Bett vid tömkörning?

S

Spider84

Har tidigare tömkört mitt sto, som jag även körde in tills det en "vacker" dag ca två år senare gick helt åt helvete.

Har inte en tanke på att köra henne igen, men jag hade gärna tömkört henne nu och då som omväxling, men då kommer bettet in som en störande faktor.

Just nu rids hon på blank stång, både för att hon utbildningsmässigt kommit till det stadiet där hon behöver det och för att det verkar vara det enda bettet som hon trivs med. Jag brukar kombinera stången med en kapson för att få böjnings effekten när det behövs.

Ute går hon på stång eller hackamore, vilket funkar hur bra som helst.

Men hur lätt är det egentligen att tömköra en häst med ett bett som inte har "svängande" effekt. Varken stången eller hacket funkar ju på det sättet.

Vanligt bett kan jag lova att det inte kommer att funka, dessutom är varken hon eller jag redo att prova på ett vanligt tredelat tränsbett än, men mina funderingar låt åt ett rakt tränsbett eller ett side-pull. Side-pullet har jag haft förut och även tävlar hoppning på det och så även med det raka tränsbettet, men som jag skrev så är det stången hon trivs bäst på, men jag vet inte hur det funkar i tömkörningen.

Någon som har några tips på hur ni skulle ha gjort eller någon som har tömkört på stång...i och för sig så ser man ju många kör hästar som går på stång så det kanske inte är ett problem.

Nej, nu har jag förvirrat mig själv så att det räcker och blir över...så nu får ni fortsätta. :D
 
varför kan du inte tömköra henne på vanligt eller 3 delat tränsbett? blir hon stark? Kanske dags att ta tag i problemet. det är så jobbigt i längden om hästen inte lyssnar på tränsbettet. Min var likadan ett tag. gick knappt att rida på tränsbettet. mest för att fly från arbetet. var tung i hand och tempo att tömköra. Men nu börjar det funka mkt bättre!! börjar kännas rikrigt bra. så även uppsuttet. Han har lossnat mer och mer i kroppen...

min förra häst kunde bara gå på poskandar. det var det bett jag fick med i köpet. samt ett pessoa och ett 3 -delat bett hon inte kunde gå på. Men med postkandaret kändes allt väldigt bra och det var det enda bett hon trivdes i.
att tävla kunde man ju glömma dock...det var lite trist. men det är svårt att lära en 20 åring att bli mjukare i sig själv. så tillsist tröttnade jag att försöka.
synd på en sån fin häst!
 
:D

Nej, hon blir inte stark på något sätt. Det är heller inte därför jag har stången.

Vet inte varför, men hon har alltid ogillat delade bett. Kanske för att de rör på sig. Ju mer stilla ett ett ligger desto bättre gillar hon det. Det kan också ha att göra med att hon inte hade det så trevligt innan i sitt liv.

Om ett par år ska jag testa det delade tränsbettet igen och se vad hon säger, men som det är nu känns det inte som att hon är "klar" för det.

Jag tävlar (hoppning) henne med stången, hacket eller side-pull. Stånge blir något skarpt i omhoppning då jag gärna lägger bak hande och liksom för runt henne i 180 graders vändningar :angel: , hacket är bättre, men trycket över näsan som blir då också vid omhoppningar är inte allt för uppskattat. Side-pullen funkar rätt bra, men signaler blir så mycket mer "diffusa" känns det som.

Nåja, en lite avvikare, men som sagt hon blir inte stark så det är inte det som är problemet. ;)
 
Fast då får jag vänta ett tag för jag måste köpa mig ett igen. Sålde det för över ett år sedan...behöver jag säga att jag ångrar det? :crazy:

Nåja...det var det jag lutade mest mot också så det får väl bli så till slut. ;)
 
Du styr ju iofs mycket med din egen kroppsplacering så du kan ju prova på stång kanske? Eller i grimma de första gångerna så att damen inte blir alltför upprörd?

Och om du rider på blank stång så kan hon ju trängande och då borde det ju inte vara så stora problem på tex grimma?

Ja, jag skulle nog prova i grimma de första gångerna för att få koll på mig själv och när jag fått det gå över till stång. Eller om du börjar på sidepull då, men det hade du ju inget hemma och det verkar som det kliar i fingrarna ;)
 
Ja, smart idé...jag kan ju för fasiken ta repgrimman och köra henne i och se vad som händer. Tidigare när jag tömkört henne har det ju aldrig varit ett problem, men jag har ju inte gjort det sen efter olyckan med vagnen heller... :crazy:

Men tack för tipset..så får det bli och så får jag prova stången någon gång senare och se om det går.
 
Hejsan,
Min pålle gillar inte alls att det skramlar(delade bett) i munnen så nu har jag hittat en bra lösning för honom.
Jag rider på stång och kapson och varvar med hackamore.
När jag tömkör använder jag ett odelat tränsbett och det funkar skapligt/bra. Hade ifs önskat att det vore någon form av tungfrihet på det så han skulle gilla mundelen ännu mer. Nackdelen med tömkörning öht tycker jag att det blir lite difussa signaler samt att min häst behöver mer stöd/kontakt på lång töm än han får annars vid ridning och då upplever jag att en stång skulle bli alldeles för skarp.
Nåja mina ideer och tankar....
/T
 
Om du inte vill tömköra på hackamoret för att du inte kan ta ledande tygeltag så gäller ju detsamma på ett stångbett :confused:

Funkar det inte med vanligt bett så tömkör i en vanlig grimma (tex en lädergrimma som har ställbar käkrem) om hästen går att kontrollera på en sådan.
 
Repgrimma tror jag inte är så bra. Däremot kan du gärna tömköra med en vanlig grimma, eller med en ridkapson.

Om du tömkör med vanlig grimma, sätt tömmen precis under sidstycket (mellan sidstycket och nederdelen av nosremmen) så får du bäst vinkel.
 
Jo det var min tanke också; att hacket och stången funkar på samma sätt...men jag skrev det väl konstigt som vanligt. :angel:

Svea
Jag får väl köra på lädergrimman då så kanske det blir bättre.
 
rakt bett tycker ja låter som en bra ide. många hästar tycker om det eftersom det ligger stilla i munnen.
 
jag tömkör min känsliga häst på ridkapson. Fungerar superbra! Rider även med det.
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 991
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 006
Senast: Leeelot
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 624
Senast: Yrja
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
759
Senast: tinjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp