_Skifting_

Trådstartare
Hej.. jag har hittat en jätte trevlig shettiskile Som jag ska köra lite osv. Han skall även användas till lektionsveksamhet.
Han är ganska sävlig. Inte slö, men inte spec. mycket turbo heller.. :angel:
Perfekt till mig som är nybörjare inom körning med andra ord.
MEN!! Han har problem med bett. han gillar dom inte (sedan han blivit dåligt hanterad tidigare i livet). accepterar dom helt enkelt inte i munnen. Han är körd i enbart grimma och det har funkat kanon, men det känner jag inte känns så säkert för mig. vill ju ha nödbromsen osv.
Finns det kke något bra bett som man kan försöka vänja honom vid att ha?? Eller det är bara bettlöst som funkar?
Hur pass bra inverkan har ett kapson..
eller ett sidepull??
(Gå in på hööks.se och sök på "sidepull" och "läderkapson")
eller jag läste i en annan tråd om en som bara har remontgrimma (nosremmen) och fäster tyglar/tömmar i.. Ngn annan som testat det?? men kan man då bara skaffa en lös remontgrimma (typ som man har på isis) och "hänga" på huvudet?? Man har ju ingen käkrem osv då.. Men om man köper att träns med remont så kommer ju sidstyckena att hänga och slänga ut med sidorna ju.

Dilemma!! Hjälp mig!! Akut. Skall bestämma mig snart, men velar pga detta.

Tack på förhand

Sv: bett??

Det första jag tänker på är ju hackamore, men det är ju frågan om det finns i shettisstorlek? Ingen aning.. Har du testat med nåt riktigt tunt/smalt bett? Annars är det ju nån form av bettlöst som sagt, men jag har själv bara använt hackamore..

Ang. din sista fundering med sidstyckena så har jag ett förslag.
Köp ett komplett träns med remontgrimma, ta loss sidstyckena som ju sitter med vanliga spännen och dom stroppar som blir kvar på nackstycket tejpar du helt enkelt fast på nackremmen till nosgrimman,när du provat in rätt storlek tar du med tränset till närmsta skomakare och ber honom att sy fast stropparna i remmen så sitter det kanon sen.:idea:

Tycker det låter som ett sidepull skulle kunna vara något för er. Remontnosgrimma funkar men åker snett ibland (går att lösa om man sätter en rem före ganaschen. Ska själv köpa ett i framtiden från http://home.swipnet.se/karinshastkollektion/ då hon har cob som min häst har och gör även mindre eller helt måttbeställt.

Gillar inte det som hööks har för sidstyckena ligger nära hästens ögon. Utan föredrar de typ Lindell eler vad de heter

Det första jag tänker på är ju hackamore, men det är ju frågan om det finns i shettisstorlek? Ingen aning.. Har du testat med nåt riktigt tunt/smalt bett? Annars är det ju nån form av bettlöst som sagt, men jag har själv bara använt hackamore..

jag har ju inte ponnyn än, så jag har inte kunnat testa något alls än.. Men om man har ett riktigt smalt bett, blir inte det j*vligt skarpt??
Men mina erfarenheter med hästar som krånglar med munnen så har ett välvt stång bett funkat.. ett med vanliga eller fasta ringar då.. inte skänklar.. Hur tror du om det??

Tycker det låter som ett sidepull skulle kunna vara något för er. Remontnosgrimma funkar men åker snett ibland (går att lösa om man sätter en rem före ganaschen. Ska själv köpa ett i framtiden från http://home.swipnet.se/karinshastkollektion/ då hon har cob som min häst har och gör även mindre eller helt måttbeställt.

Gillar inte det som hööks har för sidstyckena ligger nära hästens ögon. Utan föredrar de typ Lindell eler vad de heter

men man kan ju ge sig på att sy om en remontgrimma kke till ett sidepull?? Eller skulle det vara helt hopplöst?? Jag personligen tyckte dom på hemsidan du länkade till var extremt fula... :angel:
Har du ridit med bara remontgrimma?? Hur kändes det?? Förutom att det halkade.. det kan man ju göra ngn fiffilurare på..
Tack för svaret för övrigt..

På min dam funkade det inte bättre än med en vanlig grimma. Repgrimman funkar bättre men det skulle jag nog inte köra med om man inte kände någon som är duktig att knyta grimmor och kan sätta dit ringar på nosdelen. Har en fundering men vet inte om det skulle funka om man gjorde en omvänd monty robertsgrimma. Dvs man tar ett band/rep under grimman som går under huvudet och de går ut genom sidoringarna och man fäster tyglarna i dom. Gäller dock att ha ett band/rep som ger snabb eftergift.

Ett annat billigt sätt om man har gammla engelska nosgrimmor hemma är att köpa en Muserola (järn till kapson) som man sätter i sin engelska nosgrimma. Dock är det lite pyssel att sprätta sömmar och sy och stoppa. De finns bla på http://www.arsequitandi.se/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka