Bett till hoppning

bjmaria

Trådstartare
Hej.
Behöver tips på bra bett inom hoppning.
Min häst blir väldigt stark när det kommer till hoppningen. I dressyren kör vi ett vanligt 3 delat med fasta ringar och det funkar bra.

Lydnadsträning och mer markarbete är alltid det bästa alternativet. Annars är risken att hästen bara behöver skarpare och skarpare bett:) Om man ändå vill betsla upp från ett vanligt tränsbett är det förmodligen bäst att börja med ett ganska "snällt" men ändå skarpare bett, till exempel:
• Kimblewick
• Rakt pelham/babypelham
• Hackamore funkar bra på vissa
• Golden wing med tygel och/eller sidostycke i de små ringarna

Bra att tänka på är att ett skarpare bett är just skarpt eftersom det ökar trycket i hästens mun/nacke. Tar du mjukt i tygeln kan det alltså bli lika mycket tryck som om du hade tagit i rejält med ett tränsbett.

Min känsliga häst är lydig och reglerbar både i hoppningen och dressyren. Dock kan hon bli dragig och ligga på obekvämt mycket när vi rider ut med sällskap, då rider jag på ett rakt babypelham.
Hon funkar också på ett baucher med curbgag (typ en sporrem). Även det blir lite skarpare än vanligt, men fortfarande snällt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
226
Senast: iliedtoday
·
Utrustning hej! är veredus pro jump ll bakskydd tillåtna i hoppning för storhäst på 8 år, och isf i vilka klasser? behöver hjälp att tolka tr😊🙈
Svar
2
· Visningar
398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka