Bett som är lite starkare

ankic

Trådstartare
Instruktören som min dotter rider för tyckte att vi kunde köpa ett lite starkare bett , för att han ska känna att det händer lite i munnen då han inte lyssnar . Nu rids han på vanligt tredelat ,och det kommer att vara "huvudbettet" men att man då och då kan byta till ett litet skarpare .Vilket bett är det lite mer hävstångseffekt i ?

Sv: Bett som är lite starkare

Det kan ju faktiskt vara så att hästen faktiskt blir för stark för ryttaren, eller t ex går för djupt och därför behöver ett bett med viss hävstångseffekt. Då finns det ju pessoabett eller ett vanligt tredelat med D-ringar sägs också ha en mild sådan inverkan. utöver det fionns en mängd stångbett mm men det är inget jag tror är aktuellt i det här fallet.

Men, först och främst tycker jag att du och din dotter ska tänka igenom om det verkligen är detta som är problemet. Min åsikt är att man i första hand bör se över sin ridning och sina träningsmetoder och om man itne finner någonting som brister, först då ska man fundera över att använda starkare hjälpmedel. Tänk på att säte och vikt är förhållande i minst samma utsträckning som tygelhjälper.

Prova rid för en annan tränare en lektion om möjlighet finns, och få en andra åsikt från en som sett hästen "in action".

Senast ändrad av en moderator:

Är nöjd med tränaren , som vet vad halvhalter är och det vet även min dotter . Det är enorma framsteg som gjorts i ridningen med vanligt tränsbett , det är inte alltid det är fel på tränaren eller ridningen, ibland så behövs eller är det värt att prova sig fram till en bättre lösning .

Vikt ja, dottern är kanske är lätt? Då blir inte effekten av en viktförflyttning lika stor som för en tyngre person.
Hästen känner säkerligen även det bettet de har nu, men frågan är bryr han sig tillräckligt om det han känner?!
Ibland kan man faktiskt behöva "ryta i"
Om tjejen känner att hennes kontroll (hästen lyssnar inte) över situationen inte är tillräcklig så finns ju risken att hon blir lite rädd, spänner sig, det går sämre, tjejen blir ännu räddare osv.
Kan det inte då vara befogat att ge tjejen ett hjälpmedel för att med sina krafter kunna kontrollera hästen samtidigt som hon kan behålla sin sits mm?

Jag gillar pelhamstången (oledad, med dubbla tyglar!).

Där har man möjlighet att reglera skärpan, och när du tar i stångtygeln så har du en "äkta" hävstångseffekt som är rak och tydlig mot hästen. Däremellan så använder du bara "bridongtygeln", och får en effekt liknande tränsbettets.

Pessoabettet är klurigt att rida med, och det är lätt att det blir fel effekt av det, dvs hästen knäcker av i nacken. Används tyvärr ofta fel pga av det... :smirk:

Den tränaren borde få se artikeln (med medföjande bilder) om hästar som fått tungan sönderklämd av bett (nedre delen av tungan hänger mer eller mindre löst).

varför inte fråga instruktören om vad h*n tycker kan vara ett lämpligt bett?
Tycker jag verkar vara vettigast iaf

Pessoabettet är klurigt att rida med, och det är lätt att det blir fel effekt av det, dvs hästen knäcker av i nacken. Används tyvärr ofta fel pga av det... Det är det jag tror kan hända ,att han knäcker av i nacken, min dotter är en "liten" 13åring så hennes vikt(säte) räcker inte alltid till, då mest när det ska vara avsaktningar . När jag rider ( med min tyngd) så är det inga problem .

Jag använder olika tredelade. Till vardags ett lite tjockare 12,5 cm. Till tävling ett smalare och längre 13,5 som blir skarpare.
Det finns tredelade med platta som blir skarpare än med rund mittdel.
Pessoa tycker jag inte ni ska ha, bättre med ett pelham om man måste ha så mycket hävstång. Ett jaktkandar är snällare.
Det finns massor av varianter på bett och det är svårt att säga vad som kan funka. Jag tycker också ni ska fråga er tränare om tips. H*n har sett hästen.
// Linda

Hon trodde som mig att pessoarbettet kanske skulle få fel effekt -att han knäcker av i nacken , hon tyckte att vi kunde prova olika bett och se om något "kändes" bra . ( låna ) Men nu har vi tyvärr fått ringorm i stallet och då vill man ju inte låna och prova .Så det var därför som jag ville ha tips på bett med liten hävstångseffekt. Det är ju inte meningen att hon ska rida med det mer än någon gång då och då .

Varför inte stoppa in ett bett i munnen på tränaren och slita till och se vad hon tycker... :devil: Problemet borde väl gå att lösa på nått annat sätt istället för att gå via munnen? Är det verkligen munnen spm är problemet eller sitter det nån annan stans? Bara en fundering...

Varför kan inte folk acceptera att en häst kan vara stark för ett barn ? Hästar är inga små gosedjur. Ibland behövs nåt lite skarpare för att tala om att "hålla, lyssna på mig".
Ett bett är aldrig skarpare än handen som håller i det.

:bow: :bow: :bow:

Varför blir folk som tokiga över att nån skall byta bett för att tränaren rekomenderat det?
Och tror att tjejen skall slita munnen ur led på hästen,en häst som dessutom ingen förutom trådskaperen ens sett :mad:

Det har du givetvis rätt i, men hur gammalt är barnet i fråga? Nog tror jag att ett barn, på säg 10 år, kan göra illa hästen om barnet rider på ett för skarpt bett. Har i och för sig sett "problemlösningar" som varit värre. En flicka hade en häst som var för stor för henne, och givetvis för stark. Detta löstes genom att ta "gummisnodden" och spänna den så hårt att hästen gick med nosen i bringan!

Jag måste bara få fråga vad ni har för häst? Jag undrar bara eftersom att du också rider den så kanske den är lite för stor för din dotter? Menar inget illa med det men det skulle kanske hjälpa oss som skriver på tråden att lättare sätta oss in i problemet... :idea:

13 år står det i ett av inläggen om du läser lite mer nograntt. När jag var 10-13 hade jag då aldrig lyckats dra käken ur led på mina ponny. Jag var som en lite fjäder på honom. Jag hade noga flera gånger behövt ett skarpare bett istället för att såga som jag fick göra ibland.

Man måste inse att när det handlar om ponnyer kan man inte alltid vara i lagom storlek på dem om man inte ska ha dem bara nån månad. Och ponnyer framförallt är inga små gullehästar. Det är betydligt starkare och tåligare än vad man tror.

Mamman kanske är liten ? Vi har en sån familja där jag bor. Båda rider en lite söt c-ponny. Vare sig mamman eller dottern är för stor ellr förliten för ponnyn men dottern är lite och smal så lilla söta ponnyn tar sig friheter ibland :-)

Ursäkta, men har jag nämnt något om att dra käken ur led? Det tror jag inte, och jag tror inte heller att det är något som dottern kommer att lyckas med. Jag förstår att dom är frustrerade om hästen inte lyssnar och vill prova nått annat. Grejen är bara det att jag inte är nån större anhängare av att lösa problem med skarpare bett. Jag tror på andra lösningar...

Säger er tränare att ni borde ha ett annat bett så är det säkert så. Men det bästa är ju som sagt att fråga er tränare.
Det är många som säger att det inte hjälper att byta bett... men ibland hjälper det faktist. Även om man kanske ska udvika det så länge som möjligt...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 242
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 075
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka