Rider fn på ett delat D-bett med kopparrullar, men har funderat på att skolrida på stångbett, eftersom min häst är gammal travare och gärna går med huvudet "bland molnen".
 
Rider på kandar när det gäller dressyr biten, iblnad på tränsbett och någon gångh blank stång.

Har även ett pelham för bus turerna i skogen. Tycker det är riktigt bra, eftersomhon blir väldigt stark ibland. Tycker det är ok att använda ibland, men skulle man använda det hela tiden känns det lite som om man tar en genväg förbi problemet...
 
Rider bettlöst på egenhändigt gjorda kombinationer ;)

På marken en remontgrimma m tyglarna fästa i ringarna. Ngt ostadig men funkar.

Vid ridning en hackson (finns trådar om den här på barock, bara sök) där stångtygeln mest används vid skogsturer. Målet är dock att kunna rida henne bra med remonten.

Får dock se vad tränaren säger om hacksonen ;) Ska ta med den på lördag och visa (ska dock rida en annan häst, INTE med den ;) men kan ju få ett första utlåtande).

Innan hon åker får hon nog gå ngra gånger på bett, tredelat tjock sådant, det trivdes hon bäst med i somras.

Kommer kanske fixa bilder i framtiden på hacksonen ;)
 
På senare tid har jag ridit med endast kapson. (har tagit bort en vargtand) Det funkar helt klart över alla förväntningar. :)

I vanliga fall rider jag med tvådelat tränsbett med eller utan kapson och har börjat nosa lite smått på stången (har en i järn med raka skänklar.)
 
Rider på tredelat tränsbett eller kapson. Kapsonen har fungerat riktigt bra och jag söker för fullt efter den 'ultimata kapsonen' att rida med.
Mot sommaren har jag planerat att börja lite lätt med stång, då i kombination med kapson, detta är dock än så länge endast på planeringsstadiet.
 
Ja det beror litet på när och med vilken häst.

Tor (nordsvensk hingst) rids på vanligt tränsbett(rostfritt) men körs på tränsbett med parerstänger (järn). Har provat att rida honom på spärrgrimma (kapson) också med ganska bra resultat.

Vicke (nordsvensk hingst) rids och körs på tränsbett med parerstänger(argentan), men ibland har vi provat att rida honom på tredelat järnbett med kopparmittdel (som han verkar gilla), har provat att rida honom på pelhamstång också.

Tjelvar (welshponny valack) rids iregel på tränsbett med parerstänger( Hööks Gold Medal), när han rids i medeltida sammanhang rids han på gammal handsmidd järnstång med rak mundel, och i vikingatida sammanhang tränsbett med parerstänger i järn. Har provat att rida honom på spärrgrimma.

Det jag kallar tränsbett med parerstänger kallas fullcheck i höökskatalogen.

Det är en gammal bettyp som finns dokumenterad i fynd från medeltid och vikingatid och passar bra i historiska sammanhang (före ca 1500).

Jag brukar ha tränsbett i olika varianter som grundalternativ.

/KT
 
Tja, det är ju olika.
Har en hel del bett som är mer eller mindre lika varandra i sadelkammaren då de flesta är köpta för att funka på gamlingen.

På den svarta märren är det dock bettlöst samt stång som gäller. Kapsoner än så länge när det gäller bettlöst, men sidepull ska provas med då jag tror hon skulle trivas rätt ok på det med. Hon har svårt för bett övht, och stängerna är egentligen de som hon gillar bäst - de som hon är mest nöjd över att ha i munnen är en escuela-stång samt en vaquerostång (inte samtidigt då), de är lite olika utformade och inverkar lite olika (mestadels med tanke på balansen i betten och längd på över och underskänkel), men är båda två ganska tunga och med relativt hög tungfrihet vilket verkar funka bäst med damen.

Fuxdamen har jag ridit både på jaktkandar, och tvådelat tränsbett med kopparrullar och fasta D-ringar - funkar bra på båda varianterna. Även provat kapsoner av olika slag, samt stänger av de flesta slag - det mesta funkar. Hon har rätt okomplicerat förhållande till handen och bettet. Upplever att jaktkandaret hjälper henne att mjukna av i käkarna och nacke/hals (då hon annars gärna går och biter ihop hårt och spänner sej genom hela kroppen) bättre än det tvådelade, men båda fyller sin funktion, för böjningen faller jaktkandaret.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 889
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 245
Senast: Badger
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 885
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 051
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp