riverdance

Trådstartare
Har en halvblodsvalack som är snäll och trevlig i paddock men som gärna sticker ute. Problemet är att han är tungfelshäst och behöver bett med platta både framåt och bakåt. I ockmed detta kan jag inte skaffa skarpare bett. (eller?!)Köpte en jaktstång och satte på en gummi- tungfels-napp men det fungerade inte. Hästen är i grund och botten välriden, snäll men blir för pigg i galoppen, inte varje gång men tillräckligt ofta för att vi ska tycka att han gått för långt.

Sv: Bett!

Kandar? Rid med ditt vanliga tungfelsbett och lägg till en kandarstång? Det är det enda jag kan komma på om inte tungfelsgummin funkar.

Alltså, jag vet egentligen inget om tungfelshästar men funderar om kanske inte en sån häst trivs med en stång med bred tungfrihet, alltså minimalt med tryck på tungan?

Vad jag har fått får mig så finns det två typer av tungfelshästar. Ena typen är unghästar som inte är helt vana vid bettet och tungtryck ännu och den andra kategorin är dom som inte gillar gungtryck alls och lägger över tungan för att slippa tungtryck. Skulle ett hackamore kanske funka? Kandarstång med tungfelsbett?

behöver han verkligen plattor på betten??

VAD gör hästen för "fel"? lägger tungan över bettet?

tycker absolut att du ska testa flera olika möjligheter innan du börjar betsla upp. Och som du redan har fått förslagit: bettlöst, tex. hackamore och du behöver lite stång.

Bettlöst vid uteritter! :love:
Jag rider ofta på sidepull eller ridkapson och det kan få stopp på en pansarvagn. ;)

riverdance skrev:
Har en halvblodsvalack som är snäll och trevlig i paddock men som gärna sticker ute. Problemet är att han är tungfelshäst och behöver bett med platta både framåt och bakåt. I ockmed detta kan jag inte skaffa skarpare bett. (eller?!)Köpte en jaktstång och satte på en gummi- tungfels-napp men det fungerade inte. Hästen är i grund och botten välriden, snäll men blir för pigg i galoppen, inte varje gång men tillräckligt ofta för att vi ska tycka att han gått för långt.

Hejsan!

Jag har ett liknande problem med min f.d. travhäst. Han är enormt het när jag kör honom men går bra att rida, även om han kan bli lite stark även där. Han är också "tungfelshäst" och får panik när han känner att man tar i tömmen då han har fört över tungan över bettet. Inte så kul när man sitter och kör. Hästen blir helt okontrollerbar. Troligtvis har han sprungit med tungband då han var tävlingshäst.

Jag har löst detta som så att jag kör honom med bettlöst alternativ, kapson och fast martingal. Han är då visserligen fortfarande stark men inte okontaktbar eller stressad över bettet.

Vid ridning fungerar både bettlöst och ledat samt rakt bett. Men han blir mycket starkare på bettet om det inte är ett bett med lite skänkel på (så att jag får mindre hals under tygeln än över) typ pessoabettet. Men jag har också kommit på att det är viktigt att bettet sitter rätt och inte är upphissat för högt i mungipan (som många med just tungfelshästar gör), sitter det för högt får han panik direkt och blir mycket orolig även när man hissat ner bettet igen.

Alltså bettlöst och rätt anpassat bett är mina förslag.

Lycka till!

fast martingal är ju förbjudet i sverige!! är du inte klok?

Gummivarianten brukar inte vara så effektiv, då den är mjuk å lätt går sönder. Det finns en tungfels"sticka" som fästs över nacken. Den består av en en tunn metall"slinga" som går i en kil in över tungan. Den går att använda tilsammans med andra bett om du vill betsla upp.

Hej! Jag rider min häst på bitless bridle, och det fungerar väldigt bra på honom. Han är en gammal löphäst. :smirk:

Hej svej!

det råd som jag hört om "tungfels-hästar" är att man tar och släpper ner bettet ganska långt ner i munnen på hästen. Det blir en ganska otrevlig upplevelse för hästen och om den lägger tungan över kommer bettet att ligga och glappa mot tänderna. Hästar är dock inga idiotiska djur utan då löser de problemet genom att "suga upp" bettet till dess rätta position.
Jag har själv sett en kille (käns av en del männsikor men jag namnger honom inte här) göra såhär på en fd travhäst som la tungan över och gick med tungfelsbett, efter bara 15 minuter var hästen redan på gång att lägga bettet till rätta.

Detta är under förutsättning att hästen är konrollerad och att inget annat hinder förekommer!

Annars som många andra sagt, bettlöst alternativ. Ev. kan en remontgrimma fungera men det är långt ifrån säkert.

Lycka till!!!

//Lillan

Liknande trådar

Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: Lipperta
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 339
Senast: Jealle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025