Sorbe

Trådstartare
Nu hade jag tänkt att prova ett bett med fasta ringar till hästen. Han går vanligt vis med lösa ringar och är väldigt känslig, så tänkte prova något nytt nu, tror han skulle gilla det.

Har tittar runt på egg/muffbett (samma sak?) och tycker att alla i mässing är med små bettringar? Vad är det för skillnad egentligen?

Hästen har redan rätt stort huvud, med små bettringar kommer det ju bara se ännu större ut! :rofl:

Sv: Bett.

Jag upplever det smo att de små ringarna har väldigt mycet lättare för att halka in i hästens mun om de flipprar med bettet lite grann. Problemet är ju att bett-tillverkarna gör bett i 10,5 och neråt med ringar anpassade för shttisar och inte större ponnyer/hästar... :smirk:

Utöver det gör nog inte storleken någon skillnad, jag tycker bara att större ringar är snyggare man har inte lyckats hitta det ännu...

Jo, jag tycker också de normala ringarna är snyggare än de mindre, är också lite rädd att det skulle åka igenom munnen eller nått. Har hittat ett tredelat eggbett i mässing på en internetsida, ska leta om jag hittar någon ute i en affär.

Köpte ett tredelat eggbett i mässing på Sharpman, i stl 10.5. Tyckte dom ringarna var stora, jämfört me andra dom andra ringarna jag har på mina 10.5or. Ser dumt nästan dumt ut på min B-Ponny.. Sen vet jag att det finns på Ekohallen, det var inte riktigt guldfärgat utan gulare/ljusare :D Sen har jag för mej att sprenger har?

har också tänkt att testa eggbett men vill gärna ha koppar tredelat, och då måste det bli ett med en kopparrulle i mitten, men ja vill egentligen ha ett sweet iron…

jag tycker att det är tvärtom med stora eller små ringar – hade jätte svårt att hitta ett vanligt
3-delat bett i st. 95 el 105 till lillen med små ringar (annars passar inte tränset) tog typ en månad – tillslut fick jag köpa ett 2-delat :mad: ska jag köpa ett äppelbett till honom (hoppas att det är små ringar) :banana:

Globus har ju rätt många olika bett, kollat där?

Jag ska hålla utkik när jag är ute och letar själv!

Endel westernbett har betydligt större ringar. Kanske kan passa? Annars trivs många hästar med känsliga munnar bra med fasta ringar så det är värt att prova.

Det är fasta jag ska ha, men det jag är förvirrad över är storleken på ringarna! ;)

Ubble var tokkänslig för bett, fick köpa en tredelad muff-bridong, funkade prima. Det kanske är såna du har sett därav små ringar?
Jag vill eg. helst ha fasta ringar på betten, men Wille är av annan åsikt :cool:

Nä, det står att det är eggbett eller muffbett. Vad är det för skillnad på det egentligen? Bara namnet?

Som jag har fattat det ja, bara namnet. För dom ser ju likadana ut.
Men mindre ringar brukar oftast vara bridonger, mina bridonger ser ut så!

jag läste någonstans att små bettringar gör bettet skarpare än stora ringar:confused: tvivlar på att detta är sant.

Jag sökte lite på google på muffbett och på eggbett men det kom i stort sett upp likadana bett så jag kan tänka mig att det faktiskt är samma sak.

sökning på Muffbett:
http://images.google.se/images?q=Muffbett&hl=sv

Sökning på Eggbett:
http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&lr=&q=Eggbett

Köpte förersten ett tredelat eggbett igår och dom ringarna är väldigt stora. Bettet va dessutom tjockare än ett tredelat med rörliga ringar...:cool:

Senast ändrad av en moderator:

De med små ringar är bridonger. Ska du testa ett med fasta ringar kan jag rekomendera detta, det är väldigt trevligt.
10006.jpg

Jag ska ha ett i mässing, de där går ju inte att matcha!

Och jag letar inte efter ett bridong, de jag har hittat med små ringar ÄR egg/muffbett!

Har också bara sett tredelade eggbett med små ringar! Har däremot sett tvådelade med normala ringar, men antar att du ska ha tredelat!

Men om du inte hittar med normala ringar så kan du ju köpa ett med små ringar, dels för att se att hästen trivs med det och hästen kanske ser bättre ut i bettet än vad du tror!;)

Ja! Precis, alla tredelade är med små ringar och de tvådelade har normalstora ringar! Varför kan ingen ha ett tredelat som är precis som det tvådelade fööör?

Jaha du, det undrar jag också.
Men min häst är "bara" d-ponny så då ser inte så dumt ut.:p

Men man borde typ fråga bettillverkarna varför dom gör så och fråga ifall dom kan göra mässing-eggbett med normala ringar!:idea:

Ja! De kan få specialgöra ett bett till mig bara för att jag ringer och klagar! ;) Då ska jag nog härma Pessoa och också ha mitt namn inristat i ringarna!

Hehe, ja det får du göra! Ett tredelat eggbett med Normala ringer i mässing och så får du rista in Sorbe i kanten av bettet.(eller ditt riktiga namn);)

Du kanske blir känd för ditt bett eftersom inga andra bettillverkare har ett sån bett!:idea:

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 849
Senast: villhöver
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 244
Senast: starcraft
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 342
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 530
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka