Bett som är lite starkare

Sv: Bett som är lite starkare

Näää nu blir jag trött...
Ett skarpare bett betyder inte alltid att det blir sämre för hästen. Av tusan anledningar kan man ha en häst som är okänslig. För att man då ska ha en chans att få en häst sm lättare lyssnar behöver man kanske ett starkare bett för att just slippa sitta å slita i hästen.

Men man måste alltid kolla upp först om det finns nån annan anledning till att hästen är motvillig. Ont nån stans,sadeln trycker,gör ryttaren fel,ligger bettet på plats,är tänderna okej m.m efter att detta kollats så kan ett annat bett vara att tänka på. Hästen kanske inte trivs på 3 delat utan vill ha ett rakt lt något istället.

Men beror det bara på att hästen är lite bångstyrig och inte vill lyssna och ryttaren inte når fram till hästen så ser jag inget fel i att testa ett skarpare bett.När hästen sen lyssnar på minimala hjälper på ett lite skarpare bett så kan man snart byta tillbaka till ett vanligt bett och få hästen lika känslig för det bettet.

Halvhalter funkar ju inte på en häst som inte tar en förhållning. Detta kan göra ryttaren rädd om hästen plötsligt blir rädd nån gång så har man ju inte en suck att få den ner till ett lungt tempo om det inte tar en vanlig förhållning.

Ett skarpare bett kan vara ett bra hjälpmedel om man vet hur och varför man använder det. och det ska bara vara en tillfällig hjälp inte långvarig.

tack för mej

Senast ändrad av en moderator:

Min häst är hur stark som hälst när hon sätter den sidan till så jag bytte från tvådelat smalt bett till pessoabett funkar jätte bra nu får jag iallafall stopp på henne utan att jag drar i munnen hela tiden

Det är en Nordlandshäst (Norsk ras) Ca.140cm i mkh ,En häst med ponnymått -Går att jämföra med islandshäst förutom att den inte har "extra" gångarter.
Min dotter är 13år ,har ridit sedan hon var 3år gammal på ridskola. HON HAR INGA PROBLEM ATT KLARA AV HÄSTEN, DET VAR BARA FÖR ATT PROVA ETT LITET SKARPARE BETT SÅ ATT HON I VISSA SITUATIONER INTE BEHÖVER SLITA HONOM I MUNNEN;VI SKULLE INTE BYTA BETT ,BARA PROVA OM DET VAR NÅGON SKILLNAD OCH GÖRA HONOM LITE MER OBSERVANT PÅ ATT DET HÄNDER NGT I MUNNEN:
HÄSTEN ÄR INTE MOTSTRÄVLIG UTAN MIN DOTTER ÄR LITE LÄTT SÅ HENNES "STYRKA " I VISSA LÄGEN BLIR HANDEN DÅ INTE SÄTET ÄR NOG . MEN HON BLIR JU STÖRRE _SÅ VI SER DET INTE SOM ETT PROBLEM

ser 10 åringar i hoppgrupper som plågar sina små ponnyer till leda inför varje hinder Tror det kallas halvhalt i full galopp med tillhörande sporrskänkel.
Fy f*n om de fått ett pelham eller liknande i handen.

till trådskaparen: jag tycker ni ska prova ett svagt böjt pelham, inte gummi, de är alldeles för tjocka. Vissa rekommenderar pessoa, uppenbarligen folk utan bettkunskaper på det djupa planet. Håll er borta från det. Fast jag anar att du redan listat ut det.
Jag har själv ett skarpare bett på min häst, så jag är inte emot skarpare bett. De gör sin nytta när det behövs.

Minelli skrev:
Varför kan inte folk acceptera att en häst kan vara stark för ett barn ? Hästar är inga små gosedjur. Ibland behövs nåt lite skarpare för att tala om att "hålla, lyssna på mig".

Håller med. :bow:

Jaktkandar kanske?
Eller pelham med delta?

För övrigt vill jag bara säga till många som svarat här att bara för att man anväder ett bett som hästen lyssnar på (obs : ej lika med plågas av) och inte telepati eller honungsdoftande fluff så är det ingen anledning till att svimma av fasa eller ringa djurskyddmyndigheten. Att såga och slita i hästens mun men ett milt bett som inte ger effekt ett ridpass igenom är tusen gånger värre.

Leoni skrev:
... Att såga och slita i hästens mun men ett milt bett som inte ger effekt ett ridpass igenom är tusen gånger värre.

Ungefär samma jämförelse som att säga att jag hellre är rik, klyftig och snygg än fattig, korkad och ful. Det är väl självklart, varför göra jämförelsen ö h t?

Kan bara tala efter egen erfarenhet; de som byter till skarpare bett är OFTA ryttare som vill ha en genväg för att lydnaden brister. Givetvis tycker inte ryttaren att det är så, det ligger liksom i sakens natur.

ankic skrev:
Instruktören som min dotter rider för tyckte att vi kunde köpa ett lite starkare bett , för att han ska känna att det händer lite i munnen då han inte lyssnar . Nu rids han på vanligt tredelat ,och det kommer att vara "huvudbettet" men att man då och då kan byta till ett litet skarpare .Vilket bett är det lite mer hävstångseffekt i ?

Jaktkandar kan man prova eftersom man då kan ha i olika lägen där det i vanlig ringen inte är någon hävstång alls, men om man sätter tyglarna i sidan på bettringen blirdet hävstångseffekt, dock inte lika skarpt som stångbett.

Ett tips är att prova rida med ett vanligt oledat (rakt) bett först, eftersom det kräver en hel del teknik att rida på ett hävstångsbett. Man måste kunna styra med bara sitsen eftersom du inte kan ta ledande tygeltag.

Nu utgår jag ifrån att ni BARA använder bettet ibland och inte för att disciplinera hästen eller istället för att utbilda den ordentligt :devil:

Lovisaleonora_ skrev:
Ungefär samma jämförelse som att säga att jag hellre är rik, klyftig och snygg än fattig, korkad och ful. Det är väl självklart, varför göra jämförelsen ö h t?

...därför det inte är självklart för alla, många tar i till de spricker på ett milt bett men skulle dö av tanken på att byta.

Genväg från villken väg då? Menar du från att rida med milt bett då? Eller inget alls? Och hur ska då detta praktiskt uppnås för en liten tjej på en stor häst som inte lyssnar? Hästen kommer att dö av ålder innan det fungerar. Men visst, det är nog tränaren det är fel på om det inte går.

Ursprungsfrågan ser jag inte som det egentliga problemet. Det är ett symptom (olydnad) där det finns många olika lösningar. Den väg jag tycker är en av de bättre är att gå den långa vägen och titta på ryttarens inverkan. Ibland kan det vara motiverat med ett skarpt bett, men under förutsättning att ryttaren verkligen kan inverka på sin häst. Jag har väldigt sällan träffat på ryttare som har kontroll över sin inverkan som använt sig av ett skarpt bett p g a olydnad.

Jag hade haft mer förtroende för en tränare som gått en annan väg, tycke och smak ska man inte diskutera? Beslutet är upp till varje ryttare, vad man väljer får man ta konsekvens av vare sig man lyder råd från annan eller går sin egen väg.

Allt är inte svart eller vitt, oavsett vilken sida av ån man står på.

guuud vilket tjafs bara för att någon vill prova ett annat bett.

varför har många emot pessoa bett vad har du för skarpare bett (snigelfarmor)

det är för att vi alla älskar hästar..

Spatt, (Crazy nick) jag har ett postkandar och ett tredelat.

Bra svarat! :bow: Ibland kan det vara befogat med ett starkare bett. Ibland kan ett starkare bett medföra mindre, och snällare, tygelhjälper. (Svarar på ditt inlägg - men lägger till lite egna funderingar runt bettfrågan! :) )

Det är sån uppschaussad stämning mot diverse bett här på Bukefalos. Man måste prova sig fram till vad häst och ryttare trivs med. Vi och våra hästar trivs med jaktkandar, bla. Den ena hästen trivs med hack, medan den andra avskyr det. De accepterar båda två både två- och tredelat. Men stabilast går de på jaktkandaret.

Skrivs det en tråd där man ber om bett-tips så går drevet igång. Hu för skarpa bett! Men i verkliga livet så ser man alla möjliga bett på hästarna - och samma sak ser man på många av de bilder som läggs in här på Buke! :angel: Undrar hur det kan komma sig? Är det "politiskt korrekt" att inte acceptera några andra bett än två- eller tredelade här! :confused: Sen gör man något annat i verkliga livet?

Bara en reflektion jag gjort! :)

Norrland :)

Håller med dig.
Vill bara tillägga att jag inte har haft en häst som gillat jaktkandaret! De har blivit totalt förändrade med det i munnen.

Gillar mitt postkandar :) och mitt tredelade, väldigt pk.

förstår att alla här älskar hästar.
men vad jag inte förstår är varför det blir så uppjagat när någon vill prova ett annat bett.
hon ställde en fråga, men fick bara svar att byta tränare och dyl.
från personer som troligtvis aldrig har sett varken hästen eller ryttaren.

konstig stämning det har blivit här på buke.

bäst man passar sig när man skriver något. mycket synd... :(

Jag håller så himla mycket med dig(&Norrland65)..
Man vågar snart inte fråga nått ju.. särskilt inte någonting med bett!..
väldigt synd :(

snigelfarmor skrev:
Håller med dig.
Vill bara tillägga att jag inte har haft en häst som gillat jaktkandaret! De har blivit totalt förändrade med det i munnen.

Gillar mitt postkandar :) och mitt tredelade, väldigt pk.

Min häst gillade att ha det i munnen för att han är lite orolig i munnen och tyckte om att det låg stilla. Men han fungerade inte bra på det i dressyren eftersom han inte var på rätt utbildningsnivå ör att gå med ett oledat bett (eller om det var jag som inte var det) för han slappnade aldrig av i halsen, oavsett om jag hade med eller utan hävstång. I skogen däremot när jag inte behövde ta i tyglarna så tyckte han om det.

Det nuvarande bettet (ett tvådelat med böj för att inte trycka upp i gommen) gillar han inte värst mycket eftersom han blir orolig i munnen, men han blir MYCKET mer avslappnad i halsen och är lättare att få äkta böjning och ställning med.

Pest eller kolera :crazy:

ankic skrev:
Det är en Nordlandshäst (Norsk ras) Ca.140cm i mkh ,En häst med ponnymått -Går att jämföra med islandshäst förutom att den inte har "extra" gångarter.
Min dotter är 13år ,har ridit sedan hon var 3år gammal på ridskola. HON HAR INGA PROBLEM ATT KLARA AV HÄSTEN, DET VAR BARA FÖR ATT PROVA ETT LITET SKARPARE BETT SÅ ATT HON I VISSA SITUATIONER INTE BEHÖVER SLITA HONOM I MUNNEN;VI SKULLE INTE BYTA BETT ,BARA PROVA OM DET VAR NÅGON SKILLNAD OCH GÖRA HONOM LITE MER OBSERVANT PÅ ATT DET HÄNDER NGT I MUNNEN:
HÄSTEN ÄR INTE MOTSTRÄVLIG UTAN MIN DOTTER ÄR LITE LÄTT SÅ HENNES "STYRKA " I VISSA LÄGEN BLIR HANDEN DÅ INTE SÄTET ÄR NOG . MEN HON BLIR JU STÖRRE _SÅ VI SER DET INTE SOM ETT PROBLEM
jag förstår inte varför vissa är så emot skarpa bett... som du skriver så är det ju bättre med ett skarpare bett så att din dotter inte ska behöva slita hästen i munnen det gör ju mycket ondare...
Men om man inte kan rida så bra är det kanske dummt att ha ett skarpt bett, men då har man ju inte en häst som är lite svårriden heller (menar inte att din dotter ej kan rida)...
Men som jag har skrivit förut är det bästa att fråga tränaren vilket bett hon rekomenderar...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 072
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka