Bett till känslig häst...

Sv: Bett till känslig häst...

min foderhäst är precis likadan
och de som funkar bäst är ett happy apple mouth med en vajer igenom
han accepterde de som inget vart en helt annan häst
ja plockade också bort nosgrimman och då blev de ännu bättre
hade provat allt och kollat allt

vacasso skrev:
om jag får passa på ; en jävla skitregel, nu har jag inget intresse av att tävla trad. dressyr (rider klassiskt) men vaddå -om man nu gjort ett medvetet val att inte ha bett (jag!) så ska man vara tvingad till det... dynga.

Det håller jag med dig om, då det gör att en massa väldigt bra ekipage som inte kan rida med bett inte kan tävla. Men vad ska man göra? Tills reglerna ändras så får man väl hel enkelt göra det bästa av det. :crazy:

Bubbla skrev:
Nej, det var ju det där med tävling...plus att dressyrtränare tittar lite snett när man kommer med ett hack :p

Han söker ju stöd i handen på hacket. Och han gjorde det förut på bett. Det är ju möjligt att han kanske behöver en tillvänjningsperiod på bett nu när jag ridit på hacket så länge.
Nej, jag tycker inte att bettet rör sig så mycket i munnen när jag rider, men eftersom han är så känslig som han är så kanske det behövs mindre rörelse än jag känner för att han ska bli störd.

Som någon tidigare sa... Har han problem någonannanstans då? Det som utlöser reaktionen behöver ju inte sitta i munnen. Det här är en riktig labyrint. :D

Han har alltså gått bra på bett tidigare eller? När började i så fall problemen?

Mitt sto och jag har haft liknande problem.

Och trots att kiropraktorn lossade hennes spänningar och så blev hon inte bättre på bettet.

Nu går hon nästan enbart på 3-delat muffbett.
Funkar super med fasta ringar.

Sen har jag bridong modellen så att bettet är smalt nog.

Jag tycker nog att jag kan utesluta rygg-/nackproblem eftersom han är så pass väl genom kollad av både kiropraktor, massör och veterinär och de inte hittar något.
Dessutom har jag ju inga problem med exakt samma utrustning och ridning i övrigt när jag rider på hackamoret. Det borde väl visa sig där också i så fall?

Problemet har inte heller kunnat komma tillbaka eftersom han gått på hackamore nu rätt länge och inte slängt med huvudet då.

Lord Owen skrev:
Han har alltså gått bra på bett tidigare eller? När började i så fall problemen?

Han har ju alltid varit känslig för bettet, men inte slängt med huvudet och spänt sig som han gör nu. Problemet kom för ett par år sedan, då allt var allmänt skit med hästen. Han var knappt ridbar, allmänt spänd och missnöjd med allt. Då var dock tänderna relativt nykollade så jag antog att det inte fanns några problem där. Men provade som sista utväg (i princip allt annat kollat och fixat) hackamoret och fick en helt annan häst, mycket mer avslappnad och ridbar. Tog även ut kiropraktor i samma veva och då försvann alla problem, utom bettproblemen. Så jag fortsatte att rida på hacket, var in på kliniken av annan orsak och passade på att få tänderna kollade igen och de hittade som sagt inte speciellt mycket.

Trodde att det kanske skulle funka nu med bett och det gick bättre än sist jag provade men inte bra.
Kanske behöver han bara en inkörningsperiod? Men samtidigt vill jag inte sitta och rida om det inte känns bra. Så då var jag inne på att det kanske finns något bett som han skulle tycka bättre om. Har ju fått lite tips nu.

AlterPride skrev:
min foderhäst är precis likadan
och de som funkar bäst är ett happy apple mouth med en vajer igenom
han accepterde de som inget vart en helt annan häst
ja plockade också bort nosgrimman och då blev de ännu bättre
hade provat allt och kollat allt

Har provat ett sånt bett, det tyckte han inte om alls.
Nosgrimma eller ej gör inte heller någon skillnad.
Men tack för tips!

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Jeps
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 181
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka