Allt om bett (och bettlöst)!

Hade en period för några år sedan då jag läste på och la ner ohemult med pengar (vill seriöst inte ens börja räkna, säkerligen bortåt 20000 kr) på diverse olika bett. Denna besatthet har dock lagt sig och nu använder jag mig enbart av Sprengerbett i rätt basic utförande dvs två/tredelade och fasta/lösa ringar. Har hela...tre bett hemma nu varav endast två används.

Det enda bra som faktiskt kom av denna bettbesatthet var att jag insåg att hatar rida på raka bett och jag gillar inte ridkänslan som pelham och kimblewick ger. Får jag välja fritt väljer jag alla dagar ett tredelat eggbett 😁
Jag har också haft en sån period och landat i ”enkla” bett, till vardags går mina tjejer på:
• Ett tredelat med fasta ringar (ihop med mickelm)
• Ett rakt Beris (ihop med mickelm)
• Ett tredelat med parerstänger (ihop med ett ”vanligt” träns)

Har också, men används inte just nu:
• Ett tredelat baucher (används ibland på min äldre häst utan nosgrimma, som variation)
• Ett vanligt rakt, brukar använda vid inridning

Har också två stänger som används sällan och då på min äldre häst som kan bli stark och stökig ute, oftast går hon på vanlig bett ute också, men rider vi i större grupp eller med mycket tempo så sätter jag ibland på säkerhetsbältet. (Och ja, lydnad osv, men nej jag lyckas inte få styr på hennes framåtanda i de här situationerna fullt ut och nej, jag sliter inte i henne.)
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 031
Senast: Fazeem
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
964
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
886
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 612
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp