Kicki_83

Trådstartare
Hej! Jag har en fjordvalack på 9 år. Han är väldigt stark. Rider nu på tre delat träns bett men tycker ändå att jag får dra honom onödigt mycket i munnen för att han ska ta det så lungt ja vill. Vad tycker ni jag borde testa för bett? har även ett Pelhambett som jag red på förut då gick han bättre men nu vet ja ju inte hur man ska sätta i hop det med tränset igen *pinsamt* Jag brukar rida på ett par tyglar så dom ska ja ju sätta fast i läder remmarna som sitter mellan dessa två ringar men vilken av ringarna ska man sätta sidostyckena i. Tycker ja har testat allt men allt ser konstigt ut! Hittar ingen bra bild på det heller så ha ser hur det ska va! Ska ja försöka få till pelhambettet eller prova ett annat? //Kicki!

Sv: Bett!

Be någon som kan.
Fjordingar är ett gissel.. har själv haft en kille som var väldigt stark.
Köpte ett bett på hööks som fungerade bra, ett kombinationsbett, där har du tyvärr lite gagverkan vilket kan vara tråkigt på en fjording, det var väl ända nackdelen.
Men man bör vara ganska kunnig då de är skarpa, men rider du på pelham så har du nog koll.
Annars prova hackamoor, inget i munnen kanske är lösningen.

Du kanske ska fundera varför han är så stark?

Han kanske har ont i munnen? Kollat tänderna? ouppfostrad? osv osv

Be någon som kan.
Fjordingar är ett gissel.. har själv haft en kille som var väldigt stark.
Köpte ett bett på hööks som fungerade bra, ett kombinationsbett, där har du tyvärr lite gagverkan vilket kan vara tråkigt på en fjording, det var väl ända nackdelen.
Men man bör vara ganska kunnig då de är skarpa, men rider du på pelham så har du nog koll.
Annars prova hackamoor, inget i munnen kanske är lösningen.

Varför skulle fjordingar vara starkare ller inbringa mer problem än andra raser? Hästen blir väl inte stark bara för att den tillhör en viss ras? Gagverkan är tråkigt på alla raser, varför skulle effekten på en fjording skilja sig från effekten på andra hästar?:crazy:

I övrigt tror jag som föregående talare att TS tjänar på att ta reda på anledningen. Oftast handlar det antingen om att hästen har ont någon stans eller att den helt enkelt inte accepterar bettet på rätt sätt. Dressyr är min lösning på det problemet. ;) Fast det är förtås lätt att säga och svårare att genomföra... Tålamodskrävande men oftast den bästa medecinen, förutsatt att hästen inte har ont. :)

Nu e det ju sähär...kanske ja skulle sagt från början...att LillPojken är inte så hela tiden. Inte när vi rider på ridbanan eller så. Men när vi e i skogen Och inte när vi rider bortåt men bara vi vänder hemmåt och har kommit en bit hemmåt så blir han piggare och får bråttomt hem. Och kan då bli het och väldigt framåt och rädd för lite allt möjligt. Och ja gör halvhalter å så får att få bättre kontakt med hans mun men jag tycker inte att han bryr sig riktigt om det. Sen kanske det inte är bettets fel men då kan väl nån tipsa mej om något annat bra ja kan göra för att få honom lugnare på hemvägen.

Nu e det ju sähär...kanske ja skulle sagt från början...att LillPojken är inte så hela tiden. Inte när vi rider på ridbanan eller så. Men när vi e i skogen Och inte när vi rider bortåt men bara vi vänder hemmåt och har kommit en bit hemmåt så blir han piggare och får bråttomt hem. Och kan då bli het och väldigt framåt och rädd för lite allt möjligt. Och ja gör halvhalter å så får att få bättre kontakt med hans mun men jag tycker inte att han bryr sig riktigt om det. Sen kanske det inte är bettets fel men då kan väl nån tipsa mej om något annat bra ja kan göra för att få honom lugnare på hemvägen.

Det är inte alls så konstigt att han blir "starkare" hemmåt. De flesta hästar får lite mer brottom när de vet att man är på väg hem.
Du kan försöka att hålla honom sysselsatt med någon övning eller nått sånt så att han glömmer bort att ha brottom.
Lycka till!:)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 339
Senast: tuaphua
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 341
Senast: Gimlan
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka