fälttävlansnisse

Trådstartare
till mycket stark häst.
I dressyr o banhoppning funkar ett vanligt tre-delat jätte bra men när hon kommer ut i terrängen ( tävling inte träning eller vanlig skogsridning) bli hon som ett ånglok. har ridit henne på pelham med två tyglar men detta har inte funkat, inte heller hisbett. Någon som vet något bra bett att provaa??

Sv: Bett

Tycker att du tar genvägar. Träna med att bara skritta i naturen och ev. bara gå med hästen.

jo men du förstår nog inte riktgt. att bara ridia i skogen och så går jätte bra i alla gångarter. men i terrängen ( fälttävlansprovets uthållighetsprov) blir hon väldigt stark mot hinderna.

Hon är förövrigt väldigt lydig ( La dres Msv hop o ft)

Hur gick hon på pelhamet då? Blev det för skarpt? Var det delat eller rakt?

Du kanske skulle prova en jaktstång?

Eller ett kombinationsbett?

det var en rak gummistång, detta funkade bra mellan hinderna men när hon fick syn på vad hon skulle hoppa så hjälpte inte detta bett ngt..

åke skrev:
Tycker att du tar genvägar. Träna med att bara skritta i naturen och ev. bara gå med hästen.

åh smart du! hon tävlar juh fältävlan förstår du väl! alltid samma sak när man hör folk prata eller fråga om bett, (du kan inte rida din häst) (rid mer lugnt i skogen) (träna mera dressyr) snälla sluta??

alla hästar går inte snällt o lugnt i skogen eller dressyen eller hoppningen, alla är indevider med olika personligheter, du kan rida o träna något hur mkt som helst och endå kanske det inte blir skillnad eller resultat, jag antar att ponnyn i det här läget tycker det e väldigt kul, o vet/kan sin uppgift i terängen, det är då lätt att tuffa på och rida modigt, vilkt man också spar in tid/poäng på i terängen. Jag vet inte vilka bett som är godkäna i terängtävling, men på vilket sätt funkade inte hästen på pellam? du kan alltid testa ett pessoabett eller kimblewick bett (stavning) . lycka till :D

Har du haft rakt eller delat pelham? Ett delat får inte alls samma hävstångsverkan som ett rakt.
Annars kanske gag kan vara något? Det har ju en annan inverkan.

Akta så du inte fokuserar för mycket på bettet bara, det är fortfarande lydnaden i terrängen som är problemet och det är där du måste jobba mer ;)

har ridit henne på ett rakt, jo jag vet hon måste ju bli mer lydig, har problemet att hon innan har blivit tävlad i hoppning ganska högt av en människa på 1,90 så hon tycker att lilla jag (1,60) är en liten fluga.
har funderat på gag, men hur är det att syra på.
Pelhamet har ju funat bra i lätt klass då hinderna inte kommer så tät och inte i så många kombinationer och de gör de ju i nästa klass..

Kan du inte fortsätta rida på pelhamet och sen rida mycket lyhördhetsövningar med hästen på ft-träningarna? Volter och halter och så.

Gag som någon annan föreslog kanske skulle kunna funka annars.

det dumma?? är att på träningarna tänder hon inte till så, då är hon jätte lydig. Men när de räknar ner och säger rid, då går hon iväg.

Tror jag ska prova gag när bara underlaget tillåter terräng träning.

Ah, vad störigt! Men håll dig i det lägre klassena ett tag till och.. ja.. jag vet inte.. Vad säger din eventuella tränare?

låter som mitt monster då....jag rider på gags och det fungerar jättebra, kan få igenom förhållningarna när jag vill och sedan lätta fram till hindret. har inga problem att svänga heller, och min häst är ändå stor (176 :crazy: ) och stark...

känner igen det där, har en ängel (?!) hemma i stallet som går så fiiint på tredelat...

...tills det är terrängtävlingsdags! då bär det av i 180 (eller snarare 580, i en DEBUTANT!! :o ,ajaj) jag hann bli lite rädd när vi ångade in mot en smalhinderstuds och han inte ville bromsa upp sig för fem öre..

jag har också funderat på gags men han går helt enkelt inte på tvådelade och gags finns ju inte i tredelat, så på min lista att prova mig igenom finns; tredelat pessoa, rak pelhamstång, jaktkandar och flippanbett.. nåt mer förslag?

Senast ändrad:

sprenger har tredelade gags....antagligen svindyra men det finns alltså.

annars finns det ju oledade gags (syntet iofs)

tror det blir att prova gag, för man vill ju inte stanna kvar i lätt bara för hästen är stark, hon funkar ju bra i *ig förutom att det inte går att stanna och styra då..:angel:

kan ni hj'lpa mig o säga vilka klasser i hoppning jag får tävla ponny på gag? har för mig att man inte får det? eller så kanske jag har fel, för ponnyn min går jätte bra på det! så snälla, lite hjälp? :D

ponny får inte tävla på gags, varken i dressyr, hoppning eller fälttävlan

tillåtna ponnybett i hoppning finns avbildade i hopp-TR. förutom olika varianter på tränsbett är det jaktkandar, pessoa, pelham och ponnyhackamore som är tillåtet.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
490
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
459
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
923
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Akvarietråden V