Lovisaastenlund

Trådstartare
Hej jag har en häst med väldigt känslig mun. Jag undrar om ni har några tips på bett. Han går just nu på ett 3 delat äppelbett och ett novabett men han tycker inte om dom helt. Han tar inte riktigt stöd på dom. Vet att det är väldigt individuellt vad som funkar på vilken häst men för er som har/haft hästar med känsliga munnar vet ni något bett som är värt att testa!
 
Det är så olika vad alla hästar gillar. En av mina gillar tvådelat bäst trots jag avskyr tvådelade. En annan gillar rakt bäst osv. Är du säker på att hästen inte har ont i munnen/behöver fixa tänderna? Din häst kanske ej gillar syntet men funkar bra på vanligt tredelat?
 
På vilket sätt menar du att hästen är känslig i munnen - hur yttrar det sig? Och vad har du testat för bett utöver äppel- och novabett?
 
Hej jag har en häst med väldigt känslig mun. Jag undrar om ni har några tips på bett. Han går just nu på ett 3 delat äppelbett och ett novabett men han tycker inte om dom helt. Han tar inte riktigt stöd på dom. Vet att det är väldigt individuellt vad som funkar på vilken häst men för er som har/haft hästar med känsliga munnar vet ni något bett som är värt att testa!
Testa rakt, lock-up, barrel samt fasta ringar. Micklemclips är också guld för att lära hästen lita på handen.

Dock är det ofta bristande ryggaktivitet som visar sig som ostadig mun. Ett bra test för att få en hint om så är fallet är att testa att rida på ett snällt bettlöst alternativ. Min munkänsliga häst sökte alltid bättre stöd på bettlöst Micklem innan vi fått ordning på förtroendet för bettet.

Söker inte hästen stöd på bettlöst heller har du en hint om att problemet sitter någon annanstans i kroppen.

Allt detta förstås med förutsättningen att det inte är ridtekniken det är fel på.
 
Min blir lätt tjafsig i munnen, leker med bettet, slår med huvudet, tar inte stöd etc. Han har dessutom en tendens till headshaking-syndrom. Värre när han är spänd och 1000 gånger bättre när han är ordentligt framme för skänkeln. Rakt bett fungerade inte för honom sist jag provade. Baucherbett, både en- och tvåledat samt ett enledat blue sweet iron har hittills passat honom. Upplever att han gillar enledat något bättre. Många hästar med oroliga munnar behöver mer stadga i munnen (givetvis individuellt med såklart) varför det kan hjälpa med ex parerstänger, stadiga bettskivor mm.
 
Jag har en häst som är känslig över lag, känslig för skänkel, känslig för vilket humör jag är på osv. Och hon blir lätt glapp i kontakten vid ridning när hon spänner sig. Jag rider med ett Sprenger Novo Contact som ska vara just för hästar som inte vill ta stöd. Men jag skulle vilja påstå att för hennes del är det en combo av styrka och utbildning. Är hon spänd kan jag hiva in vad som helst i munnen på henne, hon tar inte stöd.
Är hon avslappnad och går fram för skänkel kan jag i princip och hänga in vad som helst i munnen då också, för då tar hon tar stöd.
Så jag tror att väldigt många oroliga munnar inte har sitt ursprungsproblem i just munnen. Då tror jag också på dålig utbildning, dålig ryggversamhet och dåligt fram för skänkel.
 
Alla ni med hästar som är problematiska i kontakten/fipplar etc:
Om ni står framför hästen med en hand på nosryggen och en om underkäken: Kan ni då lätt röra hästens käke i sidled ca 4 cm liksidigt? Det ska alltså glida lika lätt som ett curlingklot på is.
Går inte det har hästen inte ett anatomiskt munjobb och kommer iom den smärta det ger fippla me bettet/backa av etc.
Kolla gärna och svara i tråden om ni vill. Jag blir lite nyfiken.
 
(Min fipplar inte med bettet och går att rida på anatomiska tredelade med fasta ringar med ”bakhovarna i handen” men hon föredrar ganska tydligt det oledade.)
 
Alla ni med hästar som är problematiska i kontakten/fipplar etc:
Om ni står framför hästen med en hand på nosryggen och en om underkäken: Kan ni då lätt röra hästens käke i sidled ca 4 cm liksidigt? Det ska alltså glida lika lätt som ett curlingklot på is.
Går inte det har hästen inte ett anatomiskt munjobb och kommer iom den smärta det ger fippla me bettet/backa av etc.
Kolla gärna och svara i tråden om ni vill. Jag blir lite nyfiken.
Jajjemen, fullt fungerande mun och även regelbundet kontrollerad av duktig tandveterinär.

Däremot är det tydligt att min hästs "munproblem" kommer från dels ryggen som lätt blir spänd (fullblodsgener) och allmän känslighet. Bara att få hålla i huvudet som du beskriver kräver övertalning. Därför är det så viktigt för honom att ha ett bett som han tycker är bekvämt.

När ryggen är glad och bettet bekvämt är även mun och huvud stilla.

Min sambo blev helt imponerad över en häst som vi lånade som man kunde slå bromsar på utan att hon rörde en fena. Samma hästs ägare skulle borsta min med en piggborste och hela hästen skönk ihop och stirrade på henne med vitögat. Vissa hästar är helt enkelt känsligare för beröring än andra och så även i munnen.
 
Rakt oledat med fasta ringar.

Håller med. Jag kommer alltid tillbaka till detta bett. Det är för mig och för min häst ett mycket tydligt bett. Ibland har jag ridit i körbettet som är rakt, med skänklar och kedja. Det fungerar bra, men är lite stumt. Jag kan inte riktigt förklara. Det fungerar bra när min häst var " lite vilsen". Raka bett är underskattat. Tvådelat bett ger snabb eftergift på grund av smärtan som uppstår när bettet trycker upp mot gommen, tänker jag. Det fungerar sämre på mig som ryttare som inte hänger med, jag har inte heller balansen att rida på tvådelat. Sen rider jag ofta ute i skogen och då ställer tvådelat bett stort krav på ryttaren balans. Rakt bett är lite mera förlåtande tänker jag, för mig med sämre balans och för min häst med snabba rörelser.
 
Håller med. Jag kommer alltid tillbaka till detta bett. Det är för mig och för min häst ett mycket tydligt bett. Ibland har jag ridit i körbettet som är rakt, med skänklar och kedja. Det fungerar bra, men är lite stumt. Jag kan inte riktigt förklara. Det fungerar bra när min häst var " lite vilsen". Raka bett är underskattat. Tvådelat bett ger snabb eftergift på grund av smärtan som uppstår när bettet trycker upp mot gommen, tänker jag. Det fungerar sämre på mig som ryttare som inte hänger med, jag har inte heller balansen att rida på tvådelat. Sen rider jag ofta ute i skogen och då ställer tvådelat bett stort krav på ryttaren balans. Rakt bett är lite mera förlåtande tänker jag, för mig med sämre balans och för min häst med snabba rörelser.

Ett tvådelat bett i rätt storlek (ffa inte för långt) trycker inte upp i gommen och gör därmed inte ont.
Inget bett är snällt om man använder tyglarna till att hålla balansen...
 
Håller med. Jag kommer alltid tillbaka till detta bett. Det är för mig och för min häst ett mycket tydligt bett. Ibland har jag ridit i körbettet som är rakt, med skänklar och kedja. Det fungerar bra, men är lite stumt. Jag kan inte riktigt förklara. Det fungerar bra när min häst var " lite vilsen". Raka bett är underskattat. Tvådelat bett ger snabb eftergift på grund av smärtan som uppstår när bettet trycker upp mot gommen, tänker jag. Det fungerar sämre på mig som ryttare som inte hänger med, jag har inte heller balansen att rida på tvådelat. Sen rider jag ofta ute i skogen och då ställer tvådelat bett stort krav på ryttaren balans. Rakt bett är lite mera förlåtande tänker jag, för mig med sämre balans och för min häst med snabba rörelser.

Jag tycker det här inlägget är så märkligt.

Varför är rakt bett underskattat?

Tvådelat ska inte gå upp i gommen. Då har du antingen dragit för hårt, har ett för långt bett eller en häst med så pass låg gom att den inte ska gå på tvådelat i kom med okänslig ryttare.
Om det gör ont i gommen brukar dessutom responsen vara att slå upp huvudet inte att de ger efter.

Sen undrar jag vad din balans har med bettvalet att göra? Du ska aldrig hålla balansen i hästens mun. Om det är "för stora krav" att rida ut på tvådelat undrar jag om man inte bör bli longerad eller våga släppa i tygeln då man rider ut.
Det är ju en järnbit i någons mun. Det är inget stöd-handtag liksom..
 
Jajjemen, fullt fungerande mun och även regelbundet kontrollerad av duktig tandveterinär.

Däremot är det tydligt att min hästs "munproblem" kommer från dels ryggen som lätt blir spänd (fullblodsgener) och allmän känslighet. Bara att få hålla i huvudet som du beskriver kräver övertalning. Därför är det så viktigt för honom att ha ett bett som han tycker är bekvämt.

När ryggen är glad och bettet bekvämt är även mun och huvud stilla.

Min sambo blev helt imponerad över en häst som vi lånade som man kunde slå bromsar på utan att hon rörde en fena. Samma hästs ägare skulle borsta min med en piggborste och hela hästen skönk ihop och stirrade på henne med vitögat. Vissa hästar är helt enkelt känsligare för beröring än andra och så även i munnen.

Bra att munnen funkar. Hoppas resten lossnar sen med!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 038
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 002
Senast: Bri
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 896
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 214
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp