• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Donna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 727
D

Donna

Jag rider min häst på vanligt tudelat tränsbett. Köpte ett sk. äppelbett från h**ks, men tycker inte det varken smakar eller luktar äpple. Någon som har någon erfarenhet av dessa eller liknande? Hon (hästen) går bara runt med bettet i munnen, grejjar inte med det eller något. Tänkte då att ett bett som smakar lite kan stimulera hennen till att suga mer på det och söka sig nedåt.. Men jag är verkligen kass på det här området så.. nån som vet?

Iallafall, så tänkte jag prova tredelat, eftersom hon ofta slår dövörat till på det tudelade. Då köpte jag ett på h**ks, som var av någon sweetiron metall eller något annat skumt som tjejen där tyckte var bra, för det stimulerade salivet osv..

Vet inte riktigt vad min egentliga fråga är, bara vill veta om någon har något bra tips om dessa bett?? :confused:

Sv: Bettankar

Jag tror inte bettet är problemet, du säger att hon bara går runt med bettet i mun... Visar hon inte obehag för betten så är det nog för att hon inte jobbas hon inte suger på bettet.
Aktivera henne och få henne att jobba med hela kroppen, bakifrån och fram så tror jag hon blir mer stimulerad.

Jag har bara haft henne i en månad, jag är fodervärd. Hon har nog aldrig i hela sitt liv jobbats, så hon är nog väldigt ovan. (hon är 13) Vill få henne att tycka det är kul och få henne intresserad av bettet över huvudtaget. Jag tror /vet att hon enbart slängridits någon gång då och då förrut, ingen som ägnat henne tid. Hon har dessutom skador i länden och ena bakbenet som jag håller på att reda ut, så hon jobbar ju inte bra med kroppen heller...

Vilken effekt ger det tredelade gentemot det tudelade tränsbettet?

Ett tredelat ligger oftast bättre i munnen än ett tvådelat, är dessutom mer rörligt så hästen får mer att greja med i munnen.

Järn, koppar, mässing är material som sägs stimulera salivutsöndring och "smaka" godare.

okej.. ja, men det är något sånt grejs jag köpt.. Man kan ju alltid testa och se.. right?

Testa kan man alltid göra.

Men vissa hästar tuggar inte och grejar med bettet alls, det är inget fel i det. Hästen behöver inte skumma om munnen för att det ska vara "rätt".

Jag har alltid heft tvådelat till mina hästar eftersom det ska vara det mildaste MEN det stämmer faktiskt inte, ett tredelat är egentligen mildast för det ligger bäst i hästens mun, ett två delat ställer sig så här: ^ rakt upp i hästens gom och kan skapa ett obehag. Jag rider min valack som är väldigt känslig i munnen på ett tunt 3-delat. mittendelen är i koppar och resten i sweet iron-metall. Han trivs kanon på detta och suger på bettet och gapar frivilligt vid tränsning nåt som han inte alls gjorde på det vanliga bettet.

Det är nog ett sådant jag köpt.. Nån ny grej på h**ks är det..

"Sötmalm med rundad mittdel i koppar"

Ska bli intressant att se hur det funkar!

Liknande trådar

Dressyr Pållen har stått i 2 år p.g.a. skada och är nu under igångsättning. Han har smakat på kandaret förr och trivts ypperligt med det. Igår...
Svar
9
· Visningar
3 089
Senast: zanzan
·
F
Utrustning Ridit min blivande 5 åring på hackamore sen hon va 4 år, funkat kals tills nu när hon börjat bli stor å grymt stark. försökt mej fram...
Svar
7
· Visningar
936
Senast: *fia*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V