Sv: Bett

Jag rider med:
Oledat, svagt böjt tränsbett (pållens favorit)
Tredelat fullcheek
Smalt tvådelat bridongbett
Tredelat med bettplattor
Tredelat eggbett

Jag annvänder en massa olika. Har vanligt tre delat i silver med vanliga ringar, bubbelbett, kandarstång, rakt bett med vanliga ringar, tre delat mässingbett med fasta ringar(eggbett), en liverpool stång, vanligt tvådelat men som ej annvänds så mycket, ett rakt jaktkandar och ett hackamoore.

tredelat mässing med lösa ringar.

fasta ringer eller lösa ringar...
Vad gör de för skillnad igentligen?

Jag rider oftast med vanligt hackamore med korta skänklar eller kapson. Min häst skrittas bara en liten stund än så länge så jag tycker det är onödigt att rida med bett då.
Vid tömkörning har jag 3-delat med rörliga ringar och lös spänd nosgrimma eller ingen alls. Har även ett oledat med fasta ringar, men funderar på ett med rörliga tycker det känns lite stumt..
SKa även prova 3-delat med tungfrihet.

Pessoabett är det som jag rider på oftast, annars blir det tränsbett, när jag bara ska skritta ut.

Tredelat mässingsbett enbart. Han tycker så illa om allt annat, det här passar hans mun jättebra, lagom tjockt o.s.v. 13,5 i storlek.

Rider för det mesta på tvådelat Eggbett, funderar på att pröva ett myler bett med mer tungfrihet.
Kan även rida på phelam vid hoppning ibland.

:bump:

Knapplån. Jag rider på ett tredelat mässingsbett, märke Globus.

Tredelatbett med fasta ringar, tredelat pessoa och hackamore, pelhamn, beroende på vad jag gör.

Dressyr eller skritt ute:
Tredelatbett med fasta ringar

Hoppning:
Pessoa

Snabbare gångarter ute eller konditionsträning ute:
Hackamore

Stranden:
Pelhamn eller Hack

Halvblodet: Hackamore, Pelham och 3 - delat tränsbett med fasta ringar. Skifftar lite beroende på vad jag ska göra..

Arabisen: Rakt bett med fasta ringar eller jaktkandar beroende där med på vad jag ska göra:)

*kl*
Rakt syntetbett eller tredelad i mässing.

Varför använder vissa av er så himla många olika bett??

Jag rider med ett tredelat bett :D
Men jag ska nog snart inverstera i ett tredelat eggbett, då jag gillar fasta bettringar mer :angel:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
510
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 236
Senast: dukie
·
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka