Bett-frågor!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Powerpuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 269
P

Powerpuff

1. Är det någon skillnad på stora eller små bettringar?

2. Vad ger det för verkan att ha två bett? ( Menar inte Kandar )

3. Vad ger gummibett för verkan?

4. Är ett rakt bett skarpare än ett tvådelat?

5. Är ett D-bett skarpare än ett vanligt bett?

Blir lite förvirrad med det här med bett ibland :confused:
Svara på så många ni kan :D:D

Sofia

Sv: Bett-frågor!

Jag kan svara på två av dina frågor :p

Gummibett kan vara skönare för hästen att ha i munnen, eftersom det är mjukare, men det är bättre med ett syntetbett eftersom gummit kan bränna i munnen.

Ett rakt bett är mycket snällare än det tvådelade!

:banana:

1. Är det någon skillnad på stora eller små bettringar?
Dom stora är stora och dom små är små? ;)
Nä, men ju större betringarna är desto svårare har de för att glida in i munnen på hästen, och ju tydligare blir de ledand tygeltagen, skulle man väl kunna säga.

2. Vad ger det för verkan att ha två bett? ( Menar inte Kandar )
har aldrig varit med om att man rider med två bett om man inte rider på kandar?
Men ja... Om man har två olika bett kan man ju rida med en tygel till varje bett, och ta i det bettet som man tycker man behöver vid just det tillfället... eller nåt :crazy:

Gummibett har man oftast för att hästen inte tycker om metallbett, eller är väldigt känslig i munnen. Tyvärr är gummibett ofta väldigt tjocka, och det är få hästar som faktiskt får plats med dom i munnen. Det kan också bli mycket friktion mellan gummit och laner/mungipor/tunga. Vill man ha mjuka bett finns det mycket bättre alternativ. Novabett, som är gjort av silicon, till exempel.

Det beror på vilken häst man frågar ;) Vissa hästar gillar lantryck, andra tungtryck. En häst som gillar tungtryck upplever ett rakt som mildare än ett delat. En häst som gillar lantryck upplever det som skarpare.

5. Är ett D-bett skarpare än ett vanligt bett?
Nej, inte alls. Det blir dock tydligare i sidled, eftersom de raka delarna på bettringarna verkar som parerstänger.

Här är en bild på ett bett "med två bett" eller vad man nu ska säga :p

542.jpg

Det behöver inte alls vara synd om hästen, faktum är att det säkert finns många hästar som trivs på det bettet, vad det vi om det? Likväl som det finns hästar som trivs på pessoa, även om 80% av alla här på buke säger att det bara är skitbett, och att det finns hästar som trivs på hypertjocka gummibett t.ex.

Ingen häst _kan_ trivas på ett sådant bett. Tänk hur hästmunnen ser ut och tänk vilken effekt som ett tvådelat bett har/kan få...Dubbel nötknäppareffekt, hur mysigt är det på en skala 1-10?

Jag förstår vart du vill komma men vissa saker är inte bekväma oavsett hur man vrider och vänder på det, eller hur man nu ska säga. Ingen människo"individ" tycker det är skönt att trampa på en spik tex (nu finns det ju de som tycker om smärta men jag tror inte att djur kan göra det) eller att bli biten av en hund.

Aha, jamen då förstår jag!

Ett sådant bett med dubbla mundelar kan för en häst med låg gom gå upp i gomen på två ställen. Det upplevs skarpare än ett "enkelbett". har även sett denna modellen på pessoabett.

weff.jpg

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara... 2
Svar
21
· Visningar
2 659
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 066
Senast: Sirap
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 154
Senast: TinyWiny
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 562
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka