bett till het häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare karuso_00
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 2 860
Sv: bett till het häst?

karuso_00 skrev:
men i galoppen då. om han springer på så göra halt o rygga, men om man inte får stopp på hästen då??? han kör bara ner huvet o springer o ökar... man sätter käkrem på travare men finns det inget liknande för ridhästar??? :idea:

På hööks har de en hjälptygel för "gräsätare". Annars kan du ju ha ett travhuvudlag med käk.

karuso_00 skrev:
ja vilket bett????:confused:
har en 6-åring som har gått hur bra som helst ett tag på pessoabett men när jag är ute o galopperar så skiter han i att jag sitter o vill bromsa.... rena ångloket där bromsen har gått sönder:crazy:
rider för tillfället på pelham stång o det hjälper inte ett skit, har ett ganska skarpt westernbett med långa skaklar o kedja på men det hjälper inte så mycket det heller när ångloket får fart.:(
o jag vill kunna ut o galoppera fort men under mina villkor:cool:

snälla hjälp nån som har nå tips o ideer innan det blir för hemskt:crazy:

hm jag red en het häst och ju mer jag försökta bromsa alltså drog hästen i munnen försökte med allt hon lungnade sej endast om man tog och gav efter tillslut saktade hon in och jag lärde mej att på henne va man tvungen atts tälla sej lite lätt upp i stigbyglarna och ta o ge :p då stannade hon :)

Eftersom det inte ens hjälper att betsla upp så kanske det är läge att rida mer dressyr och kräva mer lydnad. Funkar han i skritt och trav? Då menar jag ALLTID och inte bara "oftast". OM han gör det så kan du galoppera bara tre steg och bryta av. Bryt alltid av INNAN du känner att du har tappat kontrollen!!! Om han inte ens lyssnar alltid i traven så är det samma sak där. Skritta och trava men bryt av till skritt innan du tappar honom. Att betsla upp är sällan en god idé för ofta hamnar man i din situation, det finns inget skarpare och i alla fall jag är lite orolig över att behöva dra i så skarpa bett för att få stopp.

jo det är väl det som jag har börjat med lite smått. brukar ju inte komma ifrån stallet själv då han bara vänder o stegrar sig o iomed det så blir det oxå en inter tävling mellan hästarna ifråga som rids ut tillsammans.... men jag ska börja rida mera lydnad på honom. det mest ironiska i det hela är att han går hur bra för tränare, både i hoppning o dressyr men när jag är ensam så är han lite busigare o vill att allt ska gå fortare...:crazy:

Jag köpte en häst en gång vars ryttare hade stoppat i det ena starkare än det andra i munnen för att få stopp på henne i galopp ute. Jag hade aldrig sett en så stor samling skarpa bett som jag fick med då jag köpte henne.
Jag plockade bort allt och gjorde som ovanstående skribenter rekommenderat, red en massa markarbete ute, skänkelvikningar, volter, halter etc. och det hjälpte! Jag vet inte om det var att hon blev mest glad åt att bli av med allt järnskrot eller att hon inte hade tid att tänka på att sticka, men bättre blev det...
Visst hände det någon gång att hon drog iväg som ett ånglok, men mitt knep var då att med båda händerna dra tag i ena tygeln, helst i bettringen om jag nådde, och få in henne på en volt så stannade hon.
Men för det mesta gick allt bra och jag kunde rida utan problem på ledat gummibett. Det var bara när jag red terrängtävling som jag kunde betsla upp lite.

jag red honom ute igår, på pessoa iof men med tygkeln i bettringen eller vad man ska säga. o han skötte sig riktigt bra, fram tills dess att vi hade en älg ca 20 meter framför oss, så det gör inget, red lite på utevolten sen o han gick hur bra som helst:) :) :)

Tyvär tyvärr är detta något som ofta sker när man istället försöker öka bromsen istället för att reparera den, hästar tenderar till slut att blunda för skarpare bett. Mitt råd är att gå tillbaks till ruta ett, öva in lydnaden med ett milt bett och sen succesivt komma tillbaka utan pessoainverkan.

det är precis det jag har gjort nu dom 2 senaste dagarna o det har gått jättebra:) och kanske det allra viktigaste att det känns bra, o till och med hästen är mer positiv i jobb på volten!!!:D

karuso_00 skrev:
det är precis det jag har gjort nu dom 2 senaste dagarna o det har gått jättebra:) och kanske det allra viktigaste att det känns bra, o till och med hästen är mer positiv i jobb på volten!!!:D
Ja precis detta var min erfarenhet också, att hon blev mycket mer framåt och positiv att jobba när man red i paddocken.
Detta i kombination med allt markarbete ute i skogen gjorde att hon blev riktigt duktig i dressyr.

ska bli intressant att se hur han beter sig idag... han vilade igår:smirk: o han ska tävla på söndag, eller vi, så det blir ju ändå att ta det lite lugnt idag o i morgon:D

karuso_00 skrev:
ja vilket bett????:confused:
har en 6-åring som har gått hur bra som helst ett tag på pessoabett men när jag är ute o galopperar så skiter han i att jag sitter o vill bromsa.... rena ångloket där bromsen har gått sönder:crazy:
rider för tillfället på pelham stång o det hjälper inte ett skit, har ett ganska skarpt westernbett med långa skaklar o kedja på men det hjälper inte så mycket det heller när ångloket får fart.:(
o jag vill kunna ut o galoppera fort men under mina villkor:cool:

snälla hjälp nån som har nå tips o ideer innan det blir för hemskt:crazy:

Har en annan liten idé.
Många hästar tar för sig när dom får galoppera ute, kanske blir det bara galopp en liten bit och sen är det stopp. Galopp en stund senare och stopp igen. Hästarna lär sig ganska fort.
En liten historia om min gamla häst som ej finns idag.
Hon hade förmågan att trava iväg som en galning, usch vad det var tråkigt full fart varenda gång. Det var inga problem att stanna henne men hon ville springa.
Så jag letade reda på en bra väg där jag kunde trava på länge, tänkte att vill hon trava ska hon får trava. Inte okontrollerat men ordentligt trav. Travade nog ca 45 min innan hon började tröttna något men då tyckte jag att vi skulle trava lite till.
Gjorde så under en vecka sen var problemet löst. Hon visste aldrig hur långt vi skulle trava så hon höll sig i den farten jag ville.

Har även gjort detta med min valack som alltid skulle springa fortare i galoppen.

Låter säkert jättekonstigt men det har fungerat. Har man inga bra vägar att ta till så kan man vara på en åker och låt hästen galoppera ordentligt som ryttare blir man väldigt trött men det är värt det.

Hästarna sätter ju extra fart ute för ofta kanske dom inte får galoppera så långt innan ryttaren bryter av och då blir det fler krafter och energi som ska ut.

Vet inte om detta hjälper dig.

Lycka till

jag kan tänka mig att det fungerar på mitt "ånglok".
har precis bytt stall på honom, 1 april iofs, o där finns det en lång, tyckte jag, o fin grusväg/sandväg som jag började galoppera på men den räckte ju inte riktigt till....:crazy:
vi ska ju tävla imorrn men nästa gång jag har möjlighet ska jag fråga i stallet om vilka åkrar vi får rida på så ska jag prova på det:idea:
tack snälla:bow: :bow: :bow: :bow:

karuso_00 skrev:
jag kan tänka mig att det fungerar på mitt "ånglok".
har precis bytt stall på honom, 1 april iofs, o där finns det en lång, tyckte jag, o fin grusväg/sandväg som jag började galoppera på men den räckte ju inte riktigt till....:crazy:
vi ska ju tävla imorrn men nästa gång jag har möjlighet ska jag fråga i stallet om vilka åkrar vi får rida på så ska jag prova på det:idea:
tack snälla:bow: :bow: :bow: :bow:

om du har en bra väg, vänd och galoppera tillbaka och fortsätt så. Men låt inte han sakta av när han blir trött utan rid en bit till så du ger kommandot att sakta av. Skritta en stund och samma visa igen.

Hoppas och håller tummarna att det går bra.

Efter att ha sett dig på tävlingen igår kan jag bara säga; Ta bort det där sattyget du har i munnen på din stackars häst. Den har ju ont! Man ser att den inte vågar gå fram till bettet, och när den stannade och du slet tag i tyglarna reste den sig direkt för att komma undan. Och du har då mage att bli arg på hästen !!!
Din häst är jättekänslig i munnen, syns LÅNG väg. In med ett SNÄLLT bett!
Hoppas du tog till dig varningen du fick och fick dig en tankeställare... Alla hästen fel är från början dina. Trots allt, din häst är jättefin, så förstör den inte... snälla!!!

Stackars häst :cry:

jo men det är ju det där med att han tycker det är lite kul o hoppa o lyssnar inte, vi ska träna mer dressyr på vanligt bett o sen övergå till att hoppa på vanligt tränsbett igen, tävlingen kom lite snabbt på egentligen.... så jag inte hade hunnit o träna lydnad på hinder...

o jag måste ju få tillägga att när han är på det där humöret som han var på i söndags så behöver jag knappt tänka stopp för att han ska bli ännu tjurigare o ställa sig rakt upp på bakbenen:angel:

syntes ganska klart att han försökte komma undan bett och spö... Att resa sig är en olat som oftast framkommer när hästen inte känner att den har nån annan utväg pga ryttarens ridning.. tyvärr...

har redan provat det... blev jättebra första dagarna men sen gick det framåt med full speed.... men jag ska träna mer dressyr o lydnad på honom... det har gett resultat:)

du har sett min häst i vad, kanske 5 min. jag vet att du inte tycker om mig alls... så jag tycker inte att du har i denna diskussionen att göra... du såg honom inte när han var 3 år gammal o stegrade sig för att inte lämna hagen, men det kanske oxå hade med min ridning o att han försökte komma undan bett o spö eller låt höra vad du tror, eftersom du uppenbarligen vet allt om allting:mad:

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och... 2
Svar
25
· Visningar
4 634
Senast: AW
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 575
Senast: IngelaH
·
Ridning Idag var jag med om något mindre roligt som jag helst inte vill vara med om igen. Jag och "A" var på en härlig ridtur, solen värmde på... 2
Svar
25
· Visningar
7 509
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hejhopp! Fick i somras hem en 5-årig ouppfostrad irländare som äälskar att hoppa, nästan lite för mycket... :D Rider honom idag på...
Svar
9
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka