vaniljbullen

Trådstartare
Hej! Dotterns nya ponny har ridits väldigt mycket framåt av tidigare ägare. Den blir väldigt framåt och samtidigt går den bakom skänkeln, kastar med frambenen och springer bara med bak. Den har liksom lärt sig att sprattla med framfötterna. Den är inte spänd, den blir bara väldigt framåt och stark.
Nu gäller det att den ska lära sig ta vikt bak.
Har ni några tips på hur man ska hantera en så het ponny? Självklart tränar hon för tränare som hjälper till men vi söker så många tips vi kan! Det har blivit bättre, hon har haft ponnyn i ungefär 4 veckor nu och det har skett en utveckling men den orkar ju inte ta sån vikt bak än.
Vad är era erfarenheter?
Dottern är 14 år och tävlat FEI dressyr med tidigare ponny. Nya ponnyn är sju.
 
Jag håller med om att tvära är bästa bromsen på för heta hästar. Tvärar man dem rejält kan de inte hålla högt tempo framåt. Så man tvärar så pass mycket att det bromsar dem till lagom tempo. Sen kan man testa att tvära mindre och se om de ligger kvar i tempo. Oftast så piper de iväg igen i början. Då tvärar man dem igen, testar sen om de ligger kvar med mindre och upprepar och upprepar.
Till slut ligger de kvar i tempo.

Många såna hästar triggas bara av att man bromsar med sits och hand. Man måste då lura dem och trötta ut dem. Det är jobbigare att tvära än att bara ånga på framåt i framvikt.
Man får också ofta lära såna hästar att tåla skänkeln. Det är lätt att man börjar backa av med skänkeln som ryttare iom att de gärna överreagerar på skänkeln och inte tål den. Därför rider man gärna övningar där skänkeln kan få verka drivande utan att de bara rasar iväg. Tvära dem rejält erbjuder både möjlighet att bromsa dem genom att man rent fysiskt inte kan springa på i samma tempo som rakt fram, det bromsar dem på sikt via upprepning genom att det är mer ansträngande och att man kan inverka med skänkeln och lära dem att skänkel inte betyder "explodera/dra iväg/stressa etc).
 
Vid sidan om ridningen så tipsar jag om att lära hästen halt, rygga och skolor på töm vilket lär den en ny typ av kroppskontroll. För min gjorde det stor skillnad i ridningen när han hade fått känna på att aktivera bakbenen korrekt på töm.
 
Aldrig bromsa med två tyglar, en hand still en bromsar samt vara snabb med eftergiften. Är hästen är lite ställd så blir den inte lika stark. Att bromsa med båda tyglarna rakt fram och kanske sätta på inspänningstyglar ger en framtung häst som tappar gnistan till slut. Ger defenetivt ingen bakbens aktion. Går det för fort lägg en volt. Halvhalter samt använd rösten. En riktig pigg häst går inte att trötta ut om den stängt av hjärnan och bara springer. Sitt av och led en stund så att hästen går ner i varv. Hårt spänd nosgrimma gör hästen spänd och får svårare att slappna av och arbeta på rätt sätt. Ska man "tvära hästen" dvs ställa den mer än som behövs så måste man vara väldigt mjuk och vara snabb med eftergiften. Om hästen får halsen böjd så huvudets position hamnar utanför bogens bredd så skjuter den automatiskt ut bogen för att parera och man får inte med sig bakbenen utan hästen hamnar på bogarna.
 
Aldrig bromsa med två tyglar, en hand still en bromsar samt vara snabb med eftergiften. Är hästen är lite ställd så blir den inte lika stark. Att bromsa med båda tyglarna rakt fram och kanske sätta på inspänningstyglar ger en framtung häst som tappar gnistan till slut. Ger defenetivt ingen bakbens aktion. Går det för fort lägg en volt. Halvhalter samt använd rösten. En riktig pigg häst går inte att trötta ut om den stängt av hjärnan och bara springer. Sitt av och led en stund så att hästen går ner i varv. Hårt spänd nosgrimma gör hästen spänd och får svårare att slappna av och arbeta på rätt sätt. Ska man "tvära hästen" dvs ställa den mer än som behövs så måste man vara väldigt mjuk och vara snabb med eftergiften. Om hästen får halsen böjd så huvudets position hamnar utanför bogens bredd så skjuter den automatiskt ut bogen för att parera och man får inte med sig bakbenen utan hästen hamnar på bogarna.
Varför skulle "tvära" innebära att man förböjer hästen? Tvära är tvära och böja är böja.
 
Aldrig bromsa med två tyglar, en hand still en bromsar samt vara snabb med eftergiften. Är hästen är lite ställd så blir den inte lika stark. Att bromsa med båda tyglarna rakt fram och kanske sätta på inspänningstyglar ger en framtung häst som tappar gnistan till slut. Ger defenetivt ingen bakbens aktion. Går det för fort lägg en volt. Halvhalter samt använd rösten. En riktig pigg häst går inte att trötta ut om den stängt av hjärnan och bara springer. Sitt av och led en stund så att hästen går ner i varv. Hårt spänd nosgrimma gör hästen spänd och får svårare att slappna av och arbeta på rätt sätt. Ska man "tvära hästen" dvs ställa den mer än som behövs så måste man vara väldigt mjuk och vara snabb med eftergiften. Om hästen får halsen böjd så huvudets position hamnar utanför bogens bredd så skjuter den automatiskt ut bogen för att parera och man får inte med sig bakbenen utan hästen hamnar på bogarna.

Som redan sagts så är böja att böja och tvära att tvära. Sen går det utmärkt att kombinera de båda.
Men som med alla övningar så måste man ju se till att hjälpen går igenom.
Om du ska tvära och hästen inte flyttar sig i sidled lika mycket som du ber om, eller alls, så får du ju ta igenom respons för hjälperna om det är rimliga krav på tvärning du ställer. Ev får man lära in det i skritt först.

Och utöver det så går det ju att rida hästen kraftigt böjd utan att bogen skjuts ut och tvärningen blir för klen.
Men det är väl inget folk propagerat för i den här tråden riktigt.
 
Hej! Dotterns nya ponny har ridits väldigt mycket framåt av tidigare ägare. Den blir väldigt framåt och samtidigt går den bakom skänkeln, kastar med frambenen och springer bara med bak. Den har liksom lärt sig att sprattla med framfötterna. Den är inte spänd, den blir bara väldigt framåt och stark.
Nu gäller det att den ska lära sig ta vikt bak.
Har ni några tips på hur man ska hantera en så het ponny? Självklart tränar hon för tränare som hjälper till men vi söker så många tips vi kan! Det har blivit bättre, hon har haft ponnyn i ungefär 4 veckor nu och det har skett en utveckling men den orkar ju inte ta sån vikt bak än.
Vad är era erfarenheter?
Dottern är 14 år och tävlat FEI dressyr med tidigare ponny. Nya ponnyn är sju.

Mitt råd är att i första hand ta hjälp av er tränare jag förutsätter ni har utifrån dotterns nivå .
 
Att tvära en häst i högt tempo sliter både mentalt och fysiskt på hästen. Inget en bra tränare skulle lära ut.
En tränare som lär hästen länga sin överlinje och börja jobba ger bättre resultat.
 
Grejen är ju att hästen inte kan ha överdrivet påskjut om man genom sidförande skänkel ökar bärigheten. Jag rider långt mycket hellre undan för en skänkel än på volt för att få en häst att sansa sig. Men det är ju för att mitt system ser ut så. En del är säkert superskickliga på att lugna en häst på volt utan att ha "en skänkel intill". Men jag själv tycker det är enklare både att utföra och undervisa, att använda lite sidförande för att dämpa.
 
Att tvära en häst i högt tempo sliter både mentalt och fysiskt på hästen. Inget en bra tränare skulle lära ut.
En tränare som lär hästen länga sin överlinje och börja jobba ger bättre resultat.

Det lär många A-tränare, elitryttare, rehabtränare etc ut.
Varför skulle det vara slitage att röra sig i sidled? Hur sliter den bromsande rörelsen mer än en häst som fräser omkring på bogarna?
Den bromsande rörelsen som dessutom lär dem bättre koordination och balans. Som också är förberedande för att inleda samlande rörelser.
Hur sliter det mentalt tänker du?
 
Jag tycker att det är viktigt med en ny häst att man alltid börjar med att lära den vad hjälperna betyder om den inte redan fungerar som man önskar - vilket jag i detta fall bedömer att er ponny inte gör. Samt hur ska en gångart framföras?

För alla hästar har lärt sig av nån, som kanske inte tänker exakt som jag.

Jag vill tex att mina hästar håller ett jämnt tempo på lång tygel. Om jag ber om trav så vill jag att den travar tills jag säger nåt annat, i det tempo jag efterfrågat. Därför lär jag först in bla den passiva tygeln. Jag vill också att den ska ta galopp ur min sits, därför lär jag in det. En annan nyttig hjälp är "flytta bak vikten". Med min sits och möjligtvis en ngt statisk hand i ett steg, ber jag hästen att flytta vikt och balans ngt bakåt. Jag kan tex använda det inför en galoppfattning eller skarp vändning. Eller så vill jag tom ha en halt.

Hur man lär in tex den hjälpen beror ju på hästens förutsättningar men säg att hästen är som du beskriver. Då hade jag under korta sessioner av ett ridpass jobbat med halter ur skritt, sen trav. Halten ska göras utan speciellt mkt tygeltag, signalen ska komma ur sits och en ngt statisk signal från handen. Lägg gärna till ljud, belöna gärna med godis ibland. Befäst detta genom att träna det ofta men inte för länge. Sen har man en hjälp som man kan utveckla till att korta steget, öka samling, flytta vikt från hästens bog, mm. Och minska tempot. Utan att hästen blir hängande i handen.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 098
Senast: Mabuse
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 966
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 636
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp