Sv: Bett

jag rider med vanligt 2 delat tränsbett med fasta ringar vid dressyr och ett 3 delat tränsbett med fatsa ringar vid hoppning...Ibland (väldigt sällan dock) så rider jag med Hackamore om jag ska rida ut barbacka en sväng bara..

Rider mer tre-delat bridongbett på min arab. eller tre-delat äppel

och på halvblodet, rider jag med lite olika, tre-delat bridong, vanligt (två-delat)bridongbett, vanligt tränsbett, pessoa (äppel två.delat) jaktkandar (sällan). typ dom ;) :p

beroende på hur hon är och vad vi ska göra :)

Rakt gummibett på båda mina pållar, och bettlöst så ofta som möjligt, vilket funkar jättebra på båda.

Senast ändrad av en moderator:

Jenny1 skrev:
Jag har inte haft mitt bitless bridle så jättelänge, men jag tycker det funkar bra. Det blir tydligare än ett sidepull vid böjning och ställning så det går lättare att jobba henne på det än på sidepull. Det blir ju ett tryck över öronen och på sidorna av huvudet också när man tar i tygeln, inte bara över nosryggen som med sidepull. Jag har Equicomforts varianter av både sidepull och bitless bridle. Fråga mer om du undrar och om jag inte var tillräckligt tydlig...
var har du köpt ditt bitless bridle? har bara hittat i usa och dom kostade ganska mycket där. lite dumt att köpa ett dyrt "träns" när man inte vet om det funkar och vet vilken storlek man skall ha....:d

Jenny1 skrev:
Hmmmm, har jag inte tänkt på... Men är det inte så att det är delaT i två delar, och därmed tvådelaT?? Om en sak är delad i två delar har jag i alla fall hört att man säger "tudelad", alltså tvådelad. Den är ju då bara skuren/delad en gång men i två delar. Endelat skulle ju låta lite konstigt.. Delat i en del liksom??:confused:

Jag är helt med på vad du menar och det låter ganska vettigt, tack :)

Jag har köpt mitt från www.equicomfort.com. Jag är verkligen nöjd med det, trivs bättre med det än med sidepull. Jag har ett i nylon, men jag tror att de skulle få in i läder också. Hööks har ju också ett bitless bridle, under namnet "Bettlöst träns", jag tror att Börjes bettlösa träns också är ett bitless bridle. Men det enda jag kan uttala mig om är Equicoforts, och det gillar jag!!!

på ponny växlar jag mellan:
Myler kombinations bett
Hackamore
2 delat tränsbett
3 delat sprenger tränsbett
3 delat pessoa
tvådelat äppelpessoa
tvådelat äppel pelham ( delta el två tyglar)
Äppel tränsbett
3 delat tränsbett med kula imitten.

På storhästen har jag ett tränsbett i "äppel" tredelat med inte ledat.

Jävlar vad många du byter emellan :p

Trådskaparen: Jag rider på rakt tränsbett, men ska byta till pelham för min häst är helt oregerlig på tränsbett nu.

på haflingern har jag tredelat bridongbett med fasta ringar och på korsningsponnyn har jag ett vanligt tredelat tränsbett

ja hon är otroligt stark men endå känslig och man måste byta hela tiden för hon "vänjer" sig vid ett bett om man har det för länge...

Så där är min häst med, otroligt störande. När jag bytte för sjätte gången funkade det kanon länge, men en dag dög inte det heller :p

det beror på vad jag ska rida, dvs träning, tävling, lattja i skogen..
men iaf: vanligt tränsbett, tredelat eller hackamoore som oftast. annars händer det att jag rider med stång, sidepull eller grimma.
sen beror det på vad pållen är på för humör såklart! :p

Olika beroende på vikken häst jag rider men... rakt gummibett, rakt bett, pessoabett, två och tredelade bett, ja, ni förstår:smirk::rofl:

Jag rider med ett rakt tränsbett eller tvådelat om jag rider med bett.. Annars blir det sidepull eller bitless bridle :)

Bettlöst funkar bäst :bump:

Själv så har jag Hackamore:love: till min häst, med korta skänklar, funkar hur bra som helst då hon hatar bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
504
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 236
Senast: dukie
·
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka