Problematisk

Trådstartare
Först: kan nån vänlig själ förklara scourier, gag, peewee och baucher för mig? Känner att jag inte riktigt fattat grejen med de betten.

Sen: Vad finns det för bett som är bara aningen skarpare än tredelat med lösa ringar?
Självklart är det olika utifrån vad hästen trivs med, hur ryttaren rider osv. Men går det att säga att "si och så bett" är lite skarpare, men inte mycket?
 
Baucher är något skarpare än tredelat. Googla betten så ser du hur dom ser ut, brukar även stå info om inverkan.:)
 
På vilket sätt är Baucher skarpare, menar du? Och vilken typ av Baucher syftar du på (finns ju både två- och tredelat)?
Talar av erfarenhet, på min häst var tredelat baucher något skarpare än tredelat. Det finns också möjlighet att sätta kedja, då blir det ytterligare lite skarpare. Om det fungerar så på alla hästar vet jag förstås inte. :)
 
Baucher är något skarpare än tredelat. Googla betten så ser du hur dom ser ut, brukar även stå info om inverkan.:)

Jag vet hur de ser ut, och har försökt läsa mig till vad som är själva syftet med de olika betten, men fattar ändå inte :o

Hur är baucher skarpare? Blir det inte bara som ett vanligt eggbett?
 
Jag sällar mig till skaran som inte förstår hur baucher skulle vara skarpare. Det finns ju filmer på hur nacktrycket minskar när man tar i tygeln så det bör vara i det närmaste likvärdigt med ett bett med fasta ringar.
 
Talar av erfarenhet, på min häst var tredelat baucher något skarpare än tredelat. Det finns också möjlighet att sätta kedja, då blir det ytterligare lite skarpare. Om det fungerar så på alla hästar vet jag förstås inte. :)

Den enda skillnaden mot ett vanligt tredelat är ju att det ligger mer stilla i munnen. Det har ingen hävstångseffekt - det finns inga undre skänklar. Vad skulle vitsen vara med att sätta en kedja på ett sådant bett? :)
 
Jag vet hur de ser ut, och har försökt läsa mig till vad som är själva syftet med de olika betten, men fattar ändå inte :o

Hur är baucher skarpare? Blir det inte bara som ett vanligt eggbett?

Man fäster sidstycket i den lilla överskänkeln vilket gör att bettet "hänger" i hästens mun. Det blir mindre tryck i gommen. Den lilla överskänkeln gör också att bettet ligger mera still och förhindrar att bettet åker igenom munnen. Så det är alltså inte skarpare och har ingen hävstångseffekt (finns inga undre skänklar).
 
Den enda skillnaden mot ett vanligt tredelat är ju att det ligger mer stilla i munnen. Det har ingen hävstångseffekt - det finns inga undre skänklar. Vad skulle vitsen vara med att sätta en kedja på ett sådant bett? :)
Jag provade och fick betydligt mer att säga till om, exakt varför kan jag inte svara på, men så reagerade min häst. :) hur skarpt bettet är beror ju på hästens reaktion. En del hästar ignorerar ett hack, en del reagerar kraftigt. Dvs - samma bett får helt olika reaktioner på olika hästar. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 028
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 129
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
886
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 651
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Barn och djur
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp