Thunder

Trådstartare
Har ett fullblod som är lite känslig i munnen. Just nu har jag ett 3-delat gummibett på henne .. Men jag fick en tanke, borde inte ett rakt gummibett vara snällare ? Eller jag är kanske ute och cyklar ..

Sv: Bett ?!

Båda dessa bett är väl ungefär lika "snälla", men det beror ju på om hästen trivs bäst på 3-delat eller rakt :)

Har du provat Nova bett? Brukar funka riktigt bra till känsliga hästar. Det är ett rakt bett i silikon och är lite böjbart, väldigt milt bett.

Sök på Novabett här eller googla så hittar du bilder

Min hästtandläkare sa att gummi fräter på slemhinnorna, har aldrig använt det själv faktiskt.
Just nu använder jag blandat sidepull (skogen) rakt bett (vid enklare arbete) och tredelat när jag rider för tränare då han lystrar bättre på detta. Men sen är det såklart olika. Jag själv röstar för smala bett , gärna fasta ringar och raka

Min hästtandläkare sa att gummi fräter på slemhinnorna, har aldrig använt det själv faktiskt.
Jag tror att h*n menar att det kan ge friktionsskador (brännskador), inte att det fräter... ;)

Innan jag köpte gummibett så hade jag mycket smala och tunna bett, men hon gillar gummibettet jätte mycket

Min vetrinär gav mig det rådet

På vilka grunder?

Gummibett är ganska tjocka och klumpiga, kanske inte förstavalet för en känslig, kanske liten fullblodsmun i normala fall.

Vad händer om du lägger in ett tunnt, vanligt tränsbett? Provat oledat?

Hur är det med storleken på de bett du provat, hur har de passat?

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
499
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 497
Senast: skiesabove
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 234
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband