bett till het häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare karuso_00
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 2 860
Sv: bett till het häst?

jag vet inte allt om allt, men jag kan använda ögonen.. Och jag har sett din häst i mer än 5 min. inte för att det hör hit.
stegring vid ridning är nåt helt annat. det handlar om att försöka slippa undan det som är obehagligt, och när hästen väl har lärt sig det så tar den gärna till det för att komma undan.
Att stegra i hagen är ren protest och ouppfostran.

Jag vet att det är MÅNGA som tycker att du ska skippa pessoat på din häst eftersom det syns att han inte behöver det. Och att han tycker det är obehagligt. Kolla bara på alla tips du fått från bukefolket..
Att ha tygeln i nedersta ringen på ett pessoa är grymt. Har du sett hur ett sånt bett beter sig när man tar i det???

Men du gör som du vill, jag vet att du inte tycker om att lyssna på tips, kritik osv. Så är tyvärr många hästmänniskor..
Lycka till i fortsättningen, det var gävle nästa va??

Nu har inte jag orkat läsa hela tråden, men lite grann iaf. Den uppfattningen jag har är att din häst inte lyssnar ett smack på dig, den verkar inte ha förtroende för dig som ryttare och människa. Att hästen går bra i ridhus betyder inte att hästen är lydig, i ett ridhus finns ytterst få störningsmotent. Det är när störningsmomenten kommer fram som man märker hur stor tillit hästen har till ryttaren. Att hästen stegrar och är svår att få från gården när du är själv är ett tydligt exempel på att hästen inte har förtroende för dig. Hade hästen haft förtroende och sett dig som en flockmedelm så hade hästen inte visat dessa beeteneden. För att få ordning på ditt problem hjälper inte starka bett. Det hjälper inte heller att du bestraffar hästen och inte hjälper det att du drar hästen i munnen heller.

En häst som ställer sig på bakbenen gör det i protest! Och vem är det som hästen protesterar emot, jo DU! Jag har varken sett dig eller hästen så jag kan inte säga varför... men vad jag läst av tidigare inlägg så verkar inte du respektera din häst och så länge du inte gör det så kommer han inte respektera dig heller.

Helt ärligt! Om jag vore du skulle jag låta någon annan rida hästen, dels för att då kommer du se att problemen sitter i dig och inte i hästen. Eller så skulle jag sälja hästen, eftersom du och hästen inte verkar passa speciellt bra ihop.

Lite hårda ord kanske, men jag är less på hästfolk som inte kan läsa av hästens signaler och ta åt sig dem på rätt sätt.

Senast ändrad:

men då kanske du inte har läst allt då??? jag har BÖRJAT att rida mer lydnad o så men att tävlingen var ju lite väl tidigt i det sammanhanget.... vi/ jag var inte riktigt redo att rida på vanligt tränsbett då han drar mellan hindrerna o jag inte har en chans emot honom....

men alla bett (nästan) är bättre än ett pessoa. Dagens hästar har väldigt sällan en mun som passar med pessoat..

Provat ett gag?? samma press i nacken men skonsammare mot munnen...

Isåfall undrar jag hur man kan ställa upp i en tävling utan att man är redo för det... :smirk: Skulle själv aldrig åka på tävling och skämma ut mig med en häst som inte var redo för uppgiften...

herregud det handlar om att få rutin. det var den första tävlingen.
hur gör ni för att få rutin då?:confused: :mad:

jag försöker ju jag kan ju inte göra nåt mer.....

För att få rutin tränar jag hemma tills hästen är lydig och jag känner att hästen klarar av uppgiften som kommer på tväling och lite till. så om jag tränar hästen hemma på 110 hinder så tävlar jag kanske 1m. när det går bra på träning hemma på högre hinder och på tävling i den höjden som är tänkt så går jag uppåt i klasserna. Jag sätter inte krav på hästen på tävling som jag inte testat hemma, inte när det är en unghäst. Äldre hästar som redan har rutin kan man sätta lite större press på, men man får aldrig göra det för svårt för varken häst eller ryttare. Det är extra viktigt för unghästar att de ska tycka det är roligt och ENKELT! Annars kan de lätt tappa gnistan, har sett för många sånna hästar tyvär. Så om hästen har en tendens till att stanna, gör det enklare med att rida lägre klasser tex. Med unghästar så får man ofta "backa" litegran för att få dem med sig.

jag tävlar oxå unghäst. Min är 5. Men jag ser till att min häst kan ta sig runt en bana innan jag gav mig ut på min första tävling. Och det slutade med en felfri runda på 1,00. Ska deb. 1,20 m unghäst på lördag. Det gäller att lyssna på sin häst och se om den är mogen för tävling. Hur mycket runtin tror du din häst fick av tävlingsbanan? Bara dåliga erfarenheter skulle jag tro tyvärr.. är man ödmjuk(men bestämd) mot sin unghäst så får man en väldigt trevlig individ som gör allt för dig...

ja det lär ju gå bättre för dig o debutera än vad våran första riktiga tävling gick. för owe har ju varit ute förut eller hur? karuso har oxå gått felfria runder upp till 1 m men det var på hemmaplan

owe gick sin första tävling i mars i år, den var felfri.

och då visste jag att han var redo för det.

jag skulle tipsa dig om att fara med din häst till tandläkaren, finns tre stycken utbildade i hela sverige(om det inte har tillkommit någon det senaste året) Dom är suveräna! Vetrinärens raspning kan slänga sig i sjön, dom vet inte ett piss om tänderna. vetrinären läser ca 3 timmar om munnen, tandläkaren en hel termin. Jag skulle stark rekommendera en tandläkare , dom åker runt i hela sverige och fixar tänderna.

Min häst har gått rida på vanligt bett men har blivit succesivt starkare det slutade med att jag red på pehlambett, men tillslut blev det problem även där. Jag fattade inte vad som var felet, vetrinären hade raspat honom nyligt och han hade ju inte några problem i munnen. Sen när jag tillslut drog mig till tandläkaren( ca 3 månader efter vetrinärraspningen) Han öppnade munnen och sa: Jag förstår att din häst har varit bråkig! Tandläkaren raspade och slipade i ca 70 % av munnen, för i sånt dåligt skick var tänderna! Efter detta blev han som vanligt igen, går rida på vanligt bett utan problem.
Det är helt klart värt pengarna och tiden att tillkalla en tandläkare!!

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och... 2
Svar
25
· Visningar
4 633
Senast: AW
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 575
Senast: IngelaH
·
Ridning Idag var jag med om något mindre roligt som jag helst inte vill vara med om igen. Jag och "A" var på en härlig ridtur, solen värmde på... 2
Svar
25
· Visningar
7 509
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hejhopp! Fick i somras hem en 5-årig ouppfostrad irländare som äälskar att hoppa, nästan lite för mycket... :D Rider honom idag på...
Svar
9
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka