• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Asterix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 026
A

Asterix

Fråga om bett.
JAg behöver ett bett som ökar salivproduktionen.
Finns de sånna och vilket är bäst?

Sv: Bett

Äppelbett eller koppar/sötmalm kanske?
Hur kommer det sig att du vill öka salivproduktionen?
Om du ska använda koppar/sötmalm skulle jag rekommendera att byta och inte alltid rida på koppar.

Okej...
Nää, han tuggar på bettet men de kommer lixom inget ''lödder'' så att säga. Vet itne omde har med salvien och göra eller så.
,Men jag ska prova dem du sa.

Om det ställs en fråga så räcker det väl med att svara på den,varför måste saker och ting ifrågasättas,jag tycker att det förekommer på många trådar..tyvärr.

Jag tror ingen menar något illa, man är nog bara nyfiken och fundersam!
Själv tycker jag att Asterix ska vara nöjd över att hennes häst inte löddrar :)

Om han tuggar på bettet så kan det vara en fråga om att han inte trivs med det.
Min 4-åring tuggade ngt hemskt på bettet har testat många nu och ett vanligt rakt mjukt gummibett fungerar hon kanon på. Suger på bettet istället för att tugga på det.
Hoppas du hittar ett bett :D

Jag har hört att en häst som tuggar på bettet snarare TRIVS med det än inte :confused:
Jag ska testa lite olika bett f¨r jag se vilken som passar bäst.

Miss Clover skrev:
Om det ställs en fråga så räcker det väl med att svara på den,varför måste saker och ting ifrågasättas,jag tycker att det förekommer på många trådar..tyvärr.

Håller med till 100%!

Inte alltid ngn negativt med det, men så är det. :)

Asterix skrev:
Jag har hört att en häst som tuggar på bettet snarare TRIVS med det än inte :confused:
Jag ska testa lite olika bett f¨r jag se vilken som passar bäst.

Visst kan de tugga lite mjukt på det, men hästen måste vara LUGN i munnen. Om de går och petar och fixar med bettet hela tiden är det nog en idé att byta. Som sagt: lugnt i munnen.

det finns två begrepp på tugga på bettet.

oroligt och intensivt tuggande- negativt
aktivitet/lekande - Possitivt

Om det är det bett jag tror du säker är det med sötmalm eller koppar rullar.

Bonnie gillar kopparsmaken extremt mycket.Men variation är nog att föredra.

dom slits väldigt fort dessutom, kopparen alltså..

förövrigt håller jag med miss clover och sophia_
en fråga ska inte alltid behöva ifrågasättas :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med dig, miss clover och sofia ang ifrågasättande om saker som inte har med frågan att göra blir lite tröttsamt ibland.

Asterix - för att hålla mig till dina frågor och ge lite synpunkter utan att ifrågasätta:

Sötmalm anses ge utökad saliv utsöndring.

utöver det kan salivutsöndring bero på vilken TYP av bett (bettets inverkan i munnen) den individuella hästen föredrar. Därmed kan typen av bett spela större roll än själva materialet ibland.

utöver det, har i min erfarenhet, (vi förutsätter att hästen inte är rent ut sagt FEL betslad, dvs har obehag eller skador av bettet eller att bettet är fel tillpassat osv) även relaterat till individen:

vissa hästar tuggar mer på sina bett och löddrar mer än andra, även de som trivs på sina bett osv -en del löddrar mindre och andra mer.

Om vi ska peta i "termer och uttryck" så om du frågar mig så ska en häst inte "tugga" utan snarare "suga" på bettet, för att räknas som harmonisk och positiv till ridningen och även bettet. men det är som sagt bara petande i ord.

Hoppas det svara lite på dina frågor.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka