Sv: Bett
intressant.. har aldrig hört talas om att man tejpar bettet, är det vanligt? hur kom du fram till att
hästen ville ha/skulle trivas i det?
Min tränare som tipsade när en annan häst skulle gå över från syntetbett (hade så dåligt förtroende för bettet så första åren var hon bara ridbar på det). Dvs att linda ett vanligt bett med rejält med tejp och linda mindre och mindre tills hästen vant sig. På henne räckte det dock med att byta till ett metallbett hon trivdes med när vi ridit ihop oss såpass bra att hon litade på min hand och min ridning.
Tiger gick först på tredelat med parerstänger eftersom han gapade med tvådelat och inte stängde munnen om rakt (ej heller nova). Och jag vill helst inte exprimentiera för mycket med unghästar så då fick han det tredelade och vi filade på det i 1 år. Som ung var han vääääldigt känslig i munnen och trillade in med nosen bakom lod mest hela tiden. Hela två första "ridomgångarna" (vår som 3 åring och sommar som 3 åring med 2 mån vila mellan) gick åt till att få fram och upp nosen, VARJE steg typ.
Sen gick det bättre under våren som 4-åring men fortfarande tyckte jag att jag inte fick något riktigt sug framåt till bettet. Han vågade liksom inte riktigt länga ut överlinjen kändes det som. Och eftersom jag gillar tvådelade (anatomiska) och har märkt mycket positiva grejer just på den punkten (våga länga ut och lita på handen ist för att växla mellan att trilla bakom hand eller bita sig fast och hela tiden vara väldigt svåra att få avslappande och lösgjorda med framåttänk och framåtsug till handen pga känslig munn och felande sampel) så testade jag igen med detta bettet (som han tidigare bara gapat av).
Han blev helt annorlunda i kroppen redan direkt från övergången från tredelat till tåvdelat, mycket lättare att få ut överlinjen och få honom avslappnad. Men eftersom jag märkt att han gillade när bettet låg still så tejpade jag bettet redan efter någon ridtur för att se vad som hände då han fortfarande var väldigt "gapig" och tjafsig med det tvådelade i skritt, när man kortade upp tyglarna o liknande. Men känslan i trav o spec galopp var så mycket bättre! Med tejpen försvinner nästan all den här "gapigheten", jag antar bettet inte kan vika sig lika mycket (eller det kan inte det när man har lindat det, det känner man) och på så vis inte störa honom så mycket.
Ett tag nu nyss envisades jag med att rida utan tejp en dryg vecka inkl en dressyträning. Vilket inte funkade. Det ledde ist till att han som tidigare gjort fläckfria övergångar började stå emot och spänna sig massor samt bli ostadig i formen rent allmänt. Så jag gick till baka till tejpen och hästen sa klart och tydligt "Ja tack!". Så nu får han gå med det tills vi kommit längre i bettaccepterandet
Jag är bäst på att skriva korta svar

Men jag ser till helheten och till mina tidigare erfarenheter av div konstiga hästar och försöker fundera ut vad min lilla skulle tycka om.