Bett problem

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Antevante
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 883
A

Antevante

Har problem med att hitta ett bett som min häst fungerar bra på.
Rider just nu på ett pessoa bett och det går jättebra...problemet är bara att jag ska tävla i dressyr och då får man inte rida på sådant bett! Är det någon som har tips på ett bett med hävstångs verkan som man dessutom får tävla på?
Har kollat i TR och där är ju stångbetten med,får man tävla på enbart stång eller får man bara ha det tillsammans med bridongbett då man tävlar högre klasser på kandar.
Jag har provat vanligt tränsbett,3-delat både med rörliga och fasta ringar samt eggbett. Han går också bra på pelham men det är ju samma visa där...får inte tävla dressyr med det heller!
Hoppas att någon av er kan hjälpa mig!

Sv: Bett problem

Finns inga bett med hävstång som är tillåtna förutom kandaret och det används från MSV och uppåt. Eggbett ger ju lite hävstång så det är nog det närmaste du kan komma.

Så du får helt enkelt rida med vanligt tränsbett om du ska tävla. Rider du på pessoa borde ju inte ett tränsbett vara några problem för munnens skull. Så bara att träna =)

rid på ett vanligt tre eller två delat o lär dig rida hästen ordentrlig med sitsen o inte med handen, dressyr tränare o en massa jobb som kommer ni fixa det hur bra som helst.

Jag har nu hittat ett bett som min häst tycker om.
Det blev ett rakt bett med fasta ringar,det verkar passa hans oroliga mun bra!
Jag tränar mycket för olika tränare och har för längesedan lärt mig att rida med sitsen och inte med handen...vi var ute och tävlade igår på nya bettet och allt gick finemang!
Tack för era svar!

menar du ett oledat bett? (rakt bett, inte 2- eller 3-delat?)

har för mig att man inte får tävla på rakt bett..?

då kom jag ihåg rätt då! :)

TS, du bör kanske skaffa ett TR innan du tävlar nästa gång så att du inte riskerar uteslutning?

Är ni verkligen säkra på det?
Frågade en av personalen på en ridsportaffär och hon kollade TR och sa att det står där att man får rida på tränsbett med fasta eller rörliga ringar,stod inget om det måste vara 2 el 3-delat eller rakt.
Nu blir jag lite orolig...tack för att ni är uppmärksamma!
Ska höra med min tränare idag om hon vet hur det är!

Det står inte att det måste vara ledat..på bilderna i TR finns iofs ingen bild på ett rakt bett men nr 1 och 2 står det bara tränsbett med rörliga el fasta ringar.
Jag som blev så glad att jag hittat ett bett som min häst tycker om!
Måste kanske börja leta igen då...suck!

Antevante skrev:
Har problem med att hitta ett bett som min häst fungerar bra på.
Rider just nu på ett pessoa bett och det går jättebra...problemet är bara att jag ska tävla i dressyr och då får man inte rida på sådant bett! Är det någon som har tips på ett bett med hävstångs verkan som man dessutom får tävla på?
Har kollat i TR och där är ju stångbetten med,får man tävla på enbart stång eller får man bara ha det tillsammans med bridongbett då man tävlar högre klasser på kandar.
Jag har provat vanligt tränsbett,3-delat både med rörliga och fasta ringar samt eggbett. Han går också bra på pelham men det är ju samma visa där...får inte tävla dressyr med det heller!
Hoppas att någon av er kan hjälpa mig!
Risken med när du rider med ett bett med hävsrångsbett är att hästen bara kröker på nacken ohc egentligen inte jobbar alls man får en häst på tygeln genom bakbenenaktivitet inte handen.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 075
Senast: Sesca
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 048
Senast: Mli
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 554
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka