I
Idrus
Hej, vad ska jag ha för Bett till en STARK travare ??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Idrus skrev:Hej jag har ett rakt bett, vet ej om det heter stång bett? Men direkt man försöker ha långa sticker hon iväg typ. Hon bara drar iväg, svårt att få stop på henne.![]()
Idrus skrev:Men om man inte har tillgång till nån tränare då ???
Rebeccah skrev:Min herre var också jättestark när jag fick honom, och hård som betong i munnen. - och istället för att sätta på utrustning, tog jag av. Jag red med hackamore, repgrimma eller träns utan nosgrimma och tredelat. Mjuk i handen och eftergift direkt när han gjorde rätt.
Gör mycket övningar då hästen måste lyssna på dig. tex, halvhalter, tempoväxlingar, volter mm. Kolla munnen på hästen, ofta sitter problemet i munnen och i tänderna hos hästen. Kolla också igenom övriga utrustningen, passar sadeln? Tänk också på att inte sitta och dra i munnen, försök göra hästen så mjuk i munnhen som möljugt. För om du sitter och gör förhållningar hela tiden, vad ska du då göra använda dig av vid halvhalter, halter mm? LYCKA TILL! Och ett till tips, TRÄNARE, eller någon annan duktig som kan se på när du rider och korrigera fel mm.
Polly_Mulle skrev:Det finns tränare i hela landet... så det köper jag inte!
Rebeccah skrev:Min herre var också jättestark när jag fick honom, och hård som betong i munnen. - och istället för att sätta på utrustning, tog jag av. Jag red med hackamore, repgrimma eller träns utan nosgrimma och tredelat. Mjuk i handen och eftergift direkt när han gjorde rätt.
Gör mycket övningar då hästen måste lyssna på dig. tex, halvhalter, tempoväxlingar, volter mm. Kolla munnen på hästen, ofta sitter problemet i munnen och i tänderna hos hästen. Kolla också igenom övriga utrustningen, passar sadeln? Tänk också på att inte sitta och dra i munnen, försök göra hästen så mjuk i munnhen som möljugt. För om du sitter och gör förhållningar hela tiden, vad ska du då göra använda dig av vid halvhalter, halter mm? LYCKA TILL! Och ett till tips, TRÄNARE, eller någon annan duktig som kan se på när du rider och korrigera fel mm.
Idrus skrev:Ja, men det är en bit bort också. Å dessutom så kanske inte alla har råd ??
Då letar man upp en.
Men vardaglig skolning, dvs dressyr ridning klarar nog vem som helst av.
Men för att allt ska bli bra behöver man rida för instruktör ibland, och denne behöver ju inte vara utbildad, men gärna ha lite kött på benen.