Bett fråga

Nikki o Fabian

Trådstartare
Är det några här som kan lägga in lite bilder på westernbett o AR bett?
Jag vill gärna ha en förklaring till dess funktion.

Sv: Bett fråga

Något speciellt du är ute efter? Finns ju en hel uppsjö med olika. Westernbetten är ofta mycket lika de engelska dessutom (eller om man nu ska se det tvärtom.).

Nej egentligen inte, men det är så här att min häst trivs bäst med sin kandarstång i munnen, han går bäst på den, även om tyglarna är helt slappa. Så jag håller inte i honom så mycket.

Men nu när jag tänker efter så är det väl ett liknande bett fast utan kindkedja.

alltså ett bett liknande kandarstången fast utan kindkedja.

Vad är skillnaden mellan att ha kedja o inte ha?

Kindkedja ska man alltid ha till stänger, annars finns det inget som tar emot och man kan snurra bettet hela vägen runt inne i munnen. Inom western kallar man det för curbstrap eller curbchain, men funktionen är exakt densamma.

/Ida

sarma skrev:
Kindkedja ska man alltid ha till stänger, annars finns det inget som tar emot och man kan snurra bettet hela vägen runt inne i munnen. Inom western kallar man det för curbstrap eller curbchain, men funktionen är exakt densamma.

/Ida

Är den o gör det. Ok. Men varför finns det bett utan kedja då? Har sett på hööks hemsida tex där har dom inga kedjor

Men är ett kimbelwick mindre skarpt än kandarstången?

Jag vet att ett bett inte är skarpare än vad handen som håller i det gör det till........ men ändå så finns der ju skillnader.

Självklart är det handen som avgör, men man kan ju ge handen olika förutsättningar att vara hård/mjuk.

Ett kimblewick (som jag tänker kalla jaktkandar i fortsättningen, blir så himla jobbigt att skriva annars :D) är i regel mildare än en kandarstång, ja, på grund av att skänklarna oftast är kortare. Ju längre stänger du har, desto mer hävstångseffekt kan du få.
Och andra sidan är det så att ett bett med 10 centimeter långa skänklar behöver du ta mindre i, i förhållande till ett bett med 20 centimeter långa skänklar, för att få samma effekt. Eh. Förstod du det där? -snurr-

Sen beror det också på hur själva mundelen ser ut. I princip är det ju så att ju större anläggningsyta, desto mildare är det. Dvs ett tunnt bett är skarpare än ett tjockt, ett tvinnat bett är skarpare än ett otvinnat, osv.

Ok. Jag fattar vad du menar. En jaktstång har jag oxå men han trivs bättre med kandarstången.

Men detta är ett akademiskt bett:
alta-escuela-rostfr%20li.jpg

Vad är skillanden mellan det o en kandarstång? Jag antar att det inte är någon utom att det har en annan design.

Men när det bullar upp på mitten så där(tungfrihet) är inte det obehgligt för hästen? Måste vara skönare med ett bara rakt?

Akademiskt och akademiskt...men det har väl fått den benämningen.

Det är en alta escuela stång, den är bakåtböjd, vilket ger en uppresande effekt (rakt = normal effekt, framåtvinklat = "sänkande" effekt).

Det är ingen direkt skillnad från en vanlig engelsk stång, mer än att just det du visade är bakåtböjt. Annars är det mer vikten som är skillnande. De spanska stångbetten är i regel tyngre och ger med stadga. Jag upplever det som så att fler hästar gillar dem p.g.a det.

Det bettet du visar kan inte kombineras med en bridong p.g.a dess utsmyckning.

Nej de flesta hästar trivs bäst med tungfrihet. Med en korrekt spänd kedja går den aldrig upp i gommen på hästen men lämnar lite frihet åt hästen att bl.a. svälja.
Många hästar tycker illa om raka stänger för att de lägger ett tryck på tunga.
Sedan är det olika vilka som trivs med vad.

Den du visar på bild räknas ha en normal tugnfrihet som de flesta trivs på. Andra vill ha breda, höga, låga (eller raka) tungfriheter.

Själv har jag en häst som vill ha höga och breda...hon gillar helt enkelt inte tryck på tungan.

Nyfiken bara... Som jag förstått AR så ska man rida hästen nästan enbart på vikthjälper och tyglarna ska vara lösa. Varför ska man då ha ett sånt skarpt bett?? :confused:

Jag får det inte att gå ihop, borde man inte kunne rida utan bett alls, eller på det mildaste tränsbett? Varför anser man sig tvungen att ha en hävstång?

Man ska ALLTID ha kinnledja på stångbett annars kan du lika gärna rida på ett hissbett elelr pessoa, för det är just kedjan som ger bettet den funktionen det har!

Centaur skrev:
Nyfiken bara... Som jag förstått AR så ska man rida hästen nästan enbart på vikthjälper och tyglarna ska vara lösa. Varför ska man då ha ett sånt skarpt bett?? :confused:

Jag får det inte att gå ihop, borde man inte kunne rida utan bett alls, eller på det mildaste tränsbett? Varför anser man sig tvungen att ha en hävstång?

Jag sitter oxå o funderar på det. För när jag rider fabbe på stången så behöver jag ej ta i tyglarna utan kan rida med vikten o bara skänklarna i stort sett(sen måste man ibland annvända tygeln oxå) men han bär upp sej själv o lyssnar bättre på mina hjälper.
Med det tredelade, lyssnar han oxå på vikten o skänklarna men han bär sej inte lika bra tycker jag.

Jag funderar på om jag rider fel på det ena eller det andra bettet.
?

Jag ska rida lektion idag för andra gången i vårat liv tillsammans o jag kan inte avgöra vilket av betten jag ska ta? det han går bäst på eller det där vi får problem, tex med att han inte kan fatta rätt galopp, medans han på det andra bettet har påbörjat byten(inte rena men han har börjat suga tag i det själv o fattar vad jag vill)

Det hela hänger säkert på mej, men jag e inte helt 100 på det.

Polly_Mulle skrev:
Man ska ALLTID ha kinnledja på stångbett annars kan du lika gärna rida på ett hissbett elelr pessoa, för det är just kedjan som ger bettet den funktionen det har!

Men förklara gärna det possitiva o det negativa med att ha stång med kedja eller ett pessoa.

Ett stångbett verkar längande på överlinjen - hästen välver halsen och får fram näsan om man rider på det rätt. (jmf. ett tränsbett som verkar resande, bakåt/uppåt, så verkar en stång längande, framåt.)
Ett gagbett verkar resande, då det höjs i hästens mun. Beroende på hur gagbettet är konstruerat och vilka händer som håller i det, ås kan du få en hög och öppen form, eller raka motsatsen - en låg och ihopkrullad form.
Eller alltså, givetvis kan du få alla former med alla bett, men säg att du bara tar tag i tyglarna, då är det i princip detta som händer.

Nu tror jag att du missuppfattat det hela.

Inom AR vill man alltid ha kontakt med hästens mun på yttertyglen. Den bestämmer hästen ram (kort, mellan, lång, låg, hög o.s.v).
Inre tygeln kan vara allt från inverkande till hängande.

När man börjar en unghästs utbildning rider man oftast på kapson eller tränsbett som har en ställande inverkan och även uppresande inverkan (kortande av överlinjen till viss del).
Sedan brukar man använda sig av kombinationsbetsling: kapson/stång eller bridong/stång.
Detta för att man fortfarande behöver den ställande inverkan kapsonen eller tränsbettet ger, men också behöver ett bett som hjälper till att länga överlinjen (stången inverkar inte bara i munnen utan också i nacke och kinnkedjegropen).
När hästen väl kan ställa dig helt för sitsen så övergår man att rida på en hand på blankt kandar = enbart stång...detta är dock en bra bit fram i hästens utbildning...något många glömmer (tyvärr!).

Så det är inte skärpan av en stång man är ute efter utan dess effekt rent mekaniskt.

OBS. När jag nu säger det om kortande och längande (om tränsbett och stång) så menar jag rent mekaniskt hur betten fungerar.

Du måste ha en kedja på ett bett med hävstång (får jag en elev med pessoa hade det blivit kasserat illa kvickt!).
Kedjan hindrar tungfriheten från att gå upp i gomtaket på hästen och man får också en inverkan i hästens kinnkedjegrop som man vill ha av en stång.

Så det är inte frågan om positivt eller negativt: för att fungera korrekt SKA en stång ha kedja...sedan håller väl inte western ryttarna med om detta helt och fullt (?).

Men alla "stångbett är inte stångbett". Bara för ett bett har skänklar bheöver det inte vara en stång. Rider man på gags gör man det av en anledning, precis som när man rider på en stång, och gags kan man aldrig ha curb på.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
497
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka