Bett i sötmalm

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ArabianGirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 430
Sv: Bett i sötmalm

Eftersom att järn är ganska oädelt och koppar är ädelt så reagerar de med varandra, men bara om båda är i kontakt med surt regn eller en jonlösning. Hur detta fungerar i hästmunnar har jag ingen aning om.

Järn rostar alltid, om det inte är målat, förkromat eller förnicklat.
En bekant som är kemist avråder bestämt från att använda bett med sötmalm och koppar tillsammans i en hästmun, testa själv och slicka på ett batteri så inser du att det inte är nån behaglig upplevelse....

Sv: Bett i sötmalm

Precis, det är det jag menar.

Men sen finns det ju bett med endast sötmalm utan kopparrullar/kulor. De kan säkert vara trevliga för hästen.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
499
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 939
Senast: Görel
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka