Betten kvar och vaggor förbjuds

Alltså jag fattar inte riktigt deras motivering till att man inte får tävla bettlöst. Vad är grejen? Att de vill se mer forskning, javisst, men har de fått någon slags indikation på att bettlöst skulle vara skadligt eller sämre på något vis? Sen att de vill ha kontakt ser inte jag som ett argument. Kontakt kan man ju ha på bettlöst också?

Det känns som att de bara konstaterar att "nä det här är förbjudet" utan att själva veta varför :banghead::angel:

Nej den elasticiteten ska finnas i ryttarens armar, inte i tyglarna. Därför är det förbjudet. Precis som @Novali01 skriver så får inte utrustningen påverka eller inverka på hästen. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att det inte är tillåtet!

Fast så jäkla enkelt är det ju faktiskt inte. Man kan ha himla mjuka händer men hästen trivs ändå bäst med vagga, precis som många hästar trivs med gumisnodd på mjuk inspänning medan andra trivs bättre med direkt verkan.

Dessutom påverkar ju all utrustning hästen, jämt....därför har vi olika bett på olika hästar. Det är ju inte en jäkla massa centimetrar vi pratar om.

Hur många av er har sett vaggorna? De gör inte nämnvärt för hårda händer inte...
Nej men det är ju inte det som är grejen? Utan att all sån påverkan inte är tillåten och som jag skrev så har det helt klart en inverkan som man nog kanske har svårt att förstå till man upplever det. Min andra häst är inte alls påverkad av vaggorna.

Fast så jäkla enkelt är det ju faktiskt inte. Man kan ha himla mjuka händer men hästen trivs ändå bäst med vagga, precis som många hästar trivs med gumisnodd på mjuk inspänning medan andra trivs bättre med direkt verkan.

Dessutom påverkar ju all utrustning hästen, jämt....därför har vi olika bett på olika hästar. Det är ju inte en jäkla massa centimetrar vi pratar om.
Öh näe? Har du elasticitet och mjuka händer då har jag väldigt svårt att tro att en HÄST trivs bäst på vagga. Och gummisnodd ska vi inte ens tala om, DET tror jag knappast nån häst trivs med.

Öh näe? Har du elasticitet och mjuka händer då har jag väldigt svårt att tro att en HÄST trivs bäst på vagga. Och gummisnodd ska vi inte ens tala om, DET tror jag knappast nån häst trivs med.

Nu pratar jag om den orangea gummisnodden som sitter på alla longeringsinspänningar. Och jo, de allra flesta har kvar dem på sina inspänningar och jag vet mååånga hästar som vill ha den på. Mina vill inte, dock. Klipper bort den.

Du tror du. Jag vet. Vissa hästar tycker det är väldigt trevligt trots ryttare med mjuka händer och går bättre med det.
Allt är inte svart och vitt. Varför ta bort något hästar trivs med för att någon fått för sig att det är "skarpt" och fult?

Nej men det är ju inte det som är grejen? Utan att all sån påverkan inte är tillåten och som jag skrev så har det helt klart en inverkan som man nog kanske har svårt att förstå till man upplever det. Min andra häst är inte alls påverkad av vaggorna.

Jag har inte alls svårt förstå att vissa hästar blir väldigt annorlunda med vaggor. Som sagt vissa hästar är som
natt och dag med tunga tyglar, en viss nosgrimma, ett visst bett - medan andra inte alls berörs.

Jag var bara nyfiken på hur många som pratar om vaggornas inverkan på hård hand och annorlunda kontakt med handen har sett vaggorna.

Jag var bara nyfiken på hur många som pratar om vaggornas inverkan på hård hand och annorlunda kontakt med handen har sett vaggorna.

Så har inte jag uppfattat vaggornas ev. förtjänst, en hård hand blir säkert lika hård med en vagga, elasticiteten är begränad, jag uppfattade mer att du inte visste varför de var otillåtna så det var bara det jag svarade på.

Du tror du. Jag vet. Vissa hästar tycker det är väldigt trevligt trots ryttare med mjuka händer och går bättre med det.
Allt är inte svart och vitt. Varför ta bort något hästar trivs med för att någon fått för sig att det är "skarpt" och fult?
När jag läser dina inlägg så får jag en bild av att du inte rider alls utan håller på med nån annan disciplin, typ körning. Och för att vara lika kategorisk då, jag VET att vissa hästar har hjälp av vaggor, otillåten hjälp som inte är tillåten i tävlingsridning. Tävlingsrider du alls? Eller är du ytterligare en av de där som vet och kan allt om en form av hästanvändning men aldrig utövar själv?

När jag läser dina inlägg så får jag en bild av att du inte rider alls utan håller på med nån annan disciplin, typ körning. Och för att vara lika kategorisk då, jag VET att vissa hästar har hjälp av vaggor, otillåten hjälp som inte är tillåten i tävlingsridning. Tävlingsrider du alls? Eller är du ytterligare en av de där som vet och kan allt om en form av hästanvändning men aldrig utövar själv?

Men jisses?

Ni tycker olika.

För att jag vill rida LC och det finns bara på ponnytävlingar här. :(

Åh, synd! Häromkring finns massa LC även för stora hästar, allsvenskan Div III går också delvis i LC. Men då förstår jag varför. Du kanske kan förmå din klubb att arrangera LC-klasser, om det blir stort intresse kanske fler klubbar hakar på? :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Världsrankingen toppas återigen av Stockholms-besökaren Isabell Werth. Lite längre ner på listan klättrar svenskarna varsitt steg uppåt...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Bragdguldet gick till golfaren Henrik Stenson. OS-tvåan Peder Fredricson har däremot fortfarande chans på två priser på Idrottsgalan och...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka