bett till pigg b-ponny

panzy

Trådstartare
skulle vilja ha tips på bett till våran lilla b-ponny, hon går förtillfället på vanligt tvådelat, ganska smalt tränsbett, det funkar när syrran rider dressyr och när vi är ute och skrittar med min gamla ponny. Men vid hoppning och uteritt med mig och min häst känner hon att hon vill ha nått starkare... vad tror ni??? ryttaren är väldigt mjuk i handen...

Sv: bett till pigg b-ponny

obs... vill inte ha nån diskussion om att man inte ska lösa problem med starkare bett, vi jobbar på det, men hon vill kunna hoppa under tiden...

Ett pessoa bett skulle säkert kunna passa bra. Du kan ju rida med delta, men du kan ju också ha det i ringarna. det blir mildast om tygeln sitter fast i den stora ringen. Men se till så att ponnyn bibehåller framåtbjudning och att ryttaren är mjuk i munnen så borde det passa bra:)

jo, att ett pessoabett är den sämsta lösningen alla kategorier.

ett svagt böjt pelahmbett med deltatygel. eller hackamore. Eller tredelat smalt, ev med bettringar.

men...det ska vara en temporär lösning, för hästen lär sig , blir starkare o snart reagerar den inte på vanligt tredelat heller.. markarbete, röstkommando, sits!!!

..hon vill kunna hoppa under tiden... vad är viktigast, att hästen inte får ont av bettet eller att hon får hoppa?

Hästar förstår inte att det är de som orsakar smärtan i munnen. att lära en häst eftergift även i en stressad sitution görs inte i en handvändning.

givetvis är det viktigast att hon inte får ont, men ponnyn tycker det är så otroligt roligt att hoppa (det syns) men hon har dålig avståndsbedömning och hoppar gärna av för tidigt och hamnar mitt i hindret... även om hon är jättelydig när vi tränar dressyr (med hinder i paddocken) så blir hon sen alldeles för pigg när man styr mot ett hinder...

vill ha ett bett (funderat på pelham, gillar ej pessoa) som är rätt mycket starkare som vi kan använda utan att slita och dra (gör vi iofs inte nu heller, men hoppningen blir som den blir) tills vi har tränat upp hästens avståndsbedömning...

Ett starkare bett är ingen lösning, för hästen är det mycket skonsammare om ni accepterar hästen och låter den jobba upp sig i den takt den behöver, och under den tiden kan ju ryttaren lära sig rida hästen bättre på backen genom att inverka bättre mer med sitsen, rösten osv. Så småning om kan hon väll gå över cavalettis och så om det är nu så att hästen tycker det är kul att hoppa så kan ni ju alltid löshoppa den i stället.

hästen lyssnar redan mycket bra i dressyren. när vi löshoppar hoppar hon ändå rätt in i hindrena...

ville som jag har skrivit INTE ha nån disskussion ang. att man inte ska lösa problem med starkare bett...

ville ha tips på vad det finns för bett som är starkare....

pelham bett brukar funka fint,
jag kan ju tillägga att hästar inte alltid blir sämre i munnen av skarpare bett utan bygger istället rätt muskler och lär sig att lyssna. det är också bra att variera mellan olika bett.

lycka till!

det är ju precis det jag har tänkt... variera mellan t ex ett pelham och det vanliga...

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 056
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 916
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31