bett tips?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Erik_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 110
E

_Erik_

undrar bara om någon har ngt tips på ett bra bett. Har nämnligen en stark ponny som blivit förstörd i munnen genom andra ägare..
Ibland blir hon så het så det är svårt att hålla henne... vore bra att ha ett bett som man kunde få stopp på henne med... pessoa är vad jag förstår inget bra bett ... kanske ngn stång eller något... håller ä'ven på att jobba bort problemen eftersom jag rider med lätt hand på andra hästar men henne är man tvungen att ta lite i i nuläget men vi arbetar på det...
vill inte ha pikar om att lära hästen för måste ha ett bett fam tills jag fått ordning på henne och framför allt i skogen i sällskap....

Sv: bett tips?

Min lilla häst är väldigt stark och pessoabettet är faktiskt det ända som funkat på henne. Hon trivdes väldigt bra det också. Men tyvärr får hon skav från de så jag kan inte rida på det längre ändå.. Så jag kan faktiskt inte säga något annat än pessoa..

Jag måste föreslå bridong bett. Funkar jätte bra på lite hetare hästar / ponnyer :)

Okej. jag tycker ju om "jaktkandaret" de funkar min häst jätte bra på. jag rider henne även med vanligt 3 delat också.
Finns ju även dom raka Gummibetten som jag tycker är helt okej.

Myler bett... dom ska vara bra och finns i olika modeller. Anatomiska mm.

Har du försökt med bettlöst?
Om bettet är stressande och hästen tycker att det är obehagligt/blir hård i munnen kanske bettlöst typ hackamore eller sidepull ett mycket bättre alternativ än ett ännu skarpare bett.
Jag har ridit hästar som inte gått att få stopp på när dom haft bett i munnen men med hackamore har dom funkat super.
Tänk bara på att hackamore är ett skarpt "bett".

bettlöst kan vara värt att prova. Det kanske är så att hästen blir het av själva bettet (som ju varit plågsamt innan).

Ja bettlöst är också ett bra alternativ, se bara till att du är mjuk på handen då också, som sagt kan dom vara skarpa .

okej...men ett bridong är väl nästan som ett vanligt tränsbett väl ?!?! Hur ser jaktkandaret ur ??? Har en kompis som har hackamore så skulle faktiskt kunna låna det av henne och prova...
Tack för alla tips !!

Jaktkandar / Kimberwick: http://www.ryttare.com/upload/Artiklar/Bilder/Bild-1086.jpg
Finns i lite olika utföranden, men modellen är ändå den samma, sök på Google.com bilder, efter "Kimberwick" så får du upp en massa olika modeller på bild.

Bridongbett är ju som sagt ett smalare tränsbett, man har det ofta ihop med kandarstång :)

Senast ändrad av en moderator:

hittade en bild på jaktkandar....men fattar inte riktigt vart man säter tyglarna... i dom stora ringarna eller små hålen??

jo ....bridong visste jag ju vad det var ..men blir det skarpare bara för att det är smalare så måste det vara väldigt liten skillnad....

Jag antar att man kan sätta tyglarna vart man vill, beroende på hur mycket hävstång man vill ha.

okej :) får väl helt enkelt prova mej fram...blir så dyrt att prova massa olika bara ....men men...sånt man får ta antar jag...:idea:

Det är kanske enklare att låna av någon som du känner, när jag skulle börja med ett annat bett så provade jag flera olika av bekanta, det blir dyrt om man ska köpa typ 56 olika bett :crazy:

Hm, jag skulle fundera på att prova Billy Allen bett om jag var du. har jag funderingar på själv men enda gången jag hittat det i min storlek så var det ett bett som var för riktigt duktiga ryttare. Alltså väldigt långa skänklar på det vilket bettyde väldigt stor hävstångseffekt.
Dom har som ett vanligt rakt tränsbett fast lite mera formade efter hästens mun. Svårt att förklara när jag bara känner en som rider på sådana bett eftersom jag bara känner en westernryttare.

I övrigt så skulle jag nog fundera på att prova sidepull eller annat bettlöst alternativ om hästen har blivit förstörd i munnen pågrund av för hård hand å för starka bett.

Jag skulle vilja föreslå hackamore. Då har du munnen som "fristad" när du nu behöver ta hårdare i henne. Och sen fortsätta rida med vanligt tränsbett inne på banan och jobba upp mjukheten i munnen.

Pelham med två tyglar kanske? Så behöver du bara använda stångtygeln som nödbroms. Annars vore ju bettlöst värt att prova tycker jag.

nej , har inte fått tag på ngt än men har hittat en kompis som har nu , så ska bara försöka få lån a det någon dag... pelham kanske vore ngt annars....
jaja..bara att prova sig fram..har ju lita att prova nu iaf...

Var bara försiktig vare sig du använder bettlöst eller pelham.
Lanerna och tandköttet är lika ömtåligt som nosryggen, men eftersom många inte är vana att rida på bettlöst tror dom att man ska vara mycket försiktigare då.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 435
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 740
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka