Sv: Bett?

Eftersom hästen är ung så har jag fått rådet både av vet. och tränare att växla bett ofta..
Om jag bara är ute och skrittar så blir det hackamore..
På dressyrlektionerna vanligt 3-delat..
På hopplektionerna oftast ett happy mouth, egbut stångbett ponnybridong :smirk: Vilket alltså är ett väldigt smalt stångbett iklädd gummi, med fasta ringar.
Har även ridit på ett 3-delat bett med parerstänger som är utprovad av en känd hästtandläkare, men mina tränare tycker att det bettet är onödigt skarpt, och att jag endast ska använda det t.ex vid hopptävlingar..
 
Sv: Bett?

Har vanligt tredelat mässingsbett med eller utan bettplattor eller hackamore med långa skänklar.
 
Sv: Bett?

Jag har oxå ett vanligt tredelat mässing bett på ena ponnyn och på den andra har jag hackamore på träning och tävling men rider dressyr med ett tredelat.
 
Sv: Bett?

För det mesta ett tredelat i mässing.

sen har jag även ett hackamore o ett rakt gummibett som jag varvar med.
 
Sv: Bett?

Tävlar på vanligt tredelat tränsbett. I övrigt rids hon så mycket så möjligt på hackamore (problem med tänderna). Dressyr hemma rids på det tredelade.
 
Sv: Bett?

Red förut på ett tre delat D-rings bett som han gick ok på, men jag blev väldigt stum i min hand (hästen är VÄLDIGT pigg och stark). Rider numera på hackamore, för det trivs han på, helt enkelt, men framförallt rider jag mycket bättre på det. Jag blir lugnare och lägre med handen.
 
Sv: Bett?

Använder tredelat gummibett på den ena hästen för hon inte godtar något skarpare bett. Den andra har ett enkeldelat gummibett för att få henne att ta stöd på bettet, vill gärna släppa bettet och knäppa av i nacken. De andra två rids på tredelade KK bett för att jag tycker de går bra på det. Behöver inte ha så skarpa bett.
 
Sv: Bett?

Jag har vanligt tre delat bett..tycer inte man ska krångla till det så mycket om det värkligen inte behövs..
 
Sv: Bett?

hejsan jag rider alla hästar på vanligt delat tränsbett. i allt (om hästen inte har något annat vill säga(rider på ridskola) )

men det finns en som hoppar hästen på hakkamore
Då hästen innan den kom till henne reds met taggtråd i munnen och fick då massa sår och kan inte ridas på vanligt bett.
stackaren..
 
Sv: Bett?

Jag rider på hackamore när jag tävlar.Min häst trivs med det och jobbar bättre med mig då :).
 
Sv: Bett?

För det mesta vanligt tredelat, har även ibland tredelat pessoa på en och hackamore på en annan...... Har även vid behov hoppat på jaktkandar....
 
Sv: Bett?

Använder alltid tredelat eggbett när ja tävlar och tränar....för att han är otroligt stark men samtidigt känslig...har hellre ett bett där han är lite för stark men bjuder ärligt än sitter och rider p pessoa...
 
Sv: Bett?

När jag rider hemma rider jag med ett sprenger tredelat bett.
När jag hopptränar och tävlar rider jag på ett rakt nova bett.
 
Sv: Bett?

vanligt tredelat. hon är känslig i munnen så man behöver inget skarpare.. ;)
 
Sv: Bett?

ja de varierar tredelat och egg bett med koppar rullar. och pelham.. Anledningen är att hon trivs jätte bra med dom betten.. Hon tycker om att man byter lite då o då.
 
Sv: Bett?

Använder ett kombinerat mylerbett med hackamore på båda mina storhästar när jag hoppar.... fungerar otroligt bra. :)
Båda två har varit väldigt svåra att hitta bett till.. den ena för att den blir så het och stark och den andra stor att få ihop. Det här är det första bett som verkligen funkat.
 
Sv: Bett?

Hästen jag oftast hoppar går med ett John Dewsbury Waterford Baucher, mest för att han blir så het i terrängen, drar upp huvudet och försöker att bita tag i bettet.
Fungerar utmärkt och inte så starkt att man inte vågar "ta tag" i honom om man behöver.
Kan hittas på http://www.kangaroobits.com/baucher.htm
 
Sv: Bett?

-lånar-

Jag hoppar på pelham bett, eftersom ponnyn är en riktigt pigg pålle, så jag hinner inte riktigt få ihop henne ordentligt på vanligt bett. Dessutom hoppar hon ca. 89ggr bättre när jag rider på pelham. Första gången jag provade hoppa med det, hoppade vi en bana på 80cm. Ponnyn hoppade ungefär 120cm över varje hinder, så man märkte att hon trivdes mkt bättre med pelham (red förut på pessoa, men ponnyn trivdes inte med det, hon blev så jobbig med huvudet).
Personligen tycker jag att pessoa är ett hemskt bett. Det är som så sladdrigt och för att ge hästen en ordentlig eftergift så måste man sträcka fram handen typ en halvmeter.

/J
 
Sv: Bett?

hackamore på min superduper pigga d-ponny. har haft bett förut, allt från tränsbett till pelham o pessoa men upplever att hackamore är det som funkat bäst. man har inte ridit henne alltför vänligt tidigare o hon är mycket lugnare o tryggare på hack. dessutom ville jag inte rida på bett av andra anledningar men sidepull tyckte jag var lite för "mesigt". nä men jag kände att jag måste ha något att ta i även om hon funkat på grimma. o så har hon gått endel på hack förut :) :)
 

Liknande trådar

Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: sweep
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
837
  • Artikel
Hästnyheter Influencern och youtubern Therese Lindgren önskar hjälpa till att ta hand om en häst, men vill att den ska tränas belöningsbaserat utan...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 465
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp