Bett till het ponny ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Charmelione
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 404
C

Charmelione

Som jag säkert nämt ( ett flertal gånger ? ) så håller jag på att köpa en ny ponny:love: ponnyn ifråga kan bli mycket stark vid utritter och de som har henne nu har ridit på pessoabett ute och vanligt tvådelat inne . Jag gillar inte riktig pessoa betten och undrar om det finns något annat / andra bra bett ? skriva gärna positiva och negativa saker med betten . Ponnyn har dessutom endast 105mm på betten vilket ofta är vårt att hitta :crazy: , kom med tips !

Sv: Bett till het ponny ?

kolla upp munnen på hästen. En del hästar kan ju bli heta om de har ont och ryttaren dessutom håller tillbaka hästen rejält

gummipellham kanske? Men vore jag du så skulle jag prova rida med vanligt tränsbett i skogen, många gånger sitter det i ryttaren. När hästen ska vet. beskiktas före köp, be vet. kolla tänderna ordentligt också.

Gummipelham skulle jag ha provat. Du kan nog ha 11,5 om det är rakt, då gör det inte så mycket om det är lite för stort. Den storleken finns oftast.
Det finns de som är lite smalare, kan ju vara bra om ponnyn har liten mun. :)

prova bettlöst :) det funkade med min ponny när jag red henne.

Ponnyn är undersökt , det är inget fel på henne , varken i munnen eller något annan stans. Hon är sådan helt enkelt :smirk:

Okej , vad är skillnaden på vanligt pelham och gummipelham ? alltså blir det olika inverkan ?

Jag har en ganska pigg ponny på foder.
När han kom så red jag honom med ett stångbett
i gummi och då var han riktigt stark och envis.
Nu har jag bytt till ett vanligt tredelat och använt
achenremm och det funkar kanon! Han är mycket
lugnare och lyssnar bättre!

ja, achen eller remont nosgrimma kan funka :)

Charmelione skrev:
Okej , vad är skillnaden på vanligt pelham och gummipelham ? alltså blir det olika inverkan ?

Gummipelham anses som ngt mildare än vanlig pellhamstång och delat.

Var har du hittat smala gummipelham någonstans? Det har jag ALDRIG sett.

Till trådskaparen: Men om hästen trivs på pessoa, varöfr kan du inte rida med det då?

Det finns på Ryttare och Häst i Flyinge iaf. De är jättebra, lite böjda och inte så jättetjocka som de brukar vara.

Charmelione: Rakt gummipelham tycker jag verkar bekvamast för hästen, de är oftast lite böjda efter munnen med. De flesta hästar brukar tycka bra om det.

Ok då kan man inte köpa det där, men i affären finns det iaf. Och skulle de inte ha inne brukar de alltid kunna ta hem det man vill ha.

Det är det att hon inte trivs speciellt bra på pessoabettet , och jag tycker inte att jag får igenom några förhållningar när jag rider med det :crazy:

Aha, då förstår jag.

Pelham med två tyglar är mitt tips då. Då kan du ta i stången endast när du bheöver det.

jag tycker om jaktkandar, fungerade väldigt bra på min ponny som blev het ute o i hoppning.

Tigertofflan>>mantorpstravshop säljer happymouth raka gummi pehlam, de är inte så tjock som de vanliga svarta :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 919
Senast: Ceta
·
Ridning Hej! Dotterns nya ponny har ridits väldigt mycket framåt av tidigare ägare. Den blir väldigt framåt och samtidigt går den bakom...
Svar
11
· Visningar
1 790
Senast: Yrja
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 580
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka