Bett på tävling...

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Patience_ox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 165
P

Patience_ox

Jag ska i sommar vara med på min första dressyr tävling på Arab meetinget som är i juli, det är en Lätt C:2 klass.

Jag tränar och tränar för att få hästen i form och gå framåt, rider jag på pessoa bett får jag lättare att samla ihop hästen men blir lite bromsande...tar jag istället ett tränsbett eller D-ringsbett blir hon tung och hänger på bettet och går visserligen framåt men jag får ingen ihopsamling eller fin form på kusen :confused:

Har ni några tips på bett som kan funka?? Gärna ett bett man också får tävla på...Hon är rätt lätt/känslig i munnen och inte alls svår för övrigt.

:cool:

Sv: Bett på tävling...

Du får bara rida på vanligt tränsbett på tävling så det tycker jag att du ska träna med oxå. Ska du börja tävla så rekommenderar jag dig att leta upp en instruktör så att du kan få hjälp. Tills di hittat en bra tränare så tycker jag att du ska försöka strunta i formen lite och göra mkt övergångar=samlande (få i gång bakbenen=lättar i handen) gör dom i alla gångarter och många! T ex: Trava, bryta av till skritt några steg, igång i trav igen (var noga med att hon svarar direkt) fatta galopp, avbrott till trav ny galoppfattning, avbrott, halt osv. Byt varv ofta. Lägg många volter t ex tre på varje långsida, efterhand som hästen blir starkare gör du volterna mindre. Sidvärtsrörelser år oxå bra. Men tills du hittat tränare så tycker jag inte att du ska träna på att samla utan gör istället övningar som verkar samlande. Det är lätt att sitta runt runt på volten och försöka samla och så blir det tokigt. Talar av egen erfarenhet, tränar numera aldrig på att enbart samla utanmin tränare utan låter istället övningarna samla. Tänka oxå på att rida framåt, du ska trots allt rida en Lätt c där är det viktigare med framåtbjudning än med samling. Just att du inte kan få en bra form utan pessoabettet och att hon blir tung på ett vanligt tyder på att hon är svag i bakbenen och att det inte är bettet som är bekymret, rid på snällast möjliga. Hoppas att du fått ut ngt av mitt svammliga inlägg i alla fall och lycka till!!!

Tack för ditt svar. Jag tränar för en c-tränare 1 gång i veckan men det är mer markarbete. Hon tjatar på mig just om det där med att få mer 'studs i baken' och få henne att trampa på mer utan att rusa framåt så att säga...men det är sååå svåååårt :crazy: Men de e ba te o hem o träna ...
Tack så mkt!! :D

håller med frajda om övningar.

tycker du ska försöka rida på vanligt tränsbett och undvika pessoat. Tycker att hästar som rids på pessoabett ofta blir väldigt tunga i handen och tappar bakbenen och istället knäpper av nacken. det är ju svårt för hästen att ta ett ärligt stöd på bettet eftersom det "vickar fram och tillbaks" (vilken beskrivning...)

Brukar inte du tömköra pållan? Eller har jag drömt helt åt skogen nu?
För det tror jag skulle stärka henne mycket, det man kan "se" på henne är just det att hon är svag.
Träna massor med övergångar, nu har ni ju så fina bokstäver i ridhuset, lägg in div. olika övergångar vid varje bokstav; börja trav skritt trav skritt trav skritt. Sen när hon orkar mer kan du börja försöka ta in galoppen också i det.
Rid mycket tempoväxlingar, öka/minska volten o.s.v.
När hon är starkare så kan man göra 9 galoppsprång - skritt - 9 galoppsprång - skritt - 9 galoppsprång - skritt o.s.v. tills man är nere i färre galoppsprång. Se bara till att hon orkar gå ner hela vägen till skritt innan du börjar med den övningen, det blir så mycket missförstånd annars.
Sidvärtsrörelser är också jättebra.
Men främst är det ju muskler och styrka som behövs, klättra och cantra är super, det enda jag gör just nu tack vare det fina vädret.
Serpentiner med halt/avbrott på medellinjen o.s.v.

Kram Sara

Bra att du redan tränar för tränare! Kom på att bommar oxå är väldigt bra, variera med långa och korta avstånd så får du en hel del bakben på hästen.

För att vara lite hmm elak, ingenting emot dig eller J, men det är ju c-tränare i hoppning så den feedback man får av en vanlig dressyrtränare med motsvarande utbildning blir det aldrig. Men jag tycker J är bra hopp/markarbetstränare, missförstå mig inte!

Nej absolut inte, men det är jag medveten om därav inlägget här så man får lite tips av tränare/dressyr nissar som kanske kan fler övningar :d
Tack så mkt för alla tips!!:bow:
Breccia_ nä har tömkört en gång på 5 år... :p

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: Elo
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
517
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 900
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 553
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka