Bett-rassel...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare NiraK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 058
N

NiraK

Vårt halvblod har alltid (så länge jag kan minnas) haft lite problem med bettet.. Han ställer bettringarna rakt ut, om ni förstår? Detta gör han ganska ofta både när han står på gången, på lång tygel och i arbete på kort tygel, oavsett ryttare. Det borde inte ha att göra med ryttarens hand, men jag vet inte? Han är kollad i munnen, men vi ska kolla ytterligare en gång nu. Har inte hittat nåt tidigare dock..
För det första är det ju intressant att få veta varför han gör så.. dessutom är det ju lätt att det blir lite ostadig känsla, när han går och rasslar med bettringarna som han gör..

Nån som har en häst som gör likadant?
Någon som har nåt tips vad det kan vara och varför han gör som han gör? Hur kan man angripa problemet?

detalj.jpg

Nirak

Sv: Bett-rassel...

Ser ut som att han på något sätt drar upp bettet med tungan så han kan bita tag i det med de nedersta hörntänderna. Han aksnke tycker det är kul och gör han så borde han inte känna av bettet lika mycket som om det låg direk mot lanerna.

min gamla skola hade ett halvblod slängde bettet i munnen och sladdrade alltid omkring med det även om det satt ryttare på han eller om han bara fick bettet i munnen

verkar som om han trycker upp bettet i gommen och släpper ner det så det låter rejält, under ridning även ett ständigt nickande med huvudet

en ren ovana kanske

frågan är dock hur man kommer tillrätta med det? :confused:

Nirak

ovanor kan ju som bekant vara väldigt svårt att få bort om man har otur :crazy:

vad rids han på för bett nu? testat att byta bett nånting?

var de föresten min grabb du undrade om jag hade några fler ridbilder på i Stiletts tråd? Kan PM:a några annars om du vill

Han rids nu på tredelat med rund mittdel.. stl. 10.5 (så det är inte för stort heller). Har ridit honom med rakt bett en period.. lite mindre tjafs eftersom han inte kan vika bettet i munnen.. men då blev han istället lite irriterad över det misstänker jag och gick och gapade istället..

Du får gärna PM:a bilder! Om du inte vill lägga ut dom i en tråd så att alla får se! Han är ju fin, din pålle! :)

Nirak

Jag har lite liknande problem med min häst. Han ställer inte ut bettringarna men han drar upp det i munnen och grejar med det och biter tag i det vilket ger verkan noll. Han är kollad i munnen och det finns inga fel.

Har provat med typ alla bett, det som funkar bäst är ett rakt med tungfrihet. Men det funkar inte optimalt. Ska åka in och köpa ett Novabett så fort ekonomin tillåter och ett tredelat med tungfrihet. Ja, jag är desperat...

Annars kan jag ju rekommendera bettlöst...min lille skrutt funkar bäst på ponnyhack...då trivs han som bäst!

NiraK skrev:
frågan är dock hur man kommer tillrätta med det? :confused:

Nirak
det verkar som om han har lite tråkigt o roar sig själv :rofl:
lite hjärnmotion så ha måste koncentrera sig kanske skulle hjälpa?? :confused:

bara en tanke ... :crazy:

Ja, det kan ligga nåt i det.. när han står tränsad i stallet och ska ut och rida brukar han rassla riktigt mycket.. Om man morrar lite åt honom stannar han upp och slutar för en stund.. han är absolut medveten om att det är ett oönskat beteende..
Om han står och leker i stallet är ju en sak, men det är störande när man rider.. han är ju rätt känslig i munnen och när han släpper bettet sådär så blir det ju lätt risk att han får ett litet "ryck" i munnen eller liknande..

På en dressyrtävling för en tid sedan stannade hästen när han fick lång tygel och började leka med bettet :crazy: det tog typ hela diagonalen innan han skrittade "normalt"..

Nirak

Det finns 3 delade bett med begränsad rörlighet. Det kan inte vikas bakåt/uppåt så hästen kan inte dra upp det, men du har ändå det ledade bettets fördelar, vilket man inte har med ett rakt.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
573
Senast: Elo
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 553
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 516
Senast: Sasse
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18