Bett Pinchless

Sv: Bett Pinchless

Jag har inte heller fattat hur det funkar... :confused:

Det enda som händer är ju att leden kan rotera, men den finns ju fortfarande där, liksom.

Fattar inte heller hur det ska fungera, fingrade lite på ett sådant tränsbett i en affär för ett tag sedan och jag blev inte klokare av det...

Antingen är det ledat eller oledat, tycker jag. Detta är ledat, vad gör det så speciellt att det inte går upp i gommen? Kanske en förklarande bild varit på sin plats...

Det är lite svårt att se på den bilden men leden i mitten är gjord så att den kan rotera, ska se om jag kan hitta en bättre bild...

den här sidan kan man läsa om bettets funktion.

Den roterande leden förhindrar inte att bettet går upp i gommen på hästen utan hindrar leden att nypa på tungan.

Vad jag har så svårt att förstå när det gäller huruvida ett bett går upp i gommen eller nyper tunga är varför inte fler människor använder tre-delat Myler. Det bettet har ju roterande leder och en ganska bred mittsektion som förhindrar att bettet går upp i gommen eller nyper i tungan på hästen. Någon som har en idé på varför tillverkarna envisas med att lansera "nya" fantastiska bett med roterande leder när det redan finns den typen? Jag är uppriktigt nyfiken på vad det är för skillnad mellan det där bettet och ett tre-delat Myler. :confused:

Man hittar på "nya" fantastíska bett för att man ska kunna sälja samma sak en gång till och alltså tjäna mer pengar!

*lånar knapp*
Men även fast lederna kan rotera så kommer ju bettet ändå att slå upp i gommen.. :confused:

Om du tittar på bilderna så ser du att tanken är att det inte ska nypa i tungan . ;)

Men på hippomarket så står det i texten till bettet att den roterande leden förhindrar bettet att slå upp i gommen...

Ja, det måste de ju ha hittat på själva? :confused:

Nu när det är känt att tvådelade kan gå upp i gommen så kanske de tror att de kan lura på folk dessa bett istället för de vanliga?

För som sagt, enligt tillverkarens (?) hemsida så är det tungnypet som de anser sig ha funnit bot på, inget annat. Så tolkar jag det... ;)

Jo det läste jag men det stod också att det hindrar bettet att slå upp i gommen. Och det kan ju inte stämma...

Hittade det här bettet...

http://www.hippomarket.com/asp/artikel.asp?id=KjeM4237&i=K39&r=Bett&n=20

Finns i vanligt tränsbett också.

Någon som vet hur dessa funkar?
Viks det inte på mitten (framåt) för att öglorna är annorlunda vinklade?

pinchless bettets invändiga konstruktion där varje halva av bettet kan rotera självständigt runt mellersta leden, ger följande fördelar:
När ryttaren arbetar med ena tygeln vill detta inte få hela bettet att vända opp i gummen.Man kan arbeta separat med båda sidor av hästen, men med en mer direkt signal till en sida i munnen.Hästen blir lugnare och mer avslappnad och kan därför koncentrera sig på inlärning.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 337
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag... 2
Svar
26
· Visningar
3 823
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka