Betten kvar och vaggor förbjuds

Åh, synd! Häromkring finns massa LC även för stora hästar, allsvenskan Div III går också delvis i LC. Men då förstår jag varför. Du kanske kan förmå din klubb att arrangera LC-klasser, om det blir stort intresse kanske fler klubbar hakar på? :)

Jag har försökt... men hittills har det tyvärr bara blivit utom tävlan som LC rids på klubben.

Jag har försökt... men hittills har det tyvärr bara blivit utom tävlan som LC rids på klubben.
Det går inte att ställa frågan till distriktet och deras dressyrgren istället?
Önskar man att klubbarna har LC oftare kanske distriktet kan gå in och styra upp det lite tänker jag?Men de behöver ju veta att intresset finns? För inte är det väl bara du? :D

Här i Örebro är det tävlingsmöte varje år med klubbar som ska/vill anordna tävlingar. Vissa får ändra datum och andra kanske ändra klasser, en dialog för att det ska finnas nåt för alla. Och för att tävlingsterminerna ska bli bra och varierande.
Skulle distriktet få önskemål om att det borde finnas en viss klass oftare skulle man säkert gå ut med det och trycka på klubbarna att variera mera.
:)

Det mesta är tradition och oskrivna regler.

Riktigt så illa är det inte såklart det finns säkerligen goda förklaringar till mycket , du visste exempelvis själv inte detta om vare sig vaggor eller bett ( eller inte bettlöst), nu har många alltså inte bara jag förklarat samstämmigt varför och då föll det ifrån din lista över regler i TR som har regler bara för att det är tradition och oskrivna regler.;)
Det kanske finns mer.....:D

Jahaa, ja DET är ju något som blir dumt då. Hmm. Har frågan ställts till förbundet? Ungponnyprogram är inget jag haft koll på.

Ja.
De (förbundet) kan inte förklara varför man inte får starta ungponny som vuxen längre, vi roddade i det i våras när det gick att anmäla men väl på plats fick vi inte starta (och då tillfrågades tävlingsansvarig flera gånger innan vi ens körde dit.)

Ja.
De (förbundet) kan inte förklara varför man inte får starta ungponny som vuxen längre, vi roddade i det i våras när det gick att anmäla men väl på plats fick vi inte starta (och då tillfrågades tävlingsansvarig flera gånger innan vi ens körde dit.)

Fasen vad tråkigt :(

Riktigt så illa är det inte såklart det finns säkerligen goda förklaringar till mycket , du visste exempelvis själv inte detta om vare sig vaggor eller bett ( eller inte bettlöst), nu har många alltså inte bara jag förklarat samstämmigt varför och då föll det ifrån din lista över regler i TR som har regler bara för att det är tradition och oskrivna regler.;)
Det kanske finns mer.....:D

Jag visste inte vad? SvRFs argument? Jo?

Det med oskrivna regler handlade om ryttarklädsel, det framgick ju tydligt i inlägget innan du svarade på.

När det gäller övrig utrustning är ju dressyr-TR det hårdast reglerade, men vill du byta från att diskutera ryttarklädsel till att diskutera annat må du säga till och inte bara tolka ett svar om ryttarklädsel som ett svar om nåt annat =)

Sen är just dressyrTR i stort byggt på tradition, som steg för steg luckras upp och ersätts med mer ändamål. T ex hatt, det finns ingen annan anledning än tradition till hatt i vissa klasser. Nu är det ersatt med en mer ändamålsenlig regel som har säkerhet som syfte och tji hatt. Osv.

Själv tycker jag det är jättebra att bespara barn att få in vuxenryttare på framridningen.

Jag tycker tvärtom, men främsta anledningen låta ungponny starta med överårig ryttare i ponnyklasser är för mig barnen. Att kunna erbjuda ponnyer väl grundutbildade och grundtävlade av vuxna ryttare är positivt. Sen går det att väl grundutbilda utan att tävla, så det är inget supermåste. Men det var fint när det fanns.

Det mesta är tradition och oskrivna regler. Det är tex ingen färgkod på annat än vit krage (och den ryker 2017). Så mer traditionen och gammal vana än att reglerna säger att :)

Jo det har du ju rätt i. Det är väl mest att jag alltid tyckt att det varit en fin, sportslig grej att alla sett i princip identiska ut på dressyrtävling. Att alla ser likadana ut så att bara prestationen är det som räknas. Det är en fin gest i mina ögon, precis som att man hälsar och tackar domaren.
Kanske viktigt att tillägga, jag har inga tvivel om att domarna är fullt kapabla till att döma rättvist trots olika färg på ryttarnas klädsel.

När jag läser dina inlägg så får jag en bild av att du inte rider alls utan håller på med nån annan disciplin, typ körning. Och för att vara lika kategorisk då, jag VET att vissa hästar har hjälp av vaggor, otillåten hjälp som inte är tillåten i tävlingsridning. Tävlingsrider du alls? Eller är du ytterligare en av de där som vet och kan allt om en form av hästanvändning men aldrig utövar själv?

Jag har tävlingsridit i många år. Lite synd att du också tror att andra grenar inte vet något om hästar, bett och händer.
Sedan kan man ju veta om en häst går bättre på något fast man står bredvid och man kan faktiskt veta att en person har mjuka händer ändå.

Jag vet inte varför du fick lust att trycka ner mig för att jag har en helt annan uppfattning än vad du har?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Världsrankingen toppas återigen av Stockholms-besökaren Isabell Werth. Lite längre ner på listan klättrar svenskarna varsitt steg uppåt...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Bragdguldet gick till golfaren Henrik Stenson. OS-tvåan Peder Fredricson har däremot fortfarande chans på två priser på Idrottsgalan och...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31