Bett-problem.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Winter
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 022
W

Winter

Tjohej!
Jag själv är inte speciellt haj på det där med olika bett osv.
Har alltid ridit mina egna hästar på 2- eller 3-delat tränsbett, men nu håller jag på att skola om en 4-årig travare och jag upplever inte riktigt att han funkar på något av dessa. Han håller på och tuggar, suger, krånglar med tungan osv. osv. så fort han har ett bett i munnen.

Han går just nu på ett 3-delat eggbett, då jag tänkte att det kanske skulle funka bättre med fasta ringar. Det gjorde det faktiskt, men enbart i ridningen, han pillar fortfarande lika mycket med tungan och försöker lägga den fel (och allt annat han håller på med, hehe).

Ägaren till hästen (min morfar) säger att han alltid gjort så (alltså när han körde honom), vet dock inte vilket bett han gick på då, men vet att han har nämnt något om att han höll på att pilla med kedjan också. Så något med en kedja var det :o

Har ni några rekommendationer på något annat bett jag kan testa honom på? Kanske ett rakt? Skriv helst inte bara "ett rakt" utan själva typen av bett också, eller lite olika förslag om du inte har ett specifikt förslag. Jag är som sagt väldigt dålig på det där. :crazy:

P.S. Om bettet är skarpare så är det ingen fara, jag har ridit andras hästar på diverse skarpa bett innan och jag upplever faktiskt att min ridning blir bättre när jag har ett skarpare bett. Blir mycket mjukare och finare i handen, förmodligen just för att jag är medveten om att hästen har ett skarpt bett i munnen. Hade förmodligen själv valt ett skarpare bett just pga. detta, ifall det inte varit för att jag har så lite kunskap om bett och är väldigt rädd för att betsla upp pga. arga bukare i andra trådar. Höhö.

Sv: Bett-problem.

Kan tillägga att hans tänder och mun är kollade av utbildad vet. för inte speciellt länge sedan. Hon såg inget fel alls. :)

Min kallblodstravare gick med ett rakt entömsbett på travet, men tjejen som red in honom använde ett vanligt tvådelat tränsbett.

När jag sedan tog över honom märkte jag snart att det inte alls funkade med det, utan provade istället med ett tredelat tränsbett. Samma sak där, han var helt klart obekväm med det. Kom då på tanken att testa ett rakt tränsbett, eftersom han hade gått bra med det raka entömsbettet i körningen. Han blev en helt annan häst med det! Han går som en klocka numera:).
Jag varierar iofs det med ridning på repgrimma också, men det är kanske inte att rekommendera på en halvt inriden travare;).
Nästa gång jag är i en hästaffär skall jag även införskaffa ett rakt bett med fasta ringar (har rörliga ringar nu), för att se om han trivs ännu bättre med det.

Så testa kan man ju alltid göra:idea:! Funkar det inte är det bara att prova nästa modell;). Men du kan ju fråga din morfar vad han hade för bett när han kördes och hur han funkade på det, så kanske du kan få en hint om vad hästen gillar eller inte gillar.

Angående kedjan din morfar pratade om, så skulle jag kunna tänka mig att han menade en lekkedja. Såna brukar användas på hästar som fipplar mycket med munnen, så istället för att leka med bettet och riskera att det hamnar fel, kan de leka med kedjan. Den sätts fast på samma sätt som själva bettet på tränset, men tyglarna/tömmarna fästs inte i kedjan, så ryttaren/kusken kan inte påverka kedjan, utan den sitter bara där så att hästen har något att "roa" sig med.

Tack så mycket för svaret!
Jag ska ta och införskaffa ett rakt tränsbett så får vi prova det :)

Nja att rida på bettlöst är väl inget vi ska ge oss på än så länge, han är bara riden i ett par veckor. :D Har däremot ridit mycket med repgrimma förut så det är absolut något han kommer få prova på i framtiden :)

Har kollat hans gamla travträns och där satt det ett vanligt trav-bett med fasta ringar, 2-delat. Men min morfar använder samma utrustning på alla sina hästar oavsett vad dom trivs med, han tycker att "dom får väl lära sig". Så att gå efter det känns inte speciellt lönt.

Ett rakt med fasta ringar skulle jag testat! :) Många travare är oroliga i munnen, och raka bett kan dom bli lugnare av.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år... 2
Svar
34
· Visningar
4 636
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka