Bett till stark häst.

thyra

Trådstartare
Vet inte om jag lagt tråden rätt men moderator får väl flytta på den.

Har en fjording som blivit i väldigt bra kondition och nu även mycket stark.
Samtidigt som jag är rädd om hennes mun och inte vill göra henne hård så skulle jag vilja prova med snäppet lite skarpare bett.
Har alltid ridit på snälla 3 delade bett och det har funkat bra.
Jag kan inte ett dugg om bett tyvärr och skulle vilja få lite tips på nått bett som vore som sagt lite skarpare.
Det är inte så att hon gör något dumt eller så men jag börjar få väldigt ont i armarna och axlar när jag rider henne för att jag måste ta i så mycket.
Känns inte bra att jag behöver slita i henne så mycket heller.
Tips någon ?

Sv: Bett till stark häst.

Tror att kimblewick hade kunnat passa isåfall :)
Om jag minns rätt så är kimblewick snällare än pelham ^^

Tänkte detsamma.
Har både kimbelwick och pelham själv men tycker bäst om pelham med två tyglar för då kan jag finlira mer.
Ska man bara ha en tygel i handen så är kimbelwicket att föredra i detta läget.

#1 är att träna mer dressyr. Att betsla upp fixar inte problemet utan bara maskerar det genom att du slipper dra lika hårt i tyglarna och därmed upplever att hon inte är lika stark. Men man måste ju börja någonstans, och som de andra tycker jag att kimblewick alt pelham med två tyglar är att föredra om man behöver nått skarpare medan man övar på dressyren. Kom dock ihåg att oavsett vilket du väljer så ska det vara ett rakt bett. Att rida med delat stångbett är ingen höjdare.

Kimblewick kan vara bra att börja med, och samtidigt börja rida mer dressyr även ute i skogen. Träna halter, övergångar osv, massor av dem! Det gör hästen på sikt både lydigare och mjukare i munnen om du är följsam i handen och tar/ger eftergift vid rätt tillfällen.

Att betsla upp gör att man kan använde mjukare hjälper än med ett vanligt milt bett. Hellre lirka mjukt på ett pelham än att behöva dra hårt i ett tredelat, enligt mig i alla fall. ;)

Tror nog den största skillnaden ligger i vad du känner i händerna och vad som faktiskt händer i hästens mun. Hästar blir inte automatiskt mjuka och fina i munnen för att man sätter i ett pelham (tvärt om är det många starka hästar som blir ännu starkare ju skarpare bett du sätter i), däremot upplever ryttaren det lätt så då ryttare inte behöver använda lika mycket fysisk styrka för att applicera samma tryck i hästens mun som när ryttaren red på tränsbett. Man behöver inte dra lika hårt för att få samma effekt vilket gör att många drar slutsatsen att hästen blivit mjukare helt plötsligt, trots att trycket i hästens mun är detsamma som med tränsbett, bara det att ryttarens armar inte blir lika trötta.

Köp dej ett kimblewick bett att ha som nödbroms (rakt aldrig delat). Sedan tränar du på att få henne att stanna för din sits. Det kan bli farligt om hästen bara ångar på och därför kan man behöva betsla upp tillfälligt men det ska vara just tillfälligt medans man lär hästen att stanna för sätet. Träna övergångar och tempoväxlingar hela tiden. Aldrig bara trava eller galoppera på utan små halvhalter ofta så att du känner att hästen är med dej och inte springer ifrån dej. Visst kan du rulla på i en härlig galopp igen på en uteritt men inte förren avsaktningen är en halvhalt bort.
Din häst måste bli mycket mer lyhörd så att du slipper ha dragkamp med henne. Hästen kommer alltid vinna en sådan kamp.
Hästens mun ska inte vara någon broms. Den är till för finlir. Bromsen ska sitta i sitsen.

Enklaste sättet att träna in broms med sitsen är att helt enkelt sitta till när du ska göra en halvhalt eller avsaktning tills hästen förstår och du kan sluta ta i tygeln och göra halt ändå. Tänk på att ett tygeltag ska vara mjukt och snabbt övergående. Du ska aldrig bli fast i tygeln utan ett tygeltag ska alltid följas av en eftergift.

Just därför ska du rida mer dressyr och inte betsla upp. Hon vill mycket - perfekt! Lägg in förflyttning för skänkeln sidvärts, fokus på bakdelen. Använd små hjälper i handen, rid med din sits!

Byt bett ofta så hon inte blir van vid att ha samma bett hela tiden. Jag red mycket på hackamore på min fjordhäst. Funkade kanon! Testat det? Samma sak där -fokus på bakdelen så att hon inte lägger tyngden i din hand.

Till min fjordkorsning (halvblod med fjordhästens envishet...) rider jag mycket bettlöst, våga testa! Kan även rekomendera pessoa magic, ett tredelat bett med lösa ringar som låser sig vid tygelkontakt och agerar som ett rakt bett i hästens mun. Trevligt bett tycker jag - känns att dt är skarpt men man får inte den obehagliga hävstÅngseffekten. Tänk på dt om du väljer att testa pelham eller kimbelwick, du får där trycket i nacken som jag antar att du inte vill ha på en redan tung häst.

Fjordhästen är min stora favorit, genom åren har jag lärt mig att med dem fungerar inga genvägar...

Du kan ju testa novabett om du upplever att hon ändå är fin är munnen, många hästar brukar gilla det då det är mjukt o härligt. Kanske på dressyrpassen? Testat rakt bett? Jag har fem favoriter på min heting till häst - hackamore, novabett, tredelat med fasta ringar, pessoa magic (observera att detta inte är ett sk pessoabett! Såna ska du definitivt inte använda. Huh vad hemskt de inverkar i hästens mun...) o så rider jag även i en remontnosgrimma. Japp, bara en nosgrimma med tyglar i. Våga testa! Med tålamod kommer du att få fantasiska resultat. Jag har blivit förundrad många gånger och är idag lycklig över att de skarpaste betten åkte i soptunnan.

Lycka till med din fantastiska guling! :)

Personligen tycker jag det är livsfarligt med folk som inte vill betsla upp, men inte kan stanna hästen. Varje år när jag rider Hubertusjakt är det hur många som helst som sitter med tränsbett, utan kontroll, helt idiotiskt!

Jag rider min häst på kimblewick ganska mycket, men lika mycket på 3-delat. Jag vill inte riskera mig eller hästen i skog och mark, inte heller ridsällskap eller andra. Varierar dessutom med hackamore och lite andra bett.

På vilket sätt blir hon stark? Drar hon iväg och bara springer, eller knäpper hon av och blir "ouppmärksam"/okänslig för dina hjälper? Är det alltid, eller i vissa situationer? Känns hon stark i just munnen, eller ligger kraften mer i hals/nacke/framparti?

Jag har också en fjordhäst; en valack som när han vill (dvs när han får för sig att han vill åt ett annat håll, t.ex. mot en hästkompis, än jag vill) blir ruskigt stark. Det blir lätt som att hålla ett ånglok i händerna, om jag inte reagerar snabbt. Han är inte okänslig i munnen, utan det känns snarare som att han använder musklerna i hals och framparti. (Notera att han inte är en komplett olydig "galning" som har för vana att sticka iväg jämt och ständigt. Han har sina dagar eller stunder, speciellt de dagar då hans gamla - som han haft hela sitt liv, har varit väldigt flockbunden - ovana att dra mot kompisarna på ridbanan visar upp sig.)
Jag har fått rådet att, då han knäpper av och verkligen inte lyssnar, snurra honom några varv. Dvs, ta tag i innertygeln och snurra för ytterskänkeln. Inte för småsaker, men om jag känner att jag håller på att tappa honom. Ska man göra såhär, kan ett fullcheek-bett vara bra. Då riskerar man inte sår i munnen (om hästen drar huvudet åt andra hållet, och du åt ett håll, finns risken att bettet inte stannar kvar i det läge det ska sitta).
Jag har ett s-hackamore, som jag imorgon ska prova på honom. Om det funkar, kommer jag att rida på det emellanåt, kanske främst vid uteritter med sällskap då han lätt blir stark och en smula stressad (i brist på bättre ord. Han får lätt bråttom, alltså.).

Jag håller med lady_vip. Stanna och stå still, är i mina ögon den viktigaste "gångarten" att behärska. Jag tycker inte att man ska betsla upp bara för att, eller för att hästen under ett pass känns lite stark. Men finns det ett behov av det, och man väljer ett bett som man behärskar, ser jag inget fel i det. Så länge det inte blir att man betslar upp, och upp, och upp, och upp...
En uppbetsling löser inte automatiskt problemet; i kombination med det behöver lydnaden tränas. Mycket dressyr, tempoväxlingar... Öva upp känsligheten för hjälperna; få snabba reaktioner, och jobba på att lära hästen att reagera på säteshjälper i kombination med små hjälper från handen.

Är hästen inte konstant stark och dragig, skulle jag börja med att prova ett (rakt) pelham med dubbla tyglar. På det sättet har du ett snällt bett (tygeln utan hävstång), samtidigt som du kan lägga till hävstångseffekten vid behov. Känns det bökigt med dubbla tyglar, är ett kimblewick ett bra alternativ.
Är du orolig för att hon ska bli hård(are) i munnen med ett skarpare bett, tycker jag att du ska prova ett hackamore. Personligen är jag inget fan av ponnyhackamore, utan föredrar S-hackamore, men de är lite knepiga att få tag i och kostar en vacker slant. Det finns hackamore med väldigt långa skänklar, men de har därmed en rejäl hävstångsverkan. Eftersom hon fungerat bra på tränsbett, kan ett annat alternativ värt att pröva vara ett sidepull. De finns i olika utformanden, med olika typer och material av nosdelar (smalare nosdel, skarpare verkan).

Behövs det skarpare bettet bara i vissa situationer, kan du växla mellan de olika betten och använda tränsbettet när det fungerar bra.

Senast ändrad:

Helt idiotiskt att starta om man inte kan kontrollera sin häst på tränsbett, om du frågar mig.

TS får väl starta i rundcorallen.
Som någon skrev, hon tar mindre i tygeln, men det känns ju fortfarande lika mycket i hästens mun.

Fast man måste skilja på äpplen och päron. Jag KAN rida min häst på tre-delat alltid, hon stannar och lyder. Men hon är stark och stor, dessutom väldigt uppmärksam på omvärlden. Ska jag ut och konditionsträna henne i skogen vill jag inte hålla på med öppnor och halvhalter oavbrutet, det kan jag göra dagen efter. Hon blir inte en sämre häst och jag blir inte en sämre ryttare, bara en ryttare som inte får ont i axlarna och en häst som inte går i fel form.

Däremot folk som "rider ihop" sina hästar med skarpa bett utan att aktivera bakben och rygg, det är en helt annan sak.

pessoa magic är ett bra halv skarpt bett ^_^har det vid hoppnig till min häst då jag inte vill riskera att bettet kniper när jag tar lite extra i tyglarna.
innan så var min häst också stor tung och bromsen glappade rejält när man red ut och hoppade, när sadeln efter ett tag låg dåligt så red jag bara i barbacka padd + graman ibland och övade lydnad. fick en häst som jag lätt kan styra med sätet och jobba ihop även mitt under en vild galopp på fältet, kan även hoppa henne på sidepull nu ^_^.
dressyr och lydnad löser alla problem, inte bett :D

Tycker det beror helt på ryttaren om det är ok att rida med skarpare bett eller inte. Om man använder det av rätt orsak behöver det ju inte vara fel.;)

Men håller verkligen med att om man har problem med stark häst så ska man träna, träna, träna!:idea:

Håller med övriga som tipsat om kimblewick, tycker att det är ett bra bett. Rider själv oftast på vanligt tränsbett men vid hoppning och uteritter tillsammans med andra använder jag kimblewick och ibland pelham. Ser inget fel i att betsla upp ibland om man behöver det så länge man är medveten om vad hästen har i munnen. Variera gärna så att du inte rider på ett skarpt bett varje dag utan försök att bara använda det när det behövs.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
437
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 778
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka