Sv: Bett

Jag rider på ett 3-delat fullcheek, mest för att jag inte gillar rörliga bettringar och så tycker jag att det är snyggt:D
Hästen är okomplicerad i munnen så jag väljer bett efter min egen smak, vill att bettet ska ligga still.

Ponnyn:
*Hackamore

Hästen:
*2-delat tränsbett
*2-delat fullcheek

Varför? För att hästarna funkar bäst på dessa bett! ;)

I hoppning och klättring i backar rider jag på rakt pelham med två tyglar. Detta är för att damen jag rider är otroligt het och stark och drar med mig på vanligt bett.
All övrig ridning sker på tre delat bridongbett med små ringar, passar oss bra. Har testat några olika bett.
Kan ibland om vi bara ska skritta rida på hackamore, hon gillar dock inte det i markarbete.

Bild kommer när jag orkat ta.

Waterfordbett/kulbett, i kombination med S-hackamore med repnosdel och kedja under hakan. Två tyglar.

Anledningen: Det är efter mycket provande och trixande och fixande den betsling herrn trivs på och fungerar på. Målet är att byt ut waterford mot tredelat men där är vi inte en.

Beroende på dagsform och gångart etc kan jag välja om jag vill ha 50 - 50 bett & hack, eller mer av det ena eller mindre av det andra. Eller för den delen rida på enbart bett eller enbart hack.

Jag föredrar tredelade muffbett, men om hästen inte trivs med det så väljer jag självklart ngt annat (men hittills har mina hästar funkat kanon på det bettet). Tycker att de tredelade ligger bättre i munnen på hästarna än tvådelade, och är lite emot rörliga ringar.

-Tredelat tränsbett: det är enkelt, relativt snällt och hästen lyssnar bra på det
-Rakt gummibett med parerstänger (fullcheek): snällt och ger lite "svänghjälp" när det krävs. :angel: Ligger stabilt i munnen.
-Rakt pelhambett, två tyglar: två tyglar för att jag kan strunta i stången och låta den hänga, men jag vet att den finns där om jag behöver den. Hästen trivs ganska bra på det och tack vare kedjan hänger hon sig inte på och "fuskar" som hon kan göra med andra bett.
-Bettlösa alternativ som sidepull och ponnyhack: för att hon trivs bra på bettlöst också, för att munnen ska få vila från bett ibland.

6 årig valack, nyss in riden rids på vanligt 2-delat men ska köpa ett 3-delat, tycker det känns bättre, får kolla vad han tycker om det förstårs

8 årigen rids på rakt bett när hon blir stark, skulle vilja prova ett kwimbelkvick(Stavning?) men hon är ju som sagt stor i munnen(150mm) och har ett 2-delat också, vill ha ett 3-delat, letar för fullt efter ett:)

Tredelat syntetbett eller kandarstång med tvådelat eggbridong när jag rider dressyr.
Tvådelat mässingsfullcheek när jag rider ut samt kimbelwick när jag hoppar (händer typ 3ggr/år). Rider med dessa för att det fungerar bäst för oss :p

Dressyr och markarbete: 3-delat tränsbett från sprengler som ska vara bättre än andra bett av någon anledning.

Uteritt :Rakt gummipelham delta eller 2 tyglar beroende på humör.

Varför jag rider med 3-delat vid dressyr är för att jag vill att han ska vara känslig för hjälperna och därför väljer jag ett snällt bett. Ute bryr han sig inte hur mycket jag än drar i tyglarna om jag rider på tränsbett (detta gäller även i skritt) så då betslar jag upp. Han lyssnar mer med pelhamet och blir lättare att kontrollera vilket gör det mycket roligare att rida ut.

Kanske ska svara exakt på vad jag med använder :angel:

Rakt pelham:Används bara ibland vid hoppning, & dressyr. Rider det med 2 tyglar jämnt & ständigt, killen lyssnar bra på de, sen att de är en säkerhet med hävstången.

Mylers pelham (tungfrihet):Används vid både hoppning & vanlig träning. Jämnt med 2 tyglar även här. Nog det bästa bettet jag har, ett jättebra hjälpmedel för både mig & hästen att rida på, sen att de ligger så bra i munnen på han. Och att han tivs bra på det.

Kimblewick: Används oftast i hoppning, då han kan bli stark.

Har även, 2-delat med kopparrullar, 2-delat, 3-delat muff-bridong. Syntet 3-delat. Rakt bett på ingång. De här betten har jag ofta o byter av med. Tex om jag rider ut väljer jag hellre ett 3-delat än pelham. Likaså skritturer. Men rider mer & mer på "enkla" bett idag. Då jag hålller på att betsla ner. :grin:

:love: De bästa bett jag någonsin har ridit min häst på var ett Nathe bett. Men "tränarn" sa att de bara kunde gå bra någon månad på det bettet sen helt plötsligt kanske inte trivas allos på det. Så ville inte lägga de pengarna på det då.

Min dam rids på hackamore, tidigare ponnyhack men numera S-hack.
Varför använder jag hackamore? för att hästen är betträdd (träning pågår men går sakta och försiktigt fram) sen travet, och hon trivs & går bra på hackamore (= ingen anledning att rida på annat, utom för att prova om det funkar).

Intressant...

Jag har precis samma problem med mitt varmblod. Han blir livrädd om han slår i bettet i tänderna, både vid tränsning och ridning, så man får vara väldigt försiktig. Har beställt ett hack. och hoppas innerliggt det fungerar. Har även tänkt prova ett fullcheek eftersom det ligger lite mer still och ger stöd.

Vad är egentligen ett egg-bett? Är det när det är fasta ovala ringar?

Eggbett = muffbett = bett med fasta ringar. Varför krånglar folk till det, jag säger bara fasta ringar :)

Min 4-åring rids sedan ett tag tillbaka på ett tvådelat, anatomiskt Shiresbett med fasta ringar och tejp runt leden. Han vill ha tejpen där, så är det bara. Han gillar inte direkt "tejpsmak" första gången det sätts i munnen nytejpat men med en sockerbit (som han alltid får vid tränsning) så suger han fint på det sen. Rider med det 3 gånger sedan byts tejpen. Utan tejp blir hästen spänd och visar tydlig ovilja mot bettet.

Här är hela tejpat, nu tejpar jag bara mitten rätt smalt.
PICT0885.jpg

intressant.. har aldrig hört talas om att man tejpar bettet, är det vanligt? hur kom du fram till att
hästen ville ha/skulle trivas i det?:)

Rider just nu med 3 delat Happy Mouth (stavning) , rider ibland också på vanligt 3 delat o 3 delat med kopparrulle.

Rider på lite olika bett, min (läs:hästarnas :p) tandläkare sa att jag ska skiffta mellan minst tre olika så att inte bettet ligger på samma ställe. Så jag har några som jag bara brukar använda ibland t.ex. Kimblewick, kandar, raka bett och lite allt möjligt.

Men annars är det:

6-årig ponny - Vanligt tredelat och hackamore. För hon trivs egentligen bättre på hackamore, men får inte tävla på det.

3-årig häst- Osäker på om det är två eller tre delat, men jag tror att det är tredelat :p

9-åring - Gag bett, sweet iron pelham och vanligt tredelat. Har starkare i hoppningen för att han blir helt galen ;) Men vanligt annars.

13-åring - Rakt gummi peham, vanligt tredelat och tredelat med lite böjd mittendel. Har pelhamet om jag hoppar ute för att han blir så stark, det tredelade med böjd del om jag hoppar i ridhus för att han inte blir lika stark. Vanligt tredelat i dressyren.

Rider ut och hoppar med jaktkandar och dressyr med vanligt rakt tränsbett och ibland kandar. Hon har tydligt visat att hon inte gillar delade bett.

intressant.. har aldrig hört talas om att man tejpar bettet, är det vanligt? hur kom du fram till att
hästen ville ha/skulle trivas i det?:)

Min tränare som tipsade när en annan häst skulle gå över från syntetbett (hade så dåligt förtroende för bettet så första åren var hon bara ridbar på det). Dvs att linda ett vanligt bett med rejält med tejp och linda mindre och mindre tills hästen vant sig. På henne räckte det dock med att byta till ett metallbett hon trivdes med när vi ridit ihop oss såpass bra att hon litade på min hand och min ridning.

Tiger gick först på tredelat med parerstänger eftersom han gapade med tvådelat och inte stängde munnen om rakt (ej heller nova). Och jag vill helst inte exprimentiera för mycket med unghästar så då fick han det tredelade och vi filade på det i 1 år. Som ung var han vääääldigt känslig i munnen och trillade in med nosen bakom lod mest hela tiden. Hela två första "ridomgångarna" (vår som 3 åring och sommar som 3 åring med 2 mån vila mellan) gick åt till att få fram och upp nosen, VARJE steg typ.

Sen gick det bättre under våren som 4-åring men fortfarande tyckte jag att jag inte fick något riktigt sug framåt till bettet. Han vågade liksom inte riktigt länga ut överlinjen kändes det som. Och eftersom jag gillar tvådelade (anatomiska) och har märkt mycket positiva grejer just på den punkten (våga länga ut och lita på handen ist för att växla mellan att trilla bakom hand eller bita sig fast och hela tiden vara väldigt svåra att få avslappande och lösgjorda med framåttänk och framåtsug till handen pga känslig munn och felande sampel) så testade jag igen med detta bettet (som han tidigare bara gapat av).

Han blev helt annorlunda i kroppen redan direkt från övergången från tredelat till tåvdelat, mycket lättare att få ut överlinjen och få honom avslappnad. Men eftersom jag märkt att han gillade när bettet låg still så tejpade jag bettet redan efter någon ridtur för att se vad som hände då han fortfarande var väldigt "gapig" och tjafsig med det tvådelade i skritt, när man kortade upp tyglarna o liknande. Men känslan i trav o spec galopp var så mycket bättre! Med tejpen försvinner nästan all den här "gapigheten", jag antar bettet inte kan vika sig lika mycket (eller det kan inte det när man har lindat det, det känner man) och på så vis inte störa honom så mycket.

Ett tag nu nyss envisades jag med att rida utan tejp en dryg vecka inkl en dressyträning. Vilket inte funkade. Det ledde ist till att han som tidigare gjort fläckfria övergångar började stå emot och spänna sig massor samt bli ostadig i formen rent allmänt. Så jag gick till baka till tejpen och hästen sa klart och tydligt "Ja tack!". Så nu får han gå med det tills vi kommit längre i bettaccepterandet ;)

Jag är bäst på att skriva korta svar :angel: Men jag ser till helheten och till mina tidigare erfarenheter av div konstiga hästar och försöker fundera ut vad min lilla skulle tycka om.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
234
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka