• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jezz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 810
J

Jezz

Kankse ett uttjatat ämne... :smirk: men ber er ändå om råd!
Jag har en jättetrevlig pålle på 5 år som allting funkar superbra med...
Han går normalt på vanligt 3-delat tränsbett, är lydig, känslig och uppmärksam!
MEN... han börjar bli stark ute i skogen... jag vill verkligen inte förstöra ngt då han verkligen är så fin att rida, men det känns som att jag får ta i lixom när vi är ute.
Hästen ifråga är dessutom en stor (175) kille... en maffig bit!
Funderar nu på att rida honom på ett annat bett under en tid i skogen... men vad?

Sv: Bett

Många kommer säga att du ska ta hjälp av en instruktör och lära dig rida din häst och det ena med det andra...

Men inte jag!

Tycker som om du har bra koll på vad du gör och ibland blir hästar lite starka när det är skoj att vara ute på tur i skogen. Jag tycker att du kan testa ett jaktkandar (kimblewick), det är ett milt hävstångsbett som går att variera "hårdheten" i genom att man kan flytta runt tygeln. Eller en odelad pelhamstång med TVÅ tyglar, så kan du ta till stångtygeln bara när det behövs.

Lycka till!

Prova ett rakt pelham,
rider du med 2tyglar så kan du ju använda stångtyglen bara när det behövs, dvs om han skulle busa o dra iväg med dig.
Du ska i första hand tänka på din egen säkerhet när du rider ut.

Jag själv rider på ett 3-delat i paddocken o en stång när jag rider ut. Hon är lika fin i munnen för det.
Jag skulle vilja ha ett rakt pelham själv när jag rider ut men
hittar inget som pållen tycker om, det bettet jag har nu bråkar hon aldrig med.

Tack för era svar! =)
Ang. jaktkandar... det finns väl rakt (svagt böjt) och med tungfrihet? Vilket är lämpligast?
Sen har jag en liten undran ang. detta med raka stänger... jag har provat att rida honom på vanligt rakt tränsbett... men det gillar han inte alls.
Skall man ändå satsa på ett rakt pelham/jaktkandar istället för ett delat?

Gillar han inte rakt bett så testa ett jaktkandar med tungfrihet.

Stångbett som är delade borde ingen rida med för att effekten av hävstången blir helt fel när stången är delad, det är ofta väldigt obekvämt för hästen också. Jag skulle personligen aldrig rida på ett delat stångbett om det inte är av typ "Billy Allen" som har en rulle i mitten och inte kan vika sig helt utan bara lite, lite.

Det finns ju raka stångbett som är i mjukare material som sviktar lite, typ Happy Mouth. Trycker inte lika mycket på tungan.

Vet inte om det finns pelhambett med tungfrihet...?

Tänk bara på att ett stångbett med tungfrihet inte får vara för långt i hästens mun och att tungfriheten inte får vara för bred, de raka delarna på stången måste kunna vila på lanerna.

Här är en jättebra sida om bett där det står mycket nyttiga saker!

När min gamla donna började bli stark i skogen testade jag ett sk. rullbett med D ringar. Det fick henne att tänka på något annat och hon började tugga mer på bettet dessutom. Jag har även provat det på andra hästar som varit lite starka i skogen och det har faktiskt funkat. Har ridit på det i 1-2 veckor i skogen och sedan bytt tillbaka till vanligt 2 el. tredelat, beroende på vad hästen gått på tidigare. Kan ju vara värt ett försök. Var bara noga med att hitta ett som "rullar" riktigt, billigare varianter kan "haka upp" sig...

Nackdelen med bett med rullar är att de har helt raka mundelar, vilket gör att de inte formar sig efter munnen alls, och går VÄLDIGT lätt upp i gommen.

Kan vara det som gör att de funkar så "bra" iofs...

Jag bytte till hackamore när min pålle började ligga på lite för mycket, det fungerade jättebra för mig. Men fungerar kanske inte för alla.

Om man bara vill ha lite skarpare än tränsbett så tycker jag att galoppbett (D-ringar) är bra, det blir en liten, liten hävstångseffekt men frågan är om det är skarpare än ett tredelat tränsbett, men det ska väl finnas tredelade D-bett också så vitt jag vet.

Jag tycker inte om pelham för de är så stela. Ledande tygeltag fungerar inte alls just. Hellre kandar då så att man har bridongbettet och så kan man bara hålla lite i stången "vid behov" om anledningen nu är att hästen är stark i skogen.

Jo, jag vet om det...har provat det på hästar där det inte alls funkat. Dock var resultatet överaskande bra på min gamla, därav att jag tipsade om det! Kan ju vara värt att prova. Lady säger till om något är fel så hon kan inte tyckt att det var obehagligt iaf! En bestämd dam som gärna sätter sig på sniskan en gång extra, bara för att hon inte ska vara alltför medgörlig...

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 204
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 921
Senast: Karamello30
·
Utrustning Jag letar efter ett bett som skulle kunna fungera för min kille i hoppningen och skulle gärna höra vad andra har för erfarenheter...
Svar
7
· Visningar
8 692
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Renoverings-hjälpen
  • Vad läser du just nu?
  • Klädråd, bröllop.

Hund, Katt, Andra Djur