. Men jag behöver något starkare att ha vid hoppning, men inte för starkt för hon är ändå känslig. Vad föreslår ni? Jag kan inget om bett, så fram med era förslag och bra tips!

Sv: Bett förslag önskas!

Hej.
Jag befinner mig i samma situation som du, stark häst med mycket känslig mun. Jag rider oftast på tredelat, men jag varvar med hackamore då och då. Det fungerar bra. Hon verkar gilla omväxlingen att ibland slippa ha bett i munnen.
Så hackamore är mitt tips!:D

tigertofflan - skulle du kunna skriva lite mer om varför du rekomenderar betten?

okej magdatjo! tack för tipset!

Raka bett upplevs väldigt individuellt. Vissa hästar upplever de som väldigt milda, medan vissa upplever de som skarpare än ledade tränsbett. Är det raka bettet med port kan det upplevas skarpare än om det är utan.
Bett med liten anläggningsyta blir i princip alltid skarpare än bett med stor anläggningsyta. Jämför smalt bett/tjockt bett, rakt bett/kulbett, osv.
Jaktkandar är ett av de snällaste stångbetten. Det har en liten hävstångsarm och ger därför en relativt liten stångverkan. Du kan även använda det som ett vanligt tränsbett.
Pelham har ofta längre skänklar än jaktkandaret, och därmed blir hävstången större, och därmed blir också bettet skarpare. Rider du med två tylar kan du rida på det som ett vanligt tränsbett (bridongtygeln), och använda det som ett stångbett (stångtygeln) när hästen blir stark. Det blir som att rida på ett stumt kandar.

Tredelade och tvådelade bett upplevs ofta väldigt lika.

herregud, antingen så är det väldigt sent eller så är jag bara trög! jag känner att jag måste köpa en bok och läsa på lite om bett!!

nej da det gör du säkert inte! det var bara så himla mycket nya ord! t.ex. port? stångverkan?

Port = tungfrihet. Finns på de flesta stångbett. Kan vara olika hög och olika bred, beroende på vad hästen gillar och vad man vill uppnå med bettet.
kandarstang_hog_tungfrihet.jpg

Bild-595.jpg

bit7.jpg

Stångverkan är.. öh.. Ja.. När ett bett har skänklar, så blir det en hävstångsverkan genom att över och underskänkeln flyttar sig runt mundelen och hålls tillbaka av kinnkedjan. Stångverkan blir då en förkortning av det. Alla bett jag har visat här över är stångbett och alla har då stångverkan.

aha! okej men det var ju lätt då! tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att hjälpa mig!!!

Pelham, pelham, pelham! sier jeg!
Med to tøyler.
Det funker kjempebra på gira hest.
Red med det på min spranghest da han hadde et problem med å stikke avgårde og bare springe. Nå rir jeg bare på trinsebitt. :banana:

Rider mitt ena hblsto på en pelhamsstång,ledad av syntet.
Fungerar super i hoppning och vid uteritter,då hon blir stark och gärna vill dra (18 år ung)!
Jag rider onte med dubbla tyglar ,då jag tycker det är svårare att hålla ordning på fa i hoppning,utan har delta och behöver då bara en tygel.
Hävstången går in när man höjer handen,med låg hand fungerar det som ett vanligt bett.
Min häst stortrivs på detta bett!
OBS! i det vardagliga jobbet fungerar vanligt tränsbett super!

tar hon tag i bettet och drar? isf kan det passa bra med tredelat eller kanske t.o.m. waterfordbett (som ett 5-delat tränsbett m kulor ungefär) vilket gör att man kan "rassla om" lite mer i munnen på hästen och de får svårare att ta tag i bettet.
annars har du fått massor av bra tips, på pelham och jaktkandar tex.

Ja, hon tar verkligen tag i det och drar iväg! hon är också 16 år ung denna lilla damen. Ska åka till affären imorrn och kolla lite men nu har jag några ideer vad jag letar efter! tack så mycket!

en fråga till: Är en sån där port bra? till vad? När ska man välja rak? en liten port? eller en liksom stor båge?

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 036
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025