Bett ja/nej?

kaninälskare

Trådstartare
Vad använder ni för bett, eller rider ni bettlöst av något slag? Varvar ni?

Har på senaste tiden börjat tänka och fundera mer och mer på hur bett egentligen sliter på hästens mun, som egentligen inte är uppbyggd för att ha ett bett i sig :( (såklart finns det olika grader av skadlighet också)

Vilka anser ni är dom "snällaste" betten?
Vilka träns har ni att rekommendera för bettlösridning? Har kollat lite på hööks micklem träns.

Har på mina tidigare hästar alltid haft diverse olika bett och varvat med hack, men planen är att på min unghäst endast rida bettlöst. Alla mina andra hästar har ju varit ett par år äldre och bara gått med bett år ut och år in. Egentligen, ska det ju gå att rida på exakt samma sett oavsett bett eller ej då ridningen inte sitter i munnen :cautious:

Man får väl starta hopp samt dressyr bettlöst? Finns det någon gräns upp till vilka klasser man får det?
 
Sen är det ju såklart piloten som egentligen bestämmer hur mycket better sitter och sliter. Sitter man och drar (vilket man såklart inte gör) är det klart det sliter.
Men menar på att bara närvaron utav bettet i munnen känns som det borde vara störigt och "orimligt" för hästen
 
Angående störighet: är det värre att lära sig ha en metallbit i munnen än tex en sadel på ryggen? eller ett träns? En grimma? Att stå still när någon bankar spikar i fötterna på en?

Jag tror att en del känner sig duktiga för att de rider bettlöst, för bett är dåliga! Vilket ger en väldigt skev bild av hur bett och bettlösa alternativ fungerar. Hästen har väldigt många känselnerver på nosryggen, mångt fler än de har på lanerna. Är tryck över nosryggen då verkligen 'snällare' än tryck i munnen?

Man får tävla i både hoppning och dressyr på bettlöst. Men framförallt i dressyren är det väldigt styrt vilka bettlösa varianter som är tillåtna och de har egna klasser de rider.

Jag tycker att om man har utrustning som passar hästen, oavsett om det är bett eller bettlöst, och rider på ett respektfullt sätt, så har man gett hästen de bästa förutsättningarna. Det handlar inte bett eller bettlöst i sig, utan vad som funkar för hästen och hur man hanterar den utrustning man har.
 
Angående störighet: är det värre att lära sig ha en metallbit i munnen än tex en sadel på ryggen? eller ett träns? En grimma? Att stå still när någon bankar spikar i fötterna på en?

Jag tror att en del känner sig duktiga för att de rider bettlöst, för bett är dåliga! Vilket ger en väldigt skev bild av hur bett och bettlösa alternativ fungerar. Hästen har väldigt många känselnerver på nosryggen, mångt fler än de har på lanerna. Är tryck över nosryggen då verkligen 'snällare' än tryck i munnen?

Man får tävla i både hoppning och dressyr på bettlöst. Men framförallt i dressyren är det väldigt styrt vilka bettlösa varianter som är tillåtna och de har egna klasser de rider.

Jag tycker att om man har utrustning som passar hästen, oavsett om det är bett eller bettlöst, och rider på ett respektfullt sätt, så har man gett hästen de bästa förutsättningarna. Det handlar inte bett eller bettlöst i sig, utan vad som funkar för hästen och hur man hanterar den utrustning man har.
Sant det du skrev ang all annan utrustning, hästen är ju inte heller byggd för att ha sadel heller egentligen osv. Eller någonting :idea: Bra svar!
 
Min häst har en väldigt känslig mun och jag har fått prova mig fram till bett som han trivs med. Jag varierar olika bett och sidepull samt Hackamore för att sprida ut belastningen. Hästen är dock nästan känsligare om nosryggen än i munnen så jag instämmer med föregående talare. Ha respekt för hästen och använd all utrustning med förnuft.
 
Varierar just nu mellan ett 3-delat bridongbett med lösa ringar och tränsbett Blue Alloy från Fairfield.
Ibland ett babypelham i gummi.
Min trivs väldigt bra på dessa, han visar tydligt vilka han gillar och inte. :)
 
Jag varierar mellan vanligt tvådelat, tredelat och rakt tränsbett med fasta ringar och nova med bettskivor. När jag rider bettlöst (relativt ofta på uteritter) har jag bara lädergrimma☺️
 
Jag varvar mellan ett rakt tränsbett, ett tredelat samt kapson. Jag rider min häst 2-3 dagar i veckan och arbetar henne från marken 2 dagar. Jag tänker att all utrustning utgör ngn form av tryck på hästen så jag vill variera utrustning som bett, nosgrimma och sadel. Jag har provat att rida med bettlöst men kommit fram till att det är inget för mig, blir inte samma känsla.
 
Jag har oftast ett och samma anatomiska, tredelade Sprengerbett på de flesta hästar. Vissa mer utbildade även kandar ibland.
Nyligen hade en ny kund en häst med svåra skador i munnen, tungan nästan helt av där bettet ska ligga, artos i käkled etc. Den skolade vi in på kapson iom att den inte var skolad att förstå hjälper korrekt och inte var utbildad i dressyr. När den förstod och kunde gå på lätta hjälper gick vi över på tränsbett ibland iom att man ville kunna tävla.

Jag har haft en del unghästar som haft lite problembeteende innan de kommit till mig och jag velat kunna ta i dem utan att behöva göra det så tufft i bettet. Då har jag på vissa haft dubbla tyglar och haft en i bettet och en i grimma. DÅ kan man ju välja lite och sprida trycket etc.

Jag ser ingen anledning till att byta bett/bettlöst bara för att. De får inga skador av att bara ha på sig passande utrustning. Skadorna kommer om de är fel tillpassade eller om ryttaren inte hanterar utrustningen korrekt.
Jag har aldrig haft en ridrelaterad åverkan i munnen på någon häst. Och då byter jag inte betsling. Men jag fokuserar på lätt kontakt, komma till eftergift, passande utrustning och inte dra igen truten med nosgrimma etc.
Det är ju en fråga om både balans och utbildning att hästen kan förhålla sig till en lätt kontakt med och svara korrekt på små hjälper. Där tror jag många skulle fokusera på det mer än att köpa en massa olika bett/bettlösa.

Sen har de olika betten, bettlösa etc olika inverkan på hästen om man tänker på formgivning och underlätta för ryttaren etc.

Jag ser exempelvis inte cross-under eller hack som suveräna bettlösa i dressyr iom att de ju drar ihop käkarna vid tygeltag.

Man gör nog bäst i att läsa på hur de olika verktygen inverkar ihop med att lära sig om hästens mun och biomekanik om man ska utvärdera sin betsling etc.
 
Vad använder ni för bett, eller rider ni bettlöst av något slag? Varvar ni?

Har på senaste tiden börjat tänka och fundera mer och mer på hur bett egentligen sliter på hästens mun, som egentligen inte är uppbyggd för att ha ett bett i sig :( (såklart finns det olika grader av skadlighet också)

Vilka anser ni är dom "snällaste" betten?
Vilka träns har ni att rekommendera för bettlösridning? Har kollat lite på hööks micklem träns.

Har på mina tidigare hästar alltid haft diverse olika bett och varvat med hack, men planen är att på min unghäst endast rida bettlöst. Alla mina andra hästar har ju varit ett par år äldre och bara gått med bett år ut och år in. Egentligen, ska det ju gå att rida på exakt samma sett oavsett bett eller ej då ridningen inte sitter i munnen :cautious:

Man får väl starta hopp samt dressyr bettlöst? Finns det någon gräns upp till vilka klasser man får det?
Jag rider bettlöst men undviker allt med inverkan bakom öronen eller hävstång - tex hackamore. Har ridit mkt i sidepull, kapson och numera rider jag i med bosal.

Min tandläkare anser att ett rakt tränsbett oftast är det mildaste bettet i hästens mun. Det råder säkert delade meningar om det som med allt annat. Men jag tycker också att de flesta hästar är lugnast i munnen på ett rakt tränsbett.
 
Jag har ridit in min med repgrimma. Hon är sju år nu och går oftast i repgrimma, växlar med sidepull eller bosal (på tävling har hon bosal). Det är tänkt att jag ska sätta henne på tränsbett också, det har bara inte blivit av ännu.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 229
Senast: Badger
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 860
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 042
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp