Bett...Hur smala bett finns det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 8 333
Sv: Bett...Hur smala bett finns det?

Mylerbett finns i strl 10-12mm och är det bett som de flesta av mina hästar trivs bäst med.

snigelfarmor skrev:
Så länge du inte tar i bettet tror jag de flesta hästar föredrar en tråd :)

Ardennrar förr (kanske nu) kördes ofta med tvinnad fyrkantsjärn max 10 cm tjockt. Men så är ju ardennrar kända för sitt kanske inte alltför hetsiga temperament och allt som oftast kör man ju på helt lösa tömmar.

/jenny
Ja egentligen...Det ligger nåt i det...istället för och ha dessa tjocka bett...min pålle som hatar allt vad bett heter kanske skulle gilla detta...

Bison skrev:
som sagt så gillade min pålle det väldigt mkt, jag satt ju aldrig o slet i tygeln heller, utan red ngn blandning mellan engelskt o western med endast väldigt lätt kontakt med munnen.

Men VEM säljer sådana bett i sverige...finns det överhuvudtaget här ?? Har även fått tips om att tejpa bettet med latextejp/bettejp...Var hittar man det har letat som en tok...Nu provar jag ett 3 delat i sötmalm med rundad mittdel i koppar......är inte alls så negativ till detta som alla andra 2 och 3-delade bett......Han tuggar fortfarande men inte lika kraftigt så att det smäller i bettet.
Har även fått tips på sprenger kk ultra aurigan(stavas det så) och dessa pessoa magic bett....hittar inte nån internet butik som säljer dessa....

Slänger in en fråga; Någon som vet var man hittar riktigt smala raka bett med fasta ringar?

jjeg skrev:
Vilket är det smalaste bettet...tränsbett...2 eller 3-delade? Jag har bara hittat 14 mm...finns det smalare?

Jag har ett Globus bridongbett, 3 delat med fasta ringar som är mkt smalt, gissar nånting 6-7mm. :banana: :banana: :banana:

poloplayer skrev:
Jag har ett Globus bridongbett, 3 delat med fasta ringar som är mkt smalt, gissar nånting 6-7mm. :banana: :banana: :banana:
Var hittade du detta....

I min lokala hästsportbutik! Har även sett ett likadant på Granngården, dom säljer Globusbett.

om du tittar längre upp så finns det en bild och en länk till det bettet.......

Min häst vill ha smala bett också. Hon tuggar och krånglar med dem annars. Jag rider på BillyAllenbett. De är 11-12 mm och formade så de ligger kanon i hennes mun. Prova, (om du inte har något emot att rida på westernbett) Det är de enda bett min häst vill ha i munnen.

Jag har tittat på dom...Det är som om hästen inte får bettet på plats riktigt UTAN precis som du skriver Krånglar med bettet oavbrutet...Myler bett visst är dom oxå formade...

Fröken_Skåne skrev:
Slänger in en fråga; Någon som vet var man hittar riktigt smala raka bett med fasta ringar?

myler har sådana bett.

Jag och de flesta hästar jag ridit älskar sweet iron betten från hööks. De är smala, och de är goda att tugga på :)

snigelfarmor skrev:
Jag och de flesta hästar jag ridit älskar sweet iron betten från hööks. De är smala, och de är goda att tugga på :)
Hittar inga smala på hööks

Tigertofflan skrev:
Jag tror att lillhastenistav.se har en hel del av pessoasortimentet.

2-delat magic.. fanns smalare 8-10mm men inte 3 delat..
finns det nån utlänsk sida med pessoa magic bett eller har dom egen hemsida..Myler har ju så oändligt många bett Vet inte riktigt vad man ska välja..
Har kolla hästen i munnen när han har bett...tycker dom ligger konstigt...ska inte ett bett ligga rakt i munnen.Jag upplever att dom ligger mer som ett V...???? Varför ...och jag har sänkt och höjt bettet i olika lägen så det ligger inte för högt upp och därför blir till ett V.....

Senast ändrad av en moderator:

Tigertofflan skrev:
Om det ligger som ett V så har du för stor bettstorlek. Kan mycket väl vara därför han krånglar också.

Googlade lite snabbt och hittade inte så jättemycket... Här hade de några smala bett, men det mesta är fortfarande tvådelat.
http://www.rods.com/xq/aspx/dept_id.188/page.2/qx/displayGroup.htm
Men det får inte bli kortare för då skulle ringen glida in i munnen...oftast är det dom 2 delade som blir ett V men dom 3-delade ligger något bättre...Provade bara sätta tränset i morse...(bara i stallgången)...han håller på med tungan fram och tillbaks hela tiden och det verkar som om bettet inte ligger där han vill ha det . han är helt klart inte nöjd..så här höll han på tills jag tog av tränset....

...och när jag lägger i ett vanligt oledat eller en stång då är han helt lugn....tuggar visserligen på dom när jag rider...Men i stallgången Problemet då är att jag tycker hästen inte svarar lika bra på dessa bett...som ledande tygeltag osv...

Som sagt, blir bettet som ett V är det för kort. Alla bettringar ligger emot hästens mungipor om det inte är åt helvete förstort, men så länge det ligger som ett V går det att ha mindre storlekar.

Men odelade bett trivs han med? Då har vi ju ett utgångsläge. Har han låg eller hög gom? För har han låg gom så blir ett tvådelat (och då speciellt ett som är för långt) väldigt obehagligt för honom.

Ett odelat fullcheek? Då blir du extra tydlig i sidled.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
234
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 370
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31