• Träning
  • Trådstartare Trådstartare EQL
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 241
E

EQL

Någon som har nåt tips på ett bett som kan ersätta ett vanligt tredelat tränsbett.
Det ska vara pyttelite starkare men inte mycket, ska rida med det i markarbete och så. Ej i hoppningen då har jag ett annat bett.

Sv: Bett!

Någon speciell anledning till att du behöver ett annat bett?
Lite starkare? Varför/till vad? :P
Hade nog jag velat veta om jag kunde lite mer om olika bett och kunde tänkas svara. ;)

(EDIT: Ser att dset är till markarbete, men varför starkare där, menar jag:))

Tvådelat? Odelat?

Annars får man gå på bett med andra typer av inverkan, typ gag eller stångbett, men då kanske det inte är pyttelite skarpare bara.

Kanske nåt odelat?

Hur är det att rida på tredelat eggbett?

Jag rider min häst på ett två delat med parerstänger i hoppningen. Det har i princip samma verkan som ett D-bett/eggbett, iom att ringarna inte kan rotera. Lite skarpare än ett vanligt, som i dressyr och markarbete fungerar väldigt bra på min häst.

Om du rider ponny vet jag inte hur det är godkänt för tävling.

Edit: Såg nu att det inte var ett bett för hoppningen du sökte, men jag tipsar ändå om det bettet ;)

Senast ändrad:

Jag rider på vanligt tre-delat idag men jag provade ett tredelat eggbett när jag va o tränade sist och han gick jätte bra på det, så nu ska jag köpa ett sånt. Det är ju inte mycket starkare men det blir ändå lite skillnad :)

att testa för skoj skull om de redan funkar är väl en ganska dålig anledning?:crazy:

Hon går okej med det men det är inte optimalt. Jag skrev inte att hon går bra med tredelat eller hur? :smirk:
Det är ju förresten bara bra att prova runt på nya bett.

Jag skulle inte rekomendera ett odelat omdu vill ha ett skarpare... 3delt d-rings bett kanske? det fungerar minimalt skapare på min pålle än ett vanligt 3delat.

Okej! Men det är inte mycket skarpare då, för det vill jag inte ha. :p

att testa för skoj skull om de redan funkar är väl en ganska dålig anledning?:crazy:

Vissa förespråkar ju att man ska variera betten för att undvika skador i munnen och så:P Fast det behöver kanske inte vara skarpare för det och bör kanske vara bett som påverkar helt andra delar av munnen än de andra man använder.

Bara en tanke. :)

Stångbett skall ara en bra ariation mot tredelat med tanke på "hästmunnen". Och det är ju lite skarpe ockå...

hs_40367_200.jpg

500066.jpg

Liknande trådar

Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
981
Senast: skogaliten
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka