Bettets inverkan pga nosgrimman??

Sv: Bettets inverkan pga nosgrimman??

:rofl: :rofl: :bow:

CeciliaHeikne: en nosgrimma som är bäst för de flesta hästars munnar/käkar är faktiskt remontgrimman (det grundar jag på att alla tandläkare och andra kunniga hästmänniskor som jag pratat med har sagt det :smirk: ). Sen har jag ingen aning om hur de inverkar på bettet. Men om du tänker dig en aachennosgrimma som trycker ihop hela huvudet om man drar åt så får du knappast mkt spelrum där. En lagom spänd remontgrimma stänger visserligen igen munnen, men den låser inte hela käkarna!

Att beropå ingenting, min ridlärare tycker inte om pullarnosgrimmor, eftersom majoriteten av dem är felgjorda och trycker *var det nu var*. Sen har jag ju ingen garanti för om det är rätt eller fel, men delar med mig av det iallafall.

Så mkt har jag lärt mig under mina 16 år ;).

Sen tycker jag att det är lite lustigt att din tränare tycker att remontgrimman är skarpast- och då är det så, till skillnad från utbiladade tandläkare som forskat i ämnet. Har han kanske ngn utbildning etc. som vi inte fått veta?

Varför ha nån nosgrimma öht? Varför snöra åt munnen på hästen? Kan nån säga varför?!!!! Och säg inte att man har det för att hästen inte ska gapa! Gapar hästen är man för hård i handen och det är man för att man inte lärt hästen att ge efter för tryck! Men varfär har ni nosgrimmor?

1. Håller bettet på plats
2. Snyggt, det kan jag erkänna
3. För att hästen inte ska kunna smita undan jobbet, men om den springer och gapar hela tiden ska man självklart kolla upp den om den har sår etc. eller så får man själv lägga om sin ridstil/bett.

md5krist skrev:
Kan ju tillägga att den här tränaren som jag refererade till ovan gjorde sig lite lustig över att folk tycker att remontgrimman är så mild, han menade på att den är verkligen den skarpaste nosgrimman och jag köper som sagt resonemanget. Sedan beror det ju på hur hårt man spänner den förstås. ;)
Om din tränare inte är kunnigare än så och inte mer insatt i hur en hästmun/hästhuvud ser ut, rekommenderas du att snarast byta tränare. Det finns gott om välutbildade och kunniga tränare i sverige, så varför anlita en klåpare?? :banana: :banana: :banana:

mackan skrev:
men lilla vän du är verkligen på krigsstigen eller hur? jag skriver att jag HÖRT, inte att jag vet! dessutom skriver jag att det är väldigt individuellt och varierar.

tur att du varit med i hela 17 år eller vad det nu är kan uttala dig så tvärsäkert om allt det du gör på forumet så pass att du inte ens behöver motivera varitfrån du får allt, du är verkligen helt ute och cyklar dessutom minst hälften av gångerna...
Tandläkare rekommenderar remont för att den inte trycker på tänderna via bettet. men det är klart att drar du åt remonten för kung och fosterland så ;)

skulle du vilja motivera varför en aachen är mildare med tanke på hur den sitter?

remont trycker itne på tänderna, nej! det är jätte bra. det har jag aldrig sagt någonting annat om.

jag har häller aldrig sagt att en achen skulle vara mildare?! jag harinte ens utalat mig om den nosgrimman. den ger ju samma tryck som en engelsk och mer därtill.

för det andra är jag en av dem som ofta rider utan nosgrimma då jag tycker den ofta är onödig. och att jag skulle dra åt en remontgrimma för kung och fosterland? hoppas jag varett skämmt.

det andra du skrev tycker jag inte hör till den här diskussionen, men det är ju bra att du som är så pass mycket äldre kan svara på ett så moget sätt...=/

Kissing Spine skrev:
:rofl: :rofl: :bow:

CeciliaHeikne: en nosgrimma som är bäst för de flesta hästars munnar/käkar är faktiskt remontgrimman (det grundar jag på att alla tandläkare och andra kunniga hästmänniskor som jag pratat med har sagt det :smirk: ). Sen har jag ingen aning om hur de inverkar på bettet. Men om du tänker dig en aachennosgrimma som trycker ihop hela huvudet om man drar åt så får du knappast mkt spelrum där. En lagom spänd remontgrimma stänger visserligen igen munnen, men den låser inte hela käkarna!

Att beropå ingenting, min ridlärare tycker inte om pullarnosgrimmor, eftersom majoriteten av dem är felgjorda och trycker *var det nu var*. Sen har jag ju ingen garanti för om det är rätt eller fel, men delar med mig av det iallafall.

Så mkt har jag lärt mig under mina 16 år ;).

Sen tycker jag att det är lite lustigt att din tränare tycker att remontgrimman är skarpast- och då är det så, till skillnad från utbiladade tandläkare som forskat i ämnet. Har han kanske ngn utbildning etc. som vi inte fått veta?

som jag nyss skrev till mackan så har jag aldrig utalat mig om achennosgrimman, inte pullarnosgrimman häller.

dessutom är jag lika medveten som du om att en remontnosgrimma är rekomenderad av tanläkare och på så sätt att den inte skadar tänderna är den jätte bra. Men den stänger också igen munnen på hästen. och eftersom jag inte behöver den funktionen när jag rider min häst rider jag utan nosgrimma.

anser att det är onödigt att använda sig av en nosgrimma om det inte behövs.

från det ena till det andra så har jag häller aldrig påstått att min tränare sagt varken det ena eller det andra.

det jag sa var att jag inte kan på något sätt säga att den ena nosgrimman är svagare än den andra. alla nosgrimmor är skarpa på olika sätt.

därav mitt svar till mackan. JAG anser inte att det finns någon nosgrimma som är svagare och några som är skarpare. eftersom alla ger tryck på olika ställen och uppfyller olika funktioner. om den är skarp eller inte beror ju helt på hur hårt spännd den är. mina åsikter hoppas jag ni respekterar!

Senast ändrad av en moderator:

Annie_87 skrev:
Varför ha nån nosgrimma öht? Varför snöra åt munnen på hästen? Kan nån säga varför?!!!! Och säg inte att man har det för att hästen inte ska gapa! Gapar hästen är man för hård i handen och det är man för att man inte lärt hästen att ge efter för tryck! Men varfär har ni nosgrimmor?
För att hästen blir mycket lugnare i munnen när han får ha sin remont. han går mer stilla med huvudet och gårinte emot bettet. Han trivs bättre med nosgrimma än utan, helt enkelt. Sen att jag tycker det är skitfult med nosgrimma (och då särskilt remont, vilken är den han gillar) är en helt annan historia...

Ursäkta, det där om tränaren var inte riktat till dig, det blev lite fel. Men jag vill gärna veta varför du tycker att remont är skarp?

CeciliaHeikne skrev:
det jag sa var att jag inte kan på något sätt säga att den ena nosgrimman är svagare än den andra. alla nosgrimmor är skarpa på olika sätt.

därav mitt svar till mackan. JAG anser inte att det finns någon nosgrimma som är svagare och några som är skarpare. eftersom alla ger tryck på olika ställen och uppfyller olika funktioner. om den är skarp eller inte beror ju helt på hur hårt spännd den är. mina åsikter hoppas jag ni respekterar!

Det sa du inte. Du sa (exakt kopierat ur ditt tidigare inlägg)

"engelsk och remont är DEFINITIVT inte de mildaste nosgrimmorna. "

så det där är en efterkonstruktion/modifikation av vad du menade.

Typen av nosgrimma påverkar definitivt skarpheten, och det är för enkelt att säga att det enbart har att göra med hur hårt spänd den är.

Min vuxna kommentar till dig grundar jag på att jag och andra med mig i en annan tråd bad dig motivera och hänvisa till källan för ett mycket tveksamt påstående och teori, vilket du inte ville göra. Så när du valde att i denna tråd helt oprovocerat gå på mig med en kommentar samtidigt som du insisterar på vaga påståenden och teorier ännu en gång så väljer jag att svara rättframt.

Senast ändrad:

poloplayer skrev:
Om din tränare inte är kunnigare än så och inte mer insatt i hur en hästmun/hästhuvud ser ut, rekommenderas du att snarast byta tränare. Det finns gott om välutbildade och kunniga tränare i sverige, så varför anlita en klåpare?? :banana: :banana: :banana:

Ibland blir man så trött... :devil:
Men visst, naturligtvis, jag kan säkert hitta någon fantastisk kunnig, erfaren och välmeriterad människa som jag kan träna för istället... Här på nätet verkar det ju finnas gott om sådana, som dessutom är lagom modesta och som kan motivera sina åsikter.

Kissing Spine skrev:
Ursäkta, det där om tränaren var inte riktat till dig, det blev lite fel. Men jag vill gärna veta varför du tycker att remont är skarp?

för att den helt hindrar hästen från att öppna munnen.
men däremot finns det ju fördelar med den också. som ex. att den inte inverkar negativt på hästens täder. men det har ju ingenting med skarpheten i sig att göra.

Fast det gör ju en aachengrimma också, eller en engelsk. En häst kan öppna munnen likamkt som med en annan nosgrimma när den är lagom spänd, drar man åt dem så stänger båda igen lika mycket.

nu säger du ju det själv. att den stänger munnen lika mkt som vilken nosgrimma som helst. hur får du den då till den svagaste nosgrimman?

jag tycker alla är skarpa på sitt sätt, därför tycker jag itne man bör rida med det om hästen funkar super utan. Möjligtvis att man bara kan ha den därlösthängande om man nu tyckerdetär snyggare än att rida utan..

Hur får då du det till att den är skarpare? Jag har inte sagt att ngn är mer skarp eller inte eftersom jag inte vet ngt om det. Däremot vet jag att remonten ofta är bäst för hästens mun.

Hej
Och tack för alla svar!!
Jag provade, dagen efter jag skrivit inlägget att rida på det raka bettet med vanlig engelsk nosgrimma igen & nu fungerade inte det heller :confused: ...
Hon tyckte inte att det var lika skarpt som raka bettet med pullarnosgrimma, men var ändå alldeles för "störd" av det.

Har tävlat i helgen & bytte då tillbaka till det tvådelade D-ringbettet som jag brukar rida på och tejpade dessutom det med latextejp vid ringarna..., lite "stum" & stark blev hon, men gick ändå jättebra & var fullt styrbar :D ... Konstigt bara att ett bett som fungerar superbra ena dan, inte funkar nästa dag & sedan dessutom vilken stor skillnad det kan bli beroende på nosgrimman...

P.S Jag hade pullarnosgrimman, vilken hon verkar tycka bättre om, när jag rider på mitt tvådelade D-ringsbett.... Däremot när man rider på rakt bett har jag konstaterat att en vanlig engelsk nosgrimma passar bättre...

Senast ändrad:

Tack för ett bra & utförligt svar :D
Nej, helt utan nosgrimma vill jag inte rida då hon fifflar mkt med tungan, har haft problem tidigare att hon lagt tungan över bettet. (blir värre utan nosgrimma)
Däremot ska jag (ur exprimentell synpunkt)ta & testa rida på det raka bettet helt utan nogrimma nån gång, bara för att se vad skillnaden blir,(och om hon lägger tungan över) kan ju vara värt ett försök...
Jag tror ju annars att det kan vara precis som du skriver att det är trycket mot tungan hon inte gillar.... (konstigt bara att hon inte kom på det första gångerna jag red på detta bettet)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 825
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 996
Senast: Badger
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 994
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Blandraser och renraser

Hästrelaterat

Tillbaka