Bett med 2,5 bettring

Elena99

Trådstartare
Hej! Undrar vad ni tycker och tänker om bett med 2,5 bettringar (som ett pessoa fast bara en ring under istället för två).

Är sugen på att testa det men undrar lite hur det är. Är det som ett pessoa, pelham, vanligt bett osv?

Har en häst som är ganska pipplig med bett men som oxå är ganska känslig samtidig som hon kan ignorera bettet ibland (tex när man rider ut).

Tacksam för alla svar!

Onödiga kommentarer undanbedes😊
 
Om du menar detta så finns en beskrivning till vänster
Screenshot_20191126-150214_Chrome.jpg
 
Det är väl exakt som ett pessoa? När jag var yngre och Pessoa var ett poppisbett använde de allra flesta dem med tygeln i andra ringen, vilket borde ge exakt samma effekt som detta bett.
 
Funkar som andra gag bett med att bettet lyfts i munnen samtidigt som det ger tryck över nacken, men mindre skarpt än ett gag bett med fler ringar.

Känner flera som behöver lite extra broms som rider ut på det.
 
Det fungerar precis som ett pessoa med hisseffekt.
Jag gillar inte hur hissbetten drar i mungipan. Vissa hästar som går med dem i grandprixhoppning ser ut som någon slags parodi på jokern med mungipan halvvägs upp till örat :down:

Ett Pelham är ett hävstångsbett med en helt annan effekt. Den typen av bett ger mer styrka "neråt" på tunga och laner till skillnad mot hissbett som ökar styrkan i mungipan.

Vanliga tränsbett styrs av din egen muskelstyrka vilket jag tycker är alldeles tillräckligt i en annan varelses mun.

För mig räckte det med snokrem, martingal och noggrann träningsplan för att lösa tokrusningar på uteritterna så jag har ingen egen erfarenhet av att betsla upp.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar! Har ridit på pessoa en gång i mitt liv men bytte till ett vanligt tränsbett sen på den hästen då jag ansåg att den inte va så ”stark” som ägaren påstod. Tyckte mest synd om den.

Så skippar nog detta bett då😊
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 641
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
743
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 915
Senast: user19728
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp