• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Idrus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 950
Sv: Bett

Slappna av!
Mjukna i händerna och se reaktionen.

Vad rider du på för bett idag?
Hur kommer det sig att hästen är stark? Hänger den på bettet, eller vill den bara inte lyssna på dina signaler, eller ligger den på (pullar)?

Hej jag har ett rakt bett, vet ej om det heter stång bett? Men direkt man försöker ha långa sticker hon iväg typ. Hon bara drar iväg, svårt att få stop på henne.:(

Satsa på skolning istället för skarpare bett, och ta hjälp av en tränare. Hästen måste få en chans att lära sig vad som förväntas av den.

Idrus skrev:
Hej jag har ett rakt bett, vet ej om det heter stång bett? Men direkt man försöker ha långa sticker hon iväg typ. Hon bara drar iväg, svårt att få stop på henne.:(

Om hon bara sticker så fort hon får chansen så är det skolning som gäller. inte ett skarpare bett, det gör mer skada än nytta. Helst när du redan har ett skarpt bett.
Ta hjälp av tränare. Lycka till!

Men om man inte har tillgång till nån tränare då ???

Mitt tips är tandkoll (VIKTIGT!), sedan ett tredelat och en löst spänd engelsk eller remontgrimma som tillåter hästen att öppna munnen lite. Sedan skulle jag satsa på dressyr för en välriden häst går att rida på vilket bett som helst!

Idrus skrev:
Men om man inte har tillgång till nån tränare då ???

Då letar man upp en.

Men vardaglig skolning, dvs dressyr ridning klarar nog vem som helst av.
Men för att allt ska bli bra behöver man rida för instruktör ibland, och denne behöver ju inte vara utbildad, men gärna ha lite kött på benen.

Det finns alltid människor som kan mer än en själv, så även om de inte är tränare så kan man alltid fråga sig fram. :)

Och sååå himla svårt är det inte att hitta tränare...

Min herre var också jättestark när jag fick honom, och hård som betong i munnen. - och istället för att sätta på utrustning, tog jag av. Jag red med hackamore, repgrimma eller träns utan nosgrimma och tredelat. Mjuk i handen och eftergift direkt när han gjorde rätt.
Gör mycket övningar då hästen måste lyssna på dig. tex, halvhalter, tempoväxlingar, volter mm. Kolla munnen på hästen, ofta sitter problemet i munnen och i tänderna hos hästen. Kolla också igenom övriga utrustningen, passar sadeln? Tänk också på att inte sitta och dra i munnen, försök göra hästen så mjuk i munnhen som möljugt. För om du sitter och gör förhållningar hela tiden, vad ska du då göra använda dig av vid halvhalter, halter mm? LYCKA TILL! Och ett till tips, TRÄNARE, eller någon annan duktig som kan se på när du rider och korrigera fel mm.

Rebeccah skrev:
Min herre var också jättestark när jag fick honom, och hård som betong i munnen. - och istället för att sätta på utrustning, tog jag av. Jag red med hackamore, repgrimma eller träns utan nosgrimma och tredelat. Mjuk i handen och eftergift direkt när han gjorde rätt.
Gör mycket övningar då hästen måste lyssna på dig. tex, halvhalter, tempoväxlingar, volter mm. Kolla munnen på hästen, ofta sitter problemet i munnen och i tänderna hos hästen. Kolla också igenom övriga utrustningen, passar sadeln? Tänk också på att inte sitta och dra i munnen, försök göra hästen så mjuk i munnhen som möljugt. För om du sitter och gör förhållningar hela tiden, vad ska du då göra använda dig av vid halvhalter, halter mm? LYCKA TILL! Och ett till tips, TRÄNARE, eller någon annan duktig som kan se på när du rider och korrigera fel mm.

:bow: :bow: :bow:
Precis så var det för mig också, iofs var min kanske inte jättehård i munnen egentligen, men hon tog bettet och blev hyperstressad av bettet. Jag tog också av. Red enbart bettlöst första året; sidepull och bitless bridle. Nu varvar jag med pelhamstång med dubbla tyglar och läderrem i stället för kedja, det är det bett hon gillar bäst av dem jag testat... Så prova att ta av och jobba med hästen! Lycka till!!

Polly_Mulle skrev:
Det finns tränare i hela landet... så det köper jag inte!

Ja, men det är en bit bort också. Å dessutom så kanske inte alla har råd ??

Rebeccah skrev:

Okej, tack så mkt för svaret. Hade kunnat haft min faster som "tränare". Hon tävlar ju i fälttävlan å sånt. Men hon har knappt aldrig tid.

Förresten, om man nu "plockar av" saker å har tex bettlöst träns å sånt, vad ska man tänka på då ?

Dessutom, så kanske man inte ska ha bettlöst träns när man hoppar å sånt som jag gör med min, lr spelar inte det nån roll :confused:

Du kan väl spara ihop till en eller ett par lektioner, så att du åtminstone får en fingervisning i hur du kan rida din häst :)
Så har du något att gå vidare med menar jag.
Eller så kanske din faster har lite tid över så att hon kan visa dig lite grann i alla fall :D
Är tränaren en bit bort, be tränaren komma hem till dig. Kostar extra slant, men värt att spara till kanske om man behöver hjälpen.

Om du ska prova på bettlöst tycker jag nog du ska testa på ridbanan först, eller i någon hage (inhägnat iaf). Säkrast så i fall hästen inte lyssnar tillräckligt på det.
Lyssnar hästen bra och trivs på det så visst kan man hoppa bettlöst :)

Senast ändrad av en moderator:

Idrus skrev:
Ja, men det är en bit bort också. Å dessutom så kanske inte alla har råd ??

Läste du mitt inlägg övht???

Jag citerar inlägg nr:9

Då letar man upp en.

Men vardaglig skolning, dvs dressyr ridning klarar nog vem som helst av.
Men för att allt ska bli bra behöver man rida för instruktör ibland, och denne behöver ju inte vara utbildad, men gärna ha lite kött på benen.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 217
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
513
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 239
Senast: dukie
·
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad vill han ?
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur